Čtvrtek 22. říjen 2020
Svátek slaví Sabina, zítra Teodor
Oblačno 17°C

Babiš za krize spal jen tři hodiny. Jak s člověkem zamává nedostatek spánku?

Autor: Nikola Forejtová - 
25. listopadu 2018
05:02

Únava, zhoršení úsudku, deprese i zvýšená agrese. To vše může způsobit člověku nedostatek spánku. Premiér Andrej Babiš (ANO) v tomto ohledu nešel během hektických posledních dvou týdnů dvakrát příkladem. Zatímco běžně spí kolem pěti hodin, tentokrát podle svých slov redukoval spánek i jen na tři hodiny. Přečtěte si, jak moc by měl člověk odpočívat a co prospěje spánkové hygieně.

Premiér o délce svého spánku hovořil tento týden opakovaně. „V noci jsem spal 3,5 hodiny. Pracuju normálně, tady je v mediálním prostoru nějaká krize. Myslím, že žádná krize není, je to vymyšlená záležitost,“ uvedl ve středu večer na TV Barrandov. Na čtvrtek byl Babišův odpočinek ještě kratší, když v rozhovoru pro Blesk uvedl: „Spal jsem tři hodiny, takže se neflákám a pracuju pro Českou republiku.“

Andreji Babišovi možná tak krátký spánek stačí, obecně by si měl ale člověk odpočinout déle. Spánková deprivace totiž způsobuje řadu život zatěžujících pocitů. Pokud se několik dní po sobě dobře nevyspíte, dostaví se únava, deprese, ztráta energie i zhoršení úsudku, v těžkých případech i nesouvislé myšlení a halucinace.

Mozek je zkrátka unavený a vyplavuje stresový hormon kortizol, který přispívá ke zhoršení dušení pohody. Stres není se spánkem kamarád a často přispívá navíc k tomu, že se člověku nedaří usínat v dobré pohodě opakovaně. Podle odborníků je takzvaná spánková hygiena velmi důležitá. Podle seznamu centra IKEM by měl člověk dbát na následující:

  • Uléhat pouze při pocitu ospalosti a v posteli pouze spát a milovat se. Řešení problémů, čtení a práce do peřin nepatří.
  • Nepít kávu, černý a zelený čaj, alkohol ani kakao alespoň čtyři hodiny před plánovaným spánkem. Stejně tak nekouřit a vyvarovat se konzumaci těžkých jídel.
  • Před spaním dobře vyvětrat místnost a udržet ji spíše v chladu (18 stupňů), také z ložnice odstranit rušivé předměty a alergeny.
  • Neuléhat ve stresu a negaci. „Zařaďte si do dne tzv. worry time, popřemýšlejte nad problémy, které vás přepadávají před spánkem,“ radí odborníci IKEMu.
  • Po probuzení se snažte neusínat a ihned se vystavte jasnému světlu.

„Šlofík“ přes den neškodí. Ale jen krátký

Existují i další dobrá, jen pro některé lidi nereálná rada: usínat a probouzet se ve stejnou dobu. Člověk pracující na proměnlivé směny a rodiny s dětmi tu mají většinou smůlu. Na škodu není krátký spánek během dne, neměl by ale překročit 40 minut.

Spánek je důležitý především pro mozek, který si potřebuje odpočinout - během dne bývá ve velkém zápřahu. Když se ukládáme ke spánku, mozek zpomaluje tělo. Snižuje se tělesná teplota, krevní tlak, pomaleji a zhluboka dýcháme a svaly se uvolňují. Nastupují spánkové cykly, které se vystřídají asi čtyřikrát za noc. Jeden trvá kolem 90-110 minut. Pokud se probudíte v přelomu během cyklů, většinou jsme bdělí a cítíme se dobře vyspaní. Cyklus se pak dělí na NREM a REM fáze.

Během REM fáze mozek paradoxně vykazuje stejnou aktivitu jako při bdělém stavu. Je typická rychlým pohybem očí za víčky. Pokud se člověk během této fáze cyklu probudí, může si zapamatovat své sny. NREM je pak hluboký spánek, během kterého je těžké nás probudit a často se v této fázi projeví i spánkové poruchy.

„V NREM fázi se projeví například parasomnie, což jsou stavy změny chování při spánku. Řadíme sem například náměsíčnost a noční děsy,“ vysvětluje odborník na spánkové poruchy Karel Šonka. K dalším poruchám patří narkolepsie, kdy dojde ke ztrátám buněk v hypotalamu a člověk usíná nárazově během dne a nedokáže vydržet ve stavu bdělosti.

„Lidé trápí také syndrom neklidných nohou, nepříjemný pocit, který nutí k pohybu a brání spánku. Velmi nebezpečná je pak porucha chování, spící člověk začne realizovat svůj sen,“ objasňuje Šonka ve videu při příležitosti Dne spánku, který proběhl v březnu.

Video Rozhovor s Andrejem Babišem, před kterým spal jen tři hodiny. - Aleš Brunclík, Jakub Veinlich

Jak dlouho (ne)spat

Ve stavu nevědomí trávíme třetinu života a přitom spousty lidí tento důležitý relaxační proces zanedbává. Podle výzkumu, který provedli v roce 2018 ve Finsku, je průměrná doba spánku u mužů a žen asi sedm a půl hodiny. Lidé se mylně domnívají, že doporučená doba spánku je pak hodin osm. Je to ale rozšířený mýtus. Mozek a tělo každého z nás má totiž odlišné nároky, a to v souvislosti s věkem.

Batole prospí dvě třetiny dne. Vhodná doba spánku pro dítě a dokonce i pro teenegara by se měla pohybovat okolo deseti hodin. Postupně se s věkem doba spánku zkracuje, ale podle výzkumů je minimální doba alespoň pět hodin, tedy asi tři cykly.  Nic se ale nemá přehánět, spánek trvající více jak 11 hodin je totiž spíš na škodu.

tomik007 ( 25. listopadu 2018 19:52 )

Ja si po pulnoci plnim pouze sve potrzeby...

tomik007 ( 25. listopadu 2018 19:47 )

FAKTEM JE: ze je plodnejsi nezli VLASTA BURIAN a JINDRICH PLACHTA dohromady

tomik007 ( 25. listopadu 2018 17:04 )

TOZ on sa vyspi na tych schuzach

honzazchaIoupky ( 25. listopadu 2018 16:55 )

pro hloupého idiota zdenkka - kriminálníkem může být jen ten, kdo má za sebou kriminál a to byl třeba opilec Havel, komouš Husák, ale mnikoliv Babiš

jentakjenkobliha ( 25. listopadu 2018 16:50 )

To je úděl kriminálníka Bureši, porucha spánku, tiky ve tváři, karhavé oči, rudý kuní ksicht.

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud