Vánoční nakupování: Platby kartou opět drhnou, Češi útratami přepisují dějiny

Aktualizováno -
23. prosince 2019
16:41
Autor: ČTK - 
23. prosince 2019
15:20

Někteří prodejci mají znovu problémy s přijímáním plateb kartou. ČSOB přiznala výpadky systému, podle její mluvčí Michaely Průchové ale i v nejkritičtějších okamžicích prošlo 70 až 80 procent transakcí. Problémy s platbami se vyskytly už v pátek. Češi letos skutečně hodně nakupují, v předvánočním období na internetu utratili 52 miliard korun. To je zatím rekord.

„Po víkendu, kdy platební terminály fungovaly bez problémů, se dnes v našich prodejnách bohužel opět objevily komplikace při platbách kartou. Pokud zákazníci chtějí provést platbu kartou, platba trvá výrazně déle a nebo se může stát, že neprojde vůbec,“ řekla ČTK za řetězec Lidl Zuzana Holá. Zákazníkům firma doporučuje, aby s sebou do prodejen nosili pro jistotu i hotovost.

Problémy podle informací ČTK byly také například v knihkupectví Luxor či v DM drogerii.

„V současné době vrcholí předvánoční nákupní horečka a evidujeme prudký nárůst bezhotovostních platebních transakcí včetně mikroplateb v řádech desítek a nižších set korun. Bohužel právě extrémní počty bezhotovostních plateb v kombinaci s přísnějším dvoufaktorovým ověřením uživatele způsobují výpadky systému,“ řekla ČTK mluvčí ČSOB Michaela Průchová.

Dopoledne byl podle ní platební systém několikrát přetížený. Technici ČSOB jsou v pohotovosti a snaží se udělat vše, aby se chvíle s platbami zvládly, dodala mluvčí. I ona doporučila nosit na menší nákupy hotovost.

Rekordních 52 miliard korun

Že je letošního nakupování hodně, dokazuje fakt, že Češi letos na internetu utratili v předvánočním období rekordních 52 miliard korun, což je o 16 procent více než loni. Za celý rok trh rostl o 14 procent. Nejsilnější týden, během něhož lidé utratili 5,5 miliardy Kč, odstartovalo pondělí 9. prosince. Vyplývá to z údajů Asociace pro elektronickou komerci.

„Také v roce 2019 dosáhla česká e-commerce před Vánoci rekordních výsledků. Obraty podle našich dat vzrostly o 16 procent oproti loňskému roku, což hodnotíme jednoznačně jako úspěch. Od roku 2015 se pak hodnota zboží prodaného on-line zdvojnásobila,“ řekl výkonný ředitel asociace Jan Vetyška.

Vůbec nejsilnějším dnem bylo pondělí 16. prosince, kdy Češi utratili na internetu přes 1,2 miliardy korun. Špička trvala zhruba do 20. prosince, kdy ještě dopravci garantovali dodání zboží před Štědrým dnem.

Podle Vetyšky byly letošní Vánoce na internetu bez významnějších komplikací a dárky by měly dorazit pod stromek včas. Výrazné problémy nehlásí ani dopravci. „My dnes standardně doručujeme, jsou prodloužené otevírací doby na poštách a vážnější problémy nezaznamenáváme,“ řekl mluvčí pošty Matyáš Vitík.

Na nejvýznamnější prodejní období plynule navážou povánoční slevy, které spustí e-shopy prakticky ihned po svátcích. Jelikož stále více Čechů dostává pod stromeček dárky v podobě finanční hotovosti, dají se podle Vetyšky předpokládat významné prodeje také na přelomu roku. „Internetové obchody spustí zvýhodněné nabídky nejpozději na začátku nového roku, aby si vytvořily skladové kapacity pro nové sezonní zboží,“ dodal.

reremis ( 23. prosince 2019 17:49 )

𝓌𝓌𝓌.𝐵𝒶𝒹𝑜𝑜.𝓇𝑒𝒹 - Toto je místo, kde se dívky snaží upoutat pozornost mužů

diskutujici ( 23. prosince 2019 15:49 )

Na benzince sice bylo upozorneni, ze neberou karty, ale bylo umistene tak blbe, ze jsem si vsimnul az v dobe, kdy uz jsem cepoval. Nastesti platba prosla.
V Albertu i nasledny vyber z bankomatu taktez prosel.

Zobrazit celou diskusi