Babiš za krize spal jen tři hodiny. Jak s člověkem zamává nedostatek spánku?

Autor: Nikola Forejtová - 
25. 11. 2018
05:02

Únava, zhoršení úsudku, deprese i zvýšená agrese. To vše může způsobit člověku nedostatek spánku. Premiér Andrej Babiš (ANO) v tomto ohledu nešel během hektických posledních dvou týdnů dvakrát příkladem. Zatímco běžně spí kolem pěti hodin, tentokrát podle svých slov redukoval spánek i jen na tři hodiny. Přečtěte si, jak moc by měl člověk odpočívat a co prospěje spánkové hygieně.

Premiér o délce svého spánku hovořil tento týden opakovaně. „V noci jsem spal 3,5 hodiny. Pracuju normálně, tady je v mediálním prostoru nějaká krize. Myslím, že žádná krize není, je to vymyšlená záležitost,“ uvedl ve středu večer na TV Barrandov. Na čtvrtek byl Babišův odpočinek ještě kratší, když v rozhovoru pro Blesk uvedl: „Spal jsem tři hodiny, takže se neflákám a pracuju pro Českou republiku.“

Andreji Babišovi možná tak krátký spánek stačí, obecně by si měl ale člověk odpočinout déle. Spánková deprivace totiž způsobuje řadu život zatěžujících pocitů. Pokud se několik dní po sobě dobře nevyspíte, dostaví se únava, deprese, ztráta energie i zhoršení úsudku, v těžkých případech i nesouvislé myšlení a halucinace.

Mozek je zkrátka unavený a vyplavuje stresový hormon kortizol, který přispívá ke zhoršení dušení pohody. Stres není se spánkem kamarád a často přispívá navíc k tomu, že se člověku nedaří usínat v dobré pohodě opakovaně. Podle odborníků je takzvaná spánková hygiena velmi důležitá. Podle seznamu centra IKEM by měl člověk dbát na následující:

  • Uléhat pouze při pocitu ospalosti a v posteli pouze spát a milovat se. Řešení problémů, čtení a práce do peřin nepatří.
  • Nepít kávu, černý a zelený čaj, alkohol ani kakao alespoň čtyři hodiny před plánovaným spánkem. Stejně tak nekouřit a vyvarovat se konzumaci těžkých jídel.
  • Před spaním dobře vyvětrat místnost a udržet ji spíše v chladu (18 stupňů), také z ložnice odstranit rušivé předměty a alergeny.
  • Neuléhat ve stresu a negaci. „Zařaďte si do dne tzv. worry time, popřemýšlejte nad problémy, které vás přepadávají před spánkem,“ radí odborníci IKEMu.
  • Po probuzení se snažte neusínat a ihned se vystavte jasnému světlu.

„Šlofík“ přes den neškodí. Ale jen krátký

Existují i další dobrá, jen pro některé lidi nereálná rada: usínat a probouzet se ve stejnou dobu. Člověk pracující na proměnlivé směny a rodiny s dětmi tu mají většinou smůlu. Na škodu není krátký spánek během dne, neměl by ale překročit 40 minut.

Spánek je důležitý především pro mozek, který si potřebuje odpočinout - během dne bývá ve velkém zápřahu. Když se ukládáme ke spánku, mozek zpomaluje tělo. Snižuje se tělesná teplota, krevní tlak, pomaleji a zhluboka dýcháme a svaly se uvolňují. Nastupují spánkové cykly, které se vystřídají asi čtyřikrát za noc. Jeden trvá kolem 90-110 minut. Pokud se probudíte v přelomu během cyklů, většinou jsme bdělí a cítíme se dobře vyspaní. Cyklus se pak dělí na NREM a REM fáze.

Během REM fáze mozek paradoxně vykazuje stejnou aktivitu jako při bdělém stavu. Je typická rychlým pohybem očí za víčky. Pokud se člověk během této fáze cyklu probudí, může si zapamatovat své sny. NREM je pak hluboký spánek, během kterého je těžké nás probudit a často se v této fázi projeví i spánkové poruchy.

„V NREM fázi se projeví například parasomnie, což jsou stavy změny chování při spánku. Řadíme sem například náměsíčnost a noční děsy,“ vysvětluje odborník na spánkové poruchy Karel Šonka. K dalším poruchám patří narkolepsie, kdy dojde ke ztrátám buněk v hypotalamu a člověk usíná nárazově během dne a nedokáže vydržet ve stavu bdělosti.

„Lidé trápí také syndrom neklidných nohou, nepříjemný pocit, který nutí k pohybu a brání spánku. Velmi nebezpečná je pak porucha chování, spící člověk začne realizovat svůj sen,“ objasňuje Šonka ve videu při příležitosti Dne spánku, který proběhl v březnu.

Video Rozhovor s Andrejem Babišem, před kterým spal jen tři hodiny. - Aleš Brunclík, Jakub Veinlich

Jak dlouho (ne)spat

Ve stavu nevědomí trávíme třetinu života a přitom spousty lidí tento důležitý relaxační proces zanedbává. Podle výzkumu, který provedli v roce 2018 ve Finsku, je průměrná doba spánku u mužů a žen asi sedm a půl hodiny. Lidé se mylně domnívají, že doporučená doba spánku je pak hodin osm. Je to ale rozšířený mýtus. Mozek a tělo každého z nás má totiž odlišné nároky, a to v souvislosti s věkem.

Batole prospí dvě třetiny dne. Vhodná doba spánku pro dítě a dokonce i pro teenegara by se měla pohybovat okolo deseti hodin. Postupně se s věkem doba spánku zkracuje, ale podle výzkumů je minimální doba alespoň pět hodin, tedy asi tři cykly.  Nic se ale nemá přehánět, spánek trvající více jak 11 hodin je totiž spíš na škodu.

Pohřeb Karla Gotta

Parte Děti Karla Gota Rozloučení na Žofíně Záznam zádušní mše Hosté na zádušní mši O životě Karla Gotta Dědictví Bertramka

Hrob

Celé Česko truchlí. Zemřel Karel Gott, držitel čtyř desítek Zlatých slavíků. Jen málokterý umělec za sebou zanechá tolik děl, jako zesnulý zpěvák. Připomeňte si Mistrův život.

Vše o Karlovi Gottovi čtěte ZDE

jjusa ( 25. listopadu 2018 20:11 )

To vždy musíš s potřebami čekat až po půlnoci,dřív to nejde?

tomik007 ( 25. listopadu 2018 19:52 )

Ja si po pulnoci plnim pouze sve potrzeby...

tomik007 ( 25. listopadu 2018 19:47 )

FAKTEM JE: ze je plodnejsi nezli VLASTA BURIAN a JINDRICH PLACHTA dohromady

jjusa ( 25. listopadu 2018 18:48 )

Mám oboje,ale to bylo zrovna o půlnoci jsem nezaregistrovala.Ti co květiny vyhodili tam na ně čekali?věděli že tam půjdou?dostali befel?Zase udělal rozvášněnému davu čáru přes rozpočet a nejen davu i těm v parlamentu

jjusa ( 25. listopadu 2018 18:08 )

Jestli šel na Národní o půlnoci nevím,splnil si svou povinnost.Že nešel z davem je jasné proč,proto že rozvášněný dav by si na něm zgustl a nač ještě víc rozviřovat nenávist o kterou se postaral připravený"parlament"s Kraďousem v čele,ale ostrouhali

Zobrazit celou diskusi
Další videa