Kraje podle předsedy své asociace Michala Haška počítají se třemi variantami - dvěma, třemi a pěti miliardy korun. "Přikláněl bych se k tomu, abychom drželi střed kolem tří miliard korun," naznačil Prachař.

Ministr se na dnešním jednání s hejtmany dohodl i na základních podmínkách metodiky. Podmínkou pro čerpání bude to, aby kraje vynaložily příští rok na opravy silnic v průměru stejnou částku jako poslední tři roky. Na schválené stavby dostanou kraje 100 procent prostředků. Pokud nějaké peníze ušetří, nebudou je muset vrátit státu, ale využít na opravu jiné komunikace. Peníze by mohly kraje čerpat už od začátku příští stavební sezony, tedy od března 2015.

V Česku je podle Haška 48.733 kilometrů silnic II. a III. tříd. Kraje si stěžují na to, že na jejich údržbu nedostávají z rozpočtu dostatek peněz. V zemi není žádný kraj, který by svůj podíl nevyužil, uvedl dnes Hašek. Už nyní mají kraje pro ministerstvo seznam 617 projektů za 6,6 miliardy korun.

Například v Libereckém kraji je ze zhruba 2077 kilometrů silnic téměř 805 kilometrů v havarijním stavu, to je téměř 40 procent krajských komunikací. Dalších 327 kilometrů silnic je v nevyhovujícím stavu, více než polovina krajských silnic tak potřebuje nutně opravu. Pokud se budou rozdělovat tři miliardy korun, Liberecký kraj by dostal 128 milionů korun. Akutně je třeba do oprav dát kolem 300 milionů korun.

Ministerstvo dopravy tímto způsobem obnovu krajských silnic podpoří poprvé. Dohoda ale platí pouze pro příští rok. "Cílem je vytvořit dlouhodobější koncepci," shodli se dnes Hašek s Prachařem.