"Jedním z vysvětlení nárůstu je, že podstatná část firem, u kterých loni public relations v komunikačním mixu chybělo, se rozhodla situaci napravit. Uvědomění si důležitosti public relations je patrné i ze skutečnosti, že 28 procent v průzkumu oslovených firem, které doposud public relations nevyužívají, zvažuje jeho využití v budoucnu," uvedl ředitel Focus Agency Robert Svoboda.

Především k firemní komunikaci plánuje public relations využívat 83 procent podniků, zatímco produktová komunikace se umístila na druhé pozici se 74 procenty. "Pokud se nebavíme o ambicích, ale o realitě, převládá ovšem mezi PR aktivitami právě produktová komunikace (73 procent) a firemní komunikace je až na druhém místě (63 procent)," upozorňují autoři průzkumu. Třetí nejčastější aktivitou je redakční činnost zahrnující zejména psaní článků a zpráv, kterou využívá necelých 63 procent společností.

Průzkum rovněž ukázal, že 28 procent firem využívá public relations k on-line aktivitám, nejčastěji ke komunikaci v sociálních médiích, na blozích a v internetových diskuzích. Z firem, které se teprve chystají na vlastní propagaci více zaměřit, se hodlá sociálním sítím a komunikaci na nich věnovat třetina oslovených.

Výlučně služeb PR agentury v současnosti podle průzkumu využívá 14 procent firem, u nichž převládají spíše krátkodobé kontrakty. "Sice se snížil počet firem uzavírajících smlouvy pouze na kampaň na 22 procent oproti loňskému roku, kdy tak činily tři desetiny firem. Čísla naopak narostla u smluv uzavřených na jeden rok. Nyní tento smluvní rámec uvedlo 38 procent společností, loni to bylo 30 procent," upozornili autoři průzkumu. Zhruba třikrát méně jsou uzavírány kontrakty na dva roky a smlouvy na tři roky jsou podle nich téměř raritou.

Do průzkumu se zapojilo 404 společností od malých a středních podniků až po ty s více než 3000 zaměstnanci. Víc než 60 procent z nich mělo v loňském roce obrat nad miliardu korun.