Šéf Ryanairu Michael O'Leary chce, aby aerolinky do deseti let zvýšily počet cestujících na 150 milionů ročně, tedy skoro dvojnásobek oproti loňským 82 milionům cestujících. Letadla Boeing 737 MAX, která jsou určena pro středně dlouhé lety, mohou pojmout o osm pasažérů víc než modely Boeing 737-800, které má nyní Ryanair ve flotile.
Aerolinky předpokládají, že díky nižší spotřebě paliv u nových letadel a dodatečným sedadlům budou provozní náklady nižší o zhruba pětinu. Nižší náklady by jim umožnily zvýšit tržní podíl na úkor klasických leteckých společností jako je Lufthansa, SAS, British Airways nebo Alitalia.
"Znamená to, že v Evropě budeme expandovat a velmi výrazně růst," sdělil podle agentury Reuters šéf aerolinek Michael O'Leary. "Doufám, že to v příštích deseti letech přivodí novou cenovou válku v Evropě, kterou Ryanair stejně jako všechny staré cenové války vyhraje," prohlásil také.
Pevně dohodnutý nákup 100 letadel má hodnotu 10,4 miliardy dolarů (222 miliard Kč). Hodnota zakázky je uvedena v katalogových cenách - při větší objednávce výrobci letadel zpravidla poskytují výrazné slevy.
Aerolinky si kromě toho zajistily opci ještě na dalších 100 letadel, nazývaných také 737 MAX 200, protože jsou v nich místa až pro 200 pasažérů. O'Leary uvedl, že společnost má v úmyslu uplatnit celou opci, protože 200 nových strojů má zásadní význam pro to, aby se firmě podařilo dosáhnout plánovaného růstu.
Ryanair loni umístil zakázku na 175 letadel Boeing 737-800. O'Leary v červenci uvedl, že prostudoval přepravní kapacity modelu MAX a že objednávka na boeingy 737-800 zůstává v platnosti. Hodnota této zakázky činí v katalogových cenách 15,6 miliardy dolarů.
První nová letadla Max 200 by měl Ryanair dostat v roce 2019, poslední o čtyři roky později. Flotilu Ryanair v současnosti tvoří asi 300 letadel, a to jen stroje Boeing 737.