Maryša je podle dramaturgyně Barbory Jandové strhujícím dramatem antických rozměrů. "Stále aktuální zápas o vlastní identitu se objevuje v konfrontaci se společenskými konvencemi, předsudky a rodičovskými příkazy," uvedla Jandová. Režisérova úprava vrcholného dramatu českého realismu podle ní zbavila text bratrů Mrštíků všech folklorních reálií a vesnického koloritu. "Paloušův výrazně seškrtaný text jede přímo k jádru konfliktu, bez zbytečných řečí a oklik," řekla Jandová.

Výtvarné pojetí představení hostující scénografky Marty Rozskopfové vychází z antického dramatu. "Antika - to je bílá plocha. Scénou Maryši je tedy bělostná plocha, na které se pohybují jednající postavy jako černé stíny. Co se týká kostýmů, nešlo nám o konkrétní kroj. Jedná se tu o vesnici od Skandinávie až po Sicílii. Příčí se mi dělat na jevišti muzeum," uvedla Rozskopfová.

Premiérou Maryši završil bývalý umělecký šéf Horáckého divadla Palouš svůj triptych české klasiky na jihlavském jevišti. V září 2011 měla v jeho režii premiéru Jiráskova Lucerna, o rok později Stroupežnického Naši furianti.

Maryša se na jevišti Horáckého divadla objevuje už popáté. První uvedení nastudoval v roce 1943 režisér Jiří Škrdlant, který svěřil titulní roli Maryši Zdeně Žáčkové. Zatím naposledy nabídlo Horácké divadlo divákům Maryšu v roce 1990. V režii Karla Palouše, otce současného režiséra Pavla Palouše, se v roli Maryši představila Andrea Bogušovská.