"Bez ohledu na výrazné zpomalení růstu tržeb, lze stále hovořit o solidním oživení spotřeby domácností. To vytváří dobrý základ pro vyvážený ekonomický růst založený jak na domácí spotřebě tak i vývozu," míní hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
I analytik Home Credit Michal Kozub si nemyslí, že by spotřebitelská poptávka ochabovala. "Jde spíš o cyklický jev, kdy se akumulovaná poptávka z krizového období vyčerpala. Nyní dochází ke stabilizaci," uvedl Kozub.
Podle Petra Dufka z ČSOB květnový maloobchod bez aut svým výsledkem nijak nevybočuje z dřívějších výsledků a odráží tak vyšší spotřebitelský apetit i lepší spotřebitelskou náladu. "Nejde o žádný extrémní boom, ale o přiměřený a udržitelný růst poptávky," míní.
Letošní květen měl o jeden pracovní den méně než loňský, což se podle Pavla Kuklhavého ze společnosti PwC Audit odrazilo zejména na tržbách obchodníků, kteří mají o víkendu omezenou otevírací dobu. Negativně to podle něj pocítili především prodejci automobilů.
"Zatímco auta byly tahounem maloobchodu v předchozích měsících letošního roku, tak v květnu došlo poprvé od loňského června k meziročnímu poklesu tržeb za automobily, a to o 1,9 procenta," upozornil analytik společnosti Akcenta Miroslav Novák. "Boom prodejů nových automobilů výrazně zabrzdil a celkové tempo maloobchodu se tak vrátilo k výrazně nižším hodnotám," dodal Kozub.
Na květen připadly i dva svátky. "Rodiny využily volné čtvrtky a vyrazily za prodloužený víkend. Dva pátky, které jsou na tržby bohaté, tak přišly o velký počet zákazníků. Neočištěný pokles o 0,6 procenta meziročně je sice nejhorší výsledek od října 2013, ale neznamená, že maloobchod znovu oslabuje," uvedla Horská.
"Volné dny nebránily lidem nakupovat přes internet, a tak tržby on-line prodejců stále rostou dvojciferným tempem. Čeští obchodníci již zaznamenávají ekonomické oživení, je však velmi pozvolné," dodal Kulhavý.
Podle Jana Bureše z ČSOB slabší čísla sama o sobě nemusí být znakem menší spotřeby domácností. Rychlý nárůst prodejů aut na začátku roku podle něj táhly nahoru také investice podniků kvůli obavě ze zdražování a prodeje zahraničním zákazníkům. "Čeští prodejci vozů díky intervenci a relativně strnulým katalogovým cenám mohli být pro řadu zahraničních klientů výhodnější než jejich domácí prodejci automobilů. Tento efekt se ale pravděpodobně v průběhu času vyčerpává," uvedl Bureš.
Horská pro letošní rok předpokládá růst tržeb v maloobchodu v průměru o zhruba dvě procenta a s pokračující oživování i v příštím roce. "Ekonomiku by v příštích čtvrtletích měla ještě více podporovat spotřeba domácností, nejen vývoz do zahraničí. Nastupující růst mezd a klesající nezaměstnanost vytváří dodatečný prostor pro růst spotřeby českých domácností. A inflace, která by brzdila růst spotřeby, se zatím skrývá za dalekým obzorem," míní ekonomka.