Herci Zlata Adamovská, Petr Štěpánek i Ota Jirák se v seriálu Ordinace v růžové zahradě stali reklamními agenty. Ani jejich herectví však nedokázalo zmírnit trapnost, s jakou se podle scénáře rozplývali nad nábytkářskou fi rmou Jamall, které byl věnován téměř celý díl s názvem Bonbon za statečnost. Nějaký bonbon by si skutečně zasloužili...

Ukázkový teleshopping

„Ale to je krásný nábytek,“ blaženě pomlaskává v díle doktor Pantoflíček v podání Oty Jiráka, když mu Páleníková hrdě předává časopis nábytku JAMALL. „No a tady, strana 120, pohovka Dors, co tomu říkáš?“ nadšeně listuje zapálená Běla. „To je nádhera,“ rozplývá se doktor Pantoflíček.

Divák musí mít dojem, že nic jiného ve svém obýváku už nesmí mít. Možná v obýváku ano, podle právníků by se na takovou reklamu ale neměl dívat v seriálu… „S největší pravděpodobností byla překročena hranice reklamy a tuto situace by měla řešit Rada a dát pokutu dotyčné televizní stanici,“ řekl Blesku JUDr. Petr Pečený.

Fotogalerie
6 fotografií

Překročili hranice

Podle něj i podle webu louc.cz, který jako první o problému informoval, jde o tzv. product placement (umístění produktu), tedy o problém, který provází historii filmu. „Názorným příkladem jsou bondovky, které jsou tou nejúčinnější reklamou na konkrétní značku hodinek, aut a podobně,“ pokračuje Pečený.

„Něco jiného je, když se ve filmu mihne bavorák. Pokud se ale značka vychvaluje a je na plátně či obrazovce vidět její logo, překračuje to hranici únosnosti,“ zdůrazňuje Pečený. Prezentování značky JAMALL v této kvantitě v Ordinaci by bylo v pořádku za dvou podmínek.

Platíme Nově už dlouho

„Muselo by být v pořadu v titulcích uvedeno, že je sponzorován onou firmou. Ale ani to by nestačilo. Na začátku a na konci musí být oznámení, že jde o pořad s umístěním produktu,“ zdůrazňuje Pečený s tím, že toto se týká nejen přímého televizního vysílání, ale i pořadu v archivu v elektronické podobě před vysíláním i po vysílání v televizi. To se ovšem nestalo. „Touto záležitostí se v tuto chvíli zabýváme a budeme ji řešit,“ připustila problém mluvčí Novy Michaela Fričová.

Podle zdroje Blesku JAMALL rozhodně obří reklamu zaplatil. „Máme smlouvu s TV Nova už delší dobu, kterou zpracovala sama Nova o product placement. Náš nábytek se v Ordinaci objevuje už déle, ale tento díl byl zřejmě agresivnější než ty předchozí, že si toho lidé tak všimli,“ řekl Blesku obchodní ředitel firmy JAMALL Pavel Kotajny.