Programy Kultura a Media podporovaly kulturní a audiovizuální odvětví po více než 20 let. Jejich sloučení má přinést zjednodušení přístupu k podpoře a nové příležitosti pro spolupráci všech odvětví. V rámci nového programu má být 56 procent podpory určeno pro projekty, které dříve čerpaly podporu v programu Media, 31 procent na ty, které žádaly z programu Kultura. Zbylých 13 procent z peněz je určeno na projekty, které svým zaměřením zasahují do obou.
Koordinátor programu Kreativní Evropa Karel Barták připomněl, že EU má v oblasti kultury minimální pravomoci. "Neměla by podnikat vůbec nic a řada politiků z mnoha členských států se domnívá, že by to tak mělo být. V oblasti kultury není žádná legislativa ani doporučení," řekl. Jedinými kompetencemi unie podle něj je skutečnost, že evropské instituce umožňují členským státům vzájemné kontakty i v této oblasti a malý doplňkový program, jímž se EU snaží financovat projekty s jistou přidanou hodnotou, které by jinak financovány nebyly.
Program Kultura poskytoval částečné financování především neziskových mezinárodních projektů ze všech kulturních oborů s výjimkou audiovize. Česká republika do něj měla přístup od roku 2001. V období 2007 až 2013 z něj bylo podpořeno 163 českých kulturních organizací, které se účastnily 152 projektů s celkovou podporou asi 1,5 miliardy korun; konkrétní částku, která směřovala jen českým organizacím, ale nelze podle zástupců kanceláře určit.
Program Media přispíval na filmovou distribuci, vývoj nových filmů - tedy například producentskou a scenáristickou přípravu, financoval festivaly, vzdělávání či propagaci. "Podporujeme všechno kromě samotné tvorby filmů," uvedl Barták. České projekty získaly během členství v programu přes 458 milionů korun, více než polovina této částky šla na distribuci a vývoje filmů.
EK, ale i tuzemské nevládní a neziskové organizace působící v kultuře připomínají, že kulturní a kreativní odvětví jsou významným zdrojem pracovních míst a růstu v Evropě. Generují přibližně 4,5 procenta evropského HDP a zaměstnávají zhruba 3,8 procenta pracovní síly EU (8,5 milionů lidí) - více než například evropský automobilový průmysl. Podpora ze strany EU jim pomůže využít příležitosti související s globalizací a přechodem na digitální média.