Bulharům se nelíbilo znázornění jejich státu jako tureckého záchodu. Autor díla David Černý původně tvrdil, že jednotlivé plastiky vytvářeli umělci ze všech zúčastněných zemí. Nakonec se ale omluvil za mystifikaci a přiznal, že celou plastiku Entropa vytvořil pouze on sám se svými pomocníky.
Bulharská strana původně požadovala stažení plastiky, zesměšňující jejich zemi, ještě během pátku. Nakonec bylo rozhodnuto, že ke stažení nebo zakrytí dojde v pondělí. Slováci se nakonec podle vyjádření ministerstva zahraničí spokojí pouze s omluvou českého vicepremiéra Vondry.
Ostré výtky si vyslechl i český velvyslanec v Bulharsku Martin Klepetko. Členové Organizace bulharských socialistů mu dokonce v pátek při diskuzi o českém předsednictví EU darovali záchod. Velvyslanec jim s úsměvem sdělil, že se tento pokusí předat autorovi plastika Entropa Davidu Černému.
"Projekt Entropa je umění. Nic víc, nic míň. Za poslední dva dny vyvolala spíše pozitivní reakce. Lidé reagují tak, jak se to děje na jiných výstavách," řekl dnes ve Štrasburku Vondra. Vicepremiér pro evropské záležitosti se za provokativní dílo sice postavil, ovšem nic se nemění na tom, že ho šokovalo Černého přiznání, že identita 26 údajných spoluautorů díla ze zemí EU je falešná. Podle vicepremiéra projekt zobrazuje stereotypy a klišé bránící integraci a spolupráci v Evropě. "Předsudky nejlépe odstraníme tak, že si je uvědomíme," prohlásil Vondra.
Slovenská národní strana označila Entropu za paskvil a hrubou urážku Slovenska a jeho občanů s údajným jasným politickým pozadím. Zatímco Bulharsko je na obří stylizované mapě k vidění s tureckými záchody, Slovensko je zobrazené jako uherský salám převázaný maďarskou trikolorou. Podle místopředsedkyně SNS Anny Belovousové je dílo v kontextu poslední doby, kdy se vyhrotily slovensko-maďarské vztahy, politickou provokací. Strana proto vyzvala slovenského ministra zahraničí Jána Kubiše, aby Česko požádal o odstranění plastiky.
Vondra upozornil, že projekt nezobrazuje pohled České republiky, české vlády a českého předsednictví na Evropskou unii nebo na její jednotlivé členské státy.
Český premiér Mirek Topolánek ještě Entropu neviděl a nechtěl ji v Evropském parlamentu ve Štrasburku příliš komentovat. "Umění zas tak příliš nerozumím, takže nevím, jestli je to umělecké dílo," prohlásil. Topolánek doufá, že až přijede do Bruselu, plastiku tam ještě najde a podívá se na to, "co všechny rozesmálo a pobouřilo".
Česká výtvarná kritička Lenka Lindaurová si myslí, že dávat najevo pohoršení, nebo uvažovat o přemístění Černého díla je nesmysl z jiné doby a že sebeironie je v politice nutná. Podle mnohých se kontroverze dala předpokládat, když Vondra oslovil zrovna Černého. Požádat jeho o cokoli znamená přijmout riziko, že se to obrátí proti vám, řekl český kritik Jiří Ptáček. Samotná mystifikace podle něj pouze doplňuje princip zneužití institucí, který je v umění vcelku používaný. Většinou má odhalit, zda je instituce schopna sebereflexe. Ale předsednická země může podle něj situaci ještě zvládnout, pokud najde odvahu upozornit celou Evropu, že Černý nikomu nenadržuje a žádnou zemi neušetřil.
Poměrně značnou pozornost instalace vyvolala u britských médií. Veřejnoprávní BBC označila Davida Černého za "zlobivé dítě" českého umění. Bruselský zpravodaj listu The Daily Telegraph se vyslovil proti zákazu díla, zatímco The Times si myslí, že incident dále oslabil důvěru ve schopnosti české vlády.
Na internetovém blogu francouzského listu Libération se píše, že Černý se naplno vysmál českým úřadům. "Aféra je prostě rozkošná: Praha chtěla vyzkoušet smysl pro humor svých partnerů útokem na místa, kde to bolí, a nechala se chytit do vlastní sítě jedním ze svých nejkontroverznějších umělců," uvádí se v textu.
Na obří mapě Evropy je například Rakousko, známé odporem k jaderné energii, ztvárněno s obrovskými chladícími věžemi jaderné elektrárny. Nizozemsko, jehož značná část leží za hrázemi pod úrovní mořské hladiny a v němž žije množství přistěhovalců, je vyobrazeno tak, že je pokryto vodou, z níž vykukují pouze minarety. Francie, kde jsou časté stávky, je zahalena nápisem "stávka" a Británie zcela chybí, což má údajně symbolizovat její určitou odtažitost od kontinentální Evropy.
Projekt Entropa se pravděpodobně představí i v Praze. Jeho autoři jej prý plánují umístit na budovu Nové scény Národního divadla.