Za provozování vozidla bez pojištění motoristům podle kanceláře nadále hrozí pokuta ve správním řízení, vyřazení vozidla z registru vozidel a zejména povinnost viníků nepojištěných nehod uhradit způsobenou škodu z vlastních peněz.

Nové výzvy k úhradě příspěvků již ČKP po 14. lednu 2015 posílat nebude, na ty odeslané do tohoto data je ale třeba reagovat. Ten, kdo obdrží od ČKP výzvu s datem odeslání do 14. ledna 2015 (včetně), je podle platné právní úpravy povinen na výzvu reagovat, a to buď zaplacením příspěvku nepojištěných do Garančního fondu, nebo prokázáním skutečnosti, že se na něho povinnost hradit příspěvek nevztahuje.

Povinné ručení zůstává základní podmínkou pro provoz vozidla. Viník, který způsobí dopravní nehodu nepojištěným vozidlem, bude povinen celou způsobenou škodu uhradit zpět do garančního fondu, ze něhož byl poškozený odškodněn. Za ponechání nebo provozování vozidla bez povinného ručení hrozí nadále pokuta ve správním řízení od 5000 Kč do 40.000 Kč. Za nepředložení zelené karty se ve správním řízení uděluje pokuta od 1500 Kč do 3000 Kč. Pokud je vozidlo bez pojištění déle než 14 dní, bude vyřazeno z registru vozidel.

Na krytí závazků Garančního fondu, tedy zejména likvidaci nepojištěných škod, nyní stačí finance od nepojištěných motoristů (asi 30 procent se daří vymáhat na vinících nepojištěných škod, 70 procent zaplatili nepojištění prostřednictvím příspěvku nepojištěných).

Financování Garančního fondu z příspěvků nepojištěných však již nebude možné a bude nutné, aby výpadek nahradily pojišťovny. "Po roce 2009 byly omezeny příspěvky pojišťoven do Garančního fondu. Redukce nákladů povinného ručení měla vliv na pokles ceny pojištění, které postupně zlevnilo o více než 30 procent," uvedl výkonný ředitel ČKP Jakub Hradec. Pokud budou muset pojišťovny opět přispívat na nepojištěné škody, bude podle něj nutné tento dodatečný náklad zohlednit v pojistném. Scénáře o vývoji nepojištěných škod ukazují, že by povinné ručení mohlo kvůli zrušení příspěvku nepojištěných zdražit v řádu stovek korun, dodal.