Podíl obratu malých prodejen na celkovém maloobchodním obratu se již několik let drží na 19 procentech. Expanze hypermarketů a supermarketů slábne.

V rámci tradičního trhu loni přibylo 32 obchodů s prodejní plochou mezi 50 a 200 metrů čtverečních, a naopak o devět se snížilo množství obchodů s plochou od 200 do 400 metrů čtverečních. Současně na českém trhu ubyly tři supermarkety a bylo otevřeno pět nových hypermarketů s prodejní plochou větší než 2499 metrů čtverečních.

Počet supermarketů a hypermarketů se tak na českém trhu postupně stabilizuje. V rámci mezinárodních řetězců loni nejvíce expandovaly Kaufland a Penny Market, které otevřely každý pět nových obchodů. Diskontní řetězec Lidl postavil tři nové prodejny. Ahold, kromě převzetí 15 hypermarketů a 13 supermarketů Interspar, otevřel další dva své supermarkety.

Supermarkety a hypermarkety dohromady představují 81 procent celkového obratu sítě potravin a obchodů se smíšeným zbožím. Zbývajících 19 procent připadá na tradiční obchody s plochou do 400 metrů čtverečních.

V roce 2000 bylo v ČR 19.929 menších obchodů s potravinami a smíšeným zbožím, od té doby jejich počet klesá. Letos dosáhl 15.580. Počet supermarketů se za posledních 15 let zvýšil z 900 na 1349, hypermarketů přibylo z 68 na 314.

mdk rot