Tramvajové linky 5 do Vratislavic a 11 do Jablonce nahradí autobusy v plném rozsahu. Spoje ponesou označení X5 a X11. "Linka X11 do Jablonce bude obsluhována velkokapacitními kloubovými autobusy, které budou odjíždět každých 20 minut," doplnil dopravní ředitel Oskar Zappe. Ve stejném intervalu bude jezdit i linka X5, která bude končit v nové zastávce U Cukrárny, takže nějaký spoj směrem na Vratislavice bude z Liberce odjíždět každých deset minut. "I když se doba jízdy prodlouží proti tramvajím zhruba o pět minut, návaznost na další spoje zůstane zachována," ujistil Zappe.
Kromě náhradních autobusů X5 a X11 mohou ale lidé využít také vlaků, které jezdí ve čtyřicetiminutových intervalech. Dopravu mezi Libercem a Jabloncem zajišťuje také autobusová linka 141 přes Kunratice a Lukášov, která jezdí každých 30 minut. "Veřejnou dopravu budeme v průběhu výluky tramvají podrobně sledovat a v případě, že dojde k nadměrnému nárůstu automobilové dopravy nebo budou vlaky a autobusy v meziměstské relaci přeplněny, jsme připraveni dožádat další autobusové posily, které doplní přetížené spoje," ujistil krajský radní pro dopravu Vladimír Mastník (Starostové pro Liberecký kraj).
Tramvajová trať spojuje Liberec s Jabloncem od roku 1955. Poslední celková rekonstrukce trati spojená s dlouhodobou výlukou se na ní uskutečnila v letech 1972 až 1976. V 90. letech pak byla trať vybavena signalizačním a zabezpečovacím zařízením, nutně ale potřebuje kompletní rekonstrukci. "Kolejový svršek dožívá a hlavně je tam řada dopravních závad, které vznikly tím, že tam tramvaj jezdí už 40 let a mezitím se změnily normy a předpisy," uvedl provozně-technický ředitel Ludvík Lavička.
Rekonstrukce je další etapou modernizace trati z Liberce do Jablonce, která začala v roce 2008 přestavbou terminálu městské dopravy v centru krajského města. Od té doby se za přispění evropských fondů do trati investovalo v několika etapách kolem 400 milionů korun. Modernizací zatím prošla čtvrtina 12kilometrové trati. V rámci další etapy se dočká modernizace tříkilometrový úsek mezi Novou Rudou a otočkou ve Vratislavicích nad Nisou a kilometrový úsek od zastávky Měnírna k Brandlu. Ve Vratislavicích bude část nové trati dvoukolejná, z Vratislavic na Jablonec se však bude dál jezdit po jedné koleji.
Akce je o to náročnější, že součástí je rekonstrukce inženýrských sítí a na stavbu naváže i rekonstrukce přilehlé silnice I/14 ve Vratislavicích, kterou připravilo Ředitelství silnic a dálnic. Mimo jiné počítá s rozšířením nejkritičtější křižovatky U Lékárny ve Vratislavicích, kde přibude odbočovací pruh. Rekonstrukce silnice přijde na 29 milionů korun a výrazně omezí provoz na silnici. "Průjezd pro autobusy a místní dopravu bude zachován, tranzitní doprava bude ale směrována na Jablonec po silnici I/35 přes Rádelský Mlýn," dodal Lavička.