Podobně jako ve filmu, i v divadle budou Idioti příběhem o partě lidí, kteří se baví hrou na mentálně postižené, aby šokovali měšťáky, svatoušky a snoby. Životní filosofie, která jim má pomoci "najít idiota v sobě" a osvobodit se od strachu a konvencí, se však začne vymykat kontrole. Postupně se ukazuje, že skupina je pro mnohé útěkem před realitou, v níž neumějí nebo nechtějí žít.

V hlavní ženské roli se objeví Klára Cibulková. V roli Karen se stane novou nájemnicí vily na předměstí Kodaně, kde postupně proniká do pravidel čím dál divočejší zábavy, z níž už ale možná není úniku. Z dalších stálic smíchovské scény se na jevišti objeví například Petra Hřebíčková, Luboš Veselý, Filip Čapka, Zuzana Onufráková, Martina Krátká a Patrik Děrgel.

"Mladá a oceňovaná režisérka Anna Petrželková spolu s dramaturgyní inscenace Martinou Kinskou adaptovaly von Trierův filmový experiment do podoby černé komedie o hledání svobody, štěstí, smyslu ale i hranic a vlastní podstaty," uvedla Bičíková. Podle dramaturgyně Martiny Kinské osciluje Trierův pohled mezi zjitřenou přecitlivělostí a dětskou bezbranností, ne-li naivností na straně jedné, a na straně druhé cynismem, kalkulem, hrou s divákem, ne-li manipulací.

"Nedovolí vám zůstat v klidu. Tedy se musíte zákonitě vymezit, mnohdy stejně nemilosrdně. Tím více, pokud nezůstanete jen v roli diváka, ale snažíte se jeho dílo nějak uchopit, v našem případě převést na divadelní jeviště s jinými prostředky než má film, s jinými herci a v jiném čase," konstatovala Kinská.

"Idioti jsou příběhem lidí, kteří v přebytku nenacházejí útěchu, postrádají v něm smysl. Tím, že založí podivnou komunitu a pokouší se v ní vmyslit do vnímání mentálně postižených lidí, vlastně křičí po tom původním v nás, po jakémsi návratu k základu, k pravdě a k sebepoznání," podotkla k příběhu režisérka. Podle ní jde o útěk od rozumu a kalkulu, který dnes vládne světu. "Všem členům skupiny přišlo, že nemají kam směřovat, za co bojovat, čemu se zodpovídat. Jejich hra na idioty je tak i pokusem vymanit se z vlastní lhostejnosti," dodala Petrželková. Podle ní nebude inscenace prvoplánově provokativní - i když určité hraniční situace se nedaly obejít.

V rámci zkoušek navštívili divadelníci kladenský ústav pro zdravotně postižené. Spíše než pozorovat jeho obyvatele tam ale šli zjistit hranice vlastní tolerance, svého studu, strachu a schopnosti přijímat jinakost.