Objem nově poskytnutých úvěrů společnosti Home Credit v prvním pololetí vzrostl o 26 procent, řekl ČTK analytik firmy Michal Kozub. Za nárůstem podle něj stojí lepší spolupráce s obchodními partnery a důraznější orientace na e-shopy. Důležitý je i vývoj samotného maloobchodního trhu. "Máme informace o zlepšující se situaci na trhu nepotravinářského zboží a větším zájmu zákazníků o nákup hlavně elektroniky," dodal.

V porovnání s předchozími lety zájem o nákup na splátky roste, dodala mluvčí Cetelemu Barbora Minksová. Například letos v červnu byl meziroční růst objemu produkce v rámci splátkového prodeje 29 procent. Cetelem loni v září začal s elektronickým podepisováním smluv, které rozšiřuje k dalším obchodním partnerům a do dalších prodejen.

U společnosti Profi Credit roste zájem o úvěry meziročně až o čtvrtinu. Také společnost CreditON zaznamenává každoročně větší zájem o spotřebitelský úvěr. "Nejvíce si lidé půjčují vždy na začátku měsíce. Co se měsíců týče, je vrcholem půjčkařské sezony samozřejmě listopad a prosinec," uvedl generální ředitel firmy Ondřej Šmakal.

Nejvyšší podíl na financovaném zboží mají dlouhodobě elektrospotřebiče do domácnosti a mobilní telefony, uvedl ředitel Cofidisu Thomas Kudela. V posledních měsících sleduje nárůst zájmu o financování sportovního zboží a vybavení (jízdní kola).

Kozub míní, že rostoucí význam e-shopů naznačuje i typické zboží nakupované na splátky. Je to převážně elektronika, kde dlouhodobým hitem jsou ploché LED televize a tablety. V závěsu za nimi stojí bílá technika, jako jsou lednice, pračky, myčky. Nyní v létě podle něj roste zájem o chladicí techniku a klimatizace, ale to je každoroční sezonní výkyv.

U Provident Financial si lidé stále nejvíce půjčují na vybavení domácnosti, jako je nová kuchyně, pračka, nábytek či vybavení pokoje pro školáky a studenty, kteří půjdou v září do školy. Teď v létě si také zákazníci hodně půjčují na stavební úpravy, nová okna, žaluzie a klimatizace, v zimě to jsou nové kotle a topení.

"Proti loňsku pozorujeme menší zájem o půjčky na tablety, jejichž ceny mezitím poklesly natolik, že si na ně lidé nemusí půjčovat," podotkl mluvčí Providentu Ondřej Holoubek. Obecně podle marketingového ředitele Profi Creditu Ondřeje Lokvence klesá zájem o půjčky na dovolenu, protože lidé si uvědomují, že ji nutně nepotřebují. Podle CreditON klesá zájem o zboží ve vyšších cenových relacích, lidé kupují spíše průměrné modely.

Holoubek připomněl, že díky zlepšující se ekonomické situaci si lidé mohou dovolit půjčit si více peněz na delší dobu. Proti loňsku se tak výše průměrné půjčky Providentu zvýšila z 12.000 na 15.000 Kč.