Úterý 16. dubna 2024
Svátek slaví Irena, zítra Rudolf
Oblačno, déšť 10°C

Nejméně 1,5 metru od cyklisty: Poslanci se dohodli na vzdálenosti objíždění. A výši pokuty

Aktualizováno -
15. září 2021
22:30
Autor: ČTK - 
15. září 2021
18:22

Motoristé budou muset od ledna 2022 objíždět cyklisty ve vzdálenosti půldruhého metru. Za porušení bude hrozit pokuta až 2000 korun. Schválila to dnes Sněmovna se senátními změnami. Mezi ně patřilo snížení maximální výše pokuty na pětinu a odklad účinnosti nového předpisu až na polovinu příštího roku. Novelu o provozu na pozemních komunikacích nyní dostane k podpisu prezident.

Motoristé budou muset podle poslanecké úpravy silničního zákona objíždět cyklisty ve vzdálenosti, která odpovídá zhruba polovině jízdního pruhu. Důvodem je snaha o vyšší bezpečnost cyklistů v silničním provozu. Podobná úprava platí v Německu, ve Francii nebo ve Španělsku. Odpůrci předepsané vzdálenosti poukazovali na to, že nové opatření nebude možné na mnoha místních silnicích dodržovat ani kontrolovat.

Horní komora doporučila zmírnění sankcí za porušení nového pravidla. Řidič měl za nedodržení vzdálenosti podle prvotní sněmovní verze dostat pokutu až 10 000 korun, zákaz řízení na půl roku a mohlo mu být odebráno sedm bodů. Senát ale snížil sankce na pokutu maximálně do 2000 korun, pokud řidič cyklistu neohrozí.

Bezpečnou vzdálenost pro předjíždění cyklistů navrhla uzákonit skupina poslanců v čele s Petrem Dolínkem z ČSSD. Nově by tam, kde je to možné, musel řidič auta míjet cyklistu ve vzdálenosti 1,5 metru. V oblastech s omezenou rychlostí jízdy na 30 kilometrů v hodině by stačila metrová vzdálenost.

Novela má také umožnit odebrání dvou bodů řidičům, kteří by neoprávněně parkovali na místech pro zdravotně postižené. Zavádí také faktický zákaz provozování takzvaných pivních kol. Senát odmítl umožnit odtah všech vozidel, která neoprávněně stojí na chodníku. Doporučil novelu naopak doplnit o právo obcí vyžádat si odtah autovraků a o právo poskytovatelů domácí péče parkovat po nezbytně dlouhou dobu na místech se zákazem stání, což zatím mohou například službu konající lékaři.

Prvotním cílem novely byla pouze snaha umožnit strážníkům, aby mohli pokutovat na místě nedovolenou jízdu ve vyhrazených jízdních pruzích. Nyní mohou strážníci pouze postoupit podezření z takového přestupku do správního řízení. Vyhrazené jízdní pruhy slouží zejména pro jízdu autobusů, vozidel policie, zdravotnických záchranářů, hasičů a dalších složek záchranného systému.

Uživatel_5545761 ( 16. září 2021 14:18 )

Já doufám, že bude někdo pokutovat i cyklistu, který podjede kolonu vozidel čekající na semafor a nedodrží 1,5m. Takže předjet 1x a ať si pěkně zůstane v řadě za auty nebo pokuta pro něj. A to, že Praha 7 maluje piktogramové koridory pro cyklisty ---- ciztace: Ty mají pouze doporučující a výstražný charakter, cyklisté nemají povinnost je využívat a ostatní řidiči nemají zakázáno na ně vjíždět. Cyklisté nemají přednost před vozidly, která při odbočení koridor přejíždějí. Používají se v případech, kdy pro zřízení řádného pruhu pro cyklisty není na vozovce dostatek místa, avšak šířka jízdního pruhu umožňuje souběžnou jízdu automobilů a cyklistů ---- tak proč jsou tam, kde rozhodně neni 1,5m místa na předjetí? To si trochu odporuje že?

PPP150W ( 15. září 2021 23:26 )

Nad smyslem této hovadiny není třeba polemizovat. Všichni řidiči, kteří se kvůli tomu dostanou do křížku s policií, by měli odmítnout sankci a požádat o správní řízení. Tam je třeba trvat na kalibrovaném změření vzdálenosti od cyklisty, s přesností 1mm, protože nebyla ani dána tolerance. Takový paskvil snad není nikde na světě.

Zobrazit celou diskusi