"Klíčovým tématem této 'iniciační' inscenace je ohledávání dospělosti z pohledu mladého člověka, jemuž chybí už jen krůček, aby do ní vstoupil, a který ho nakonec skutečně udělá, bohužel ve chvíli, kdy doba opět 'vymknuta ze svých kloubů šílí'," uvedl Jarkovský.

Podle Vašíčka tkví velikost Ostře sledovaných vlaků mimo jiné v tom, že privátní osudy staví do ostré konfrontace s realitou druhé světové války a protektorátu, do střetu 'malých' a 'velkých' dějin. "Hlavní hrdina Miloš Hrma v dané chvíli asi válku příliš nevnímá, řeší svůj zásadní, velmi lidský, problém, tedy selhání při prvním milování. Ale právě v momentě, kdy ho vyřeší a poté překročí pomyslný práh dospělosti odvážným činem, 'velké' dějiny se nezvány, nečekány, a věru nelidsky, přihlásí o slovo," uvedl Vašíček.

Výběrem tématu navazují Jarkovský a Vašíček volně na svou předchozí inscenaci Hamleteen, která se také věnuje problematice dospívání a stejně jako Ostře sledované vlaky vychází z díla klasika. "Návaznost je podtržená obsazením hlavního hrdiny Miloše Hrmy Milanem Hajnem, který předtím ztvárnil roli Hamleta, i zacílením na podobnou skupinu diváků, určena je divákům od 14 let. K příběhu z malého protektorátního nádraží Hrabala inspirovala vlastní krátká epizoda, kdy za války pracoval jako výpravčí, i událost spojená s partyzánskou skupinou, jež odpálila německý muniční vlak.

Autorem výpravy je Kamil Bělohlávek, kostýmy navrhla Tereza Venclová, hudbu složili Ondřej Müller a Daniel Čámský.