"Očekáváme, že to bude efektivní výběr mýtného, profesionální a na vysoké technické úrovni." uvedl staronový prezident. Zároveň poukázal na zkušenost ze sousedního Slovenska, kde systém výběru mýta vloni spolykal přes polovinu jeho výnosů. Podle slovenské Národní dálniční společnosti (NDS) představovaly loňské náklady na výběr zhruba 183 milionů eur částku převyšující 93 eur. Náklady na výběr tuzemského mýtného se přitom pohybují okolo 20 procent.

Podle manažera komunikace Antona Bódise ze společnosti SkyToll, která mýtný systém na Slovensku provozuje, je důvodem takto vysokého podílu nákladů špatně nastavený systém u našich východních sousedů. "Pokud ze 17 tisíc kilometrů vydělává pro stát pouze 2,5 tisíce kilometrů, je přirozené, že poměr nákladů na výnosech je jiný, než kdyby vydělávalo (bylo zpoplatněno nenulovou sazbou) 5,10, nebo celých 17 tisíc kilometrů," uvedl. Na rozdíl od Česka rovněž SkyToll financuje pořizování palubních jednotek a vymáhá mýtné nedoplatky.

Příprava obří soutěže na desetiletý provoz mýta po skončení dosavadní smlouvy se společností Kapsch po roce 2016 je problém, jehož řešení na ministerstvu odkládalo několik bývalých ministrů. Poslední rok se úřad věnoval tendru na hledání externího poradce, který nedávno Ťok zrušil s tím, že stejnou práci místo poradce vzešlého z výběrového řízení může vykonat pracovní skupina sestavená ze státních úředníků a externistů.

Mnohamiliardová soutěž na provozovatele kamionového mýtného má být zahájena letos v červnu, na zadávacích podmínkách pracuje ministerský expertní tým od začátku února. Na vyhodnocení soutěže pak úřad stanovil velice optimistickou lhůtu devíti měsíců a dalších devět měsíců pak určil vítězi tendru na zprovoznění vlastního systému. Splnění těchto termínů by ale mohlo být podle oslovených expertů realistické pouze tehdy, kdyby se proti postupu úřadu při veřejné soutěži nikdo neodvolal. To u takto významné státní zakázky není příliš pravděpodobné.

Mýtný systém na zhruba 1300 kilometrech dálnic, rychlostních silnic a 180 kilometrech silnic první třídy provozuje Kapsch na základě desetiletého kontraktu. V Česku je elektronické mýtné od roku 2007. Loni se vybralo 8,7 miliardy korun, od zahájení provozu téměř 58 miliard korun. Z vybraného mýtného náleží firmě Kapsch a jejím subdodavatelům 18 až 20 procent.