Sestavení domácího rozpočtu vám sice zabere pár desítek minut, přesně ale poznáte svou finanční situaci. A díky tomu si pak můžete lépe naplánovat své výdaje. Nemůžete sice čekat, že se tím nějak dramaticky vylepší vaše finanční situace, můžete tím ale předejít dluhovému nebezpečí. A to rozhodně není málo.

Jak vyjít s penězi

* výdaje důkladně plánujte

* vsaďte na systematičnost

* sestavte si domácí rozpočet

* nenechte se nalákat na »výhodné« nákupy

* půjčku berte jen jako poslední možnost

Jak sestavit rozpočet: Sloupec po sloupci

Sestavení domácího rozpočtu není vůbec složité. Budete k němu potřebovat jen obyčejnou tužku a větší kus papíru. Pokud jste počítačově zdatnější, můžete využít program Excel.

Základem domácího rozpočtu je pět základních sloupců, které nám pomohou porovnat naše příjmy a výdaje.

•         První sloupec obsahuje veškeré příjmy, jejich výši a strukturu.

•         Druhý sloupec zaznamenává veškeré vaše pravidelné platby.

•         Třetí sloupec slouží k evidenci ročních, jednorázových výdajů, jako jsou například náklady na dovolenou, pojištění domu, tramvajenky, dárky k Vánocům a narozeninám, povinné ručení apod. Tím, že na tyto výdaje budete myslet dopředu, necháte si na ně dostatečnou rezervu a nemusíte si dodatečně půjčovat.

•         Čtvrtý sloupeček obsahuje výdaje, které budeme muset během roku vynaložit za dosluhující spotřebiče v domácnosti. Pokud budete myslet na rezervu i pro tyto případy, nemůže se stát, že budete nuceni vzít si spotřebitelský úvěr třeba na novou ledničku.

•         V pátém, a posledním sloupečku si evidujete tzv. železnou rezervu. Tím si zajistíte, že nebudete zaskočeni v případě neočekávaných výdajů. Tato rezerva nás uchrání od narychlo vyřízené půjčky.

Tip: Vyzkoušet můžete také kalkulačku domácího rozpočtu (www.nasedluhy.cz), která vám spočítá stav vašich financí.

Nevzdávejte to a vytrvejte

Sestavili jste si rozpočet? Tak teď je důležité v záznamech pokračovat a vytrvat! Rozhodně zapisování příjmů výdajů neodkládejte. Jen tak získáte komplexní přehled o veškerých získaných a vynaložených finančních prostředcích, včetně věcí, které jste si za ně koupili.

„První tři měsíce mohou být pro nás krizové, neboť bychom měli do domácího rozpočtu zaznamenávat veškeré položky, zvykat si na tuto činnost a postupně sledovat, jak rozpočtování funguje a jak to ovlivňuje naše finanční chování,“ říká Veronika Kuřinová ze společnosti KRUK, která se na českém trhu zabývá správou pohledávek. Podle ní ale v této fázi vedení rozpočtu nejvíc lidí »odpadne«, protože se cítí omezeni sledováním výdajů. „Dohled nad penězi jim totiž nedovolí neplánovaně nakupovat a to je odradí. Je ovšem nutné vytrvat,“ nabádá Kuřinová.

Výdaje si pravidelně plánujte

Jakmile máte rozpočet sestavený a v jeho vedení vytrvale pokračujete, můžete s ním začít pracovat. *Zaměřte se na něj především na začátku měsíce a naplánujte si výdaje na celý následující měsíc.

*Na konci měsíce pak srovnejte plán se skutečností. *Podle výsledku (jestli jste na nule, v minusu, nebo se vám podařilo něco ušetřit) si upravte finanční plán na další měsíc.  

Den bez dluhů

Nejen s vedením domácího rozpočtu vám poradí odborníci v rámci Dne bez dluhů, který tradičně připadá na 15. listopadu.

Kdy: Od 12. do 15. listopadu

Kde: Na vlakových stanovištích v šesti českých městech, tedy v Praze, Brně, Ostravě, Hradci Králové, Ústí nad Labem a v Plzni.

Kdo vám poradí: K dispozici budou odborníci z Poradny při finanční tísni a společnosti KRUK.

S čím vám pomůžou: Nastíní možnosti, jak efektivně vyřešit nesnáze s obtížnou finanční situací. A poskytnou nejrůznější informace o řešení dluhových problémů či návod, jak nejlépe sestavit, vést a spravovat domácí rozpočet.

Cílem Dne bez dluhů je upozornit veřejnost na komplikace, které mohou nastat, pokud se osobní dluhy vymknou kontrole, a nabízí pomoc s jejich řešením. Akci pořádá společnost KRUK.