"Když jsme jednali se společností Arriva například o trati Česká Třebová - Moravská Třebová - Chornice, neprojevili o to zájem. Není to pro ně zřejmě lukrativní, asi chtějí jen ozobat pralinky z dortu," uvedl Dušek.

Arriva se vloni na podzim přihlásila o provozování některých tratí v regionu, a to i bez krajských dotací. Měla zájem jezdit na tratích Moravská Třebová - Chornice, Chornice - Dzbel a Chornice - Velké Opatovice - Skalice nad Svitavou. "Nové vedení firmy ale nás i starosty obcí, kteří se těšili na kvalitnější soupravy a dopravní obsluhu, zklamalo," uvedl Dušek.

Společnost Arriva uvedla, že by byla ochotna některé tratě provozovat, pokud by na to získala od hejtmanství příspěvek. "Máme zájem, rádi bychom provozovali železniční dopravu v Pardubickém kraji v závazku veřejné služby," vzkázal ČTK Daniel Adamka, generální ředitel Arriva Transport Česká republika.

Pardubický kraj v minulosti uvažoval, že by soukromí dopravci mohli zajišťovat přepravu například na tratích z Holic do Borohrádku, z Moravské Třebové do Chornice a Skalice nad Svitavou, z Heřmanova Městce do Chrudimi nebo od pondělí do pátku z Hanušovic do Horní Lipky. Dušek nevěří tomu, že v současnosti existuje soukromý dopravce, který by je mohl s úspěchem provozovat a konkurovat Českým drahám. Firmy nemají požadovaná moderní vozidla. Dušek tvrdí, že železniční doprava je ve srovnání se silniční znevýhodněna a diskriminována, neboť vlakoví dopravci platí za používání dopravní cesty, což autobusy nemusejí.

Společnost Arriva se ucházela i o provozování tratí mezi Libercem a Pardubicemi a mezi Plzní a Mostem. Obě však nedávno získaly České dráhy, které podaly lepší nabídku. Podle Duška patří tyto trasy k těm nejlukrativnějším v zemi s výjimkou koridorových.

Dopravní obslužnost je jednou z největších výdajových položek rozpočtu Pardubického kraje. Letos na ni hejtmanství vyčlenilo 631 milionů korun, z toho na dotace pro autobusy připadá 297 milionů a pro vlaky 319 milionů korun. Hejtmanství doplácí asi 20 korun na ujetý kilometr u autobusů a 92 korun na kilometr železniční dopravy.