Muž brojí proti dámským kupé. Démonizují nás, tvrdí. Stejně časem zmizí, kontrují dráhy

Autor: Zuzana Zelenková - 
11. dubna 2018
20:57

České dráhy a ministr dopravy Dan Ťok se stali adresáty dopisu od webu Střídavka.cz. Ta kritizuje dámská kupé ve vlacích. Označuje to za segregační záležitost. Ženy jsou naopak se službou spokojené. Nejedna si totiž zažila právě v kupé sexuální obtěžování. Známá cestovatelka a fotografka Markéta Kutilová se s ním svěřila i na sociálních sítích v rámci kampaně #MeToo (Já také). Muž jí nejprve šeptal vulgarity a později se nezdráhal onanovat.

Dámská kupé České dráhy zavedly v roce 2012. Už tenkrát s nimi měla problém Unie otců a Střídavka.cz (web o střídavé práci rodičů). Nyní se do nich znovu opřela Střídavka.cz. V jejím čele stojí Aleš Hodina, který kauzu „oprášil“. „Jedná se o zjevnou diskriminaci osob z důvodu pohlaví, kdy muži nemají rovné právo využívat služeb veřejné dopravy poskytovaných Českými drahami. Bohužel takto dochází i k vytváření obrazu mužů obecně jako osob nebezpečných ženám, potenciálně je ohrožujících,“ uvádí v otevřeném dopise Hodina.

K problematice se dříve měly České dráhy vyjádřit tak, že některým ženám není příjemné sdílet uzavřený prostor s muži. Podle Hodiny stejně tak nemusí být některým mužům příjemné sdílet jej se ženami. Záležitost přirovnává k tomu, že stejně tak neexistují vlaky pro „bílé“ a pro Romy. Proč by tedy měla existovat speciální kupé pro ženy?

Sexuální obtěžování v kupé

Mnoho žen se ale cítí v kupé „pro všechny“, pokud cestují bez doprovodu, nekomfortně. A nejedna žena zažila v takových vozech sexuální obtěžování. Svoje o tom ví například fotografka a humanitární pracovnice Markéta Kutilová, která nejhorší sexuální obtěžování zažila právě v kupé vlaku. Před časem se s ním svěřila na sociálních sítích v rámci kampaně #MeToo. O to hůře, že u toho byla její malá dcerka.

Začalo to osaháváním. Fotografka seděla na vlakovém nádraží ve Starém Městě u Uherského Hradiště. Čekala na vlak, když si přisedl muž, který jí začal sahat na záda a zadek.

„Řekla jsem mu, ať odprejskne, to neudělal. Přesedla jsem si na jinou lavičku a do vlaku nastupovala jako poslední. Aby neviděl, v jakém vagonu pojedu. Po pár minutách jízdy si mě našel a sedl si naproti mně. Začal šeptat vulgarity a masturbovat,“ popsala Kutilová zážitek, který si vybavuje jen hodně nerada. Byla u toho i její malá dcerka, která naštěstí spala. Kutilová nechala muže akt dokončit, bála se. A přesně takových zážitků by měly být ženy v dámském kupé ušetřeny.

Podle Hodiny ale podobné záležitosti, jako je dámské kupé, už předem říkají, že jsou muži „jiní“ a dávají jim předobraz zvrhlíků a deviantů. To jim prý příliš nepomáhá ani v případě, kdy se jdou například soudit o péči o dítě a už dopředu jsou v očích všech za „ty špatné“.

I proto dopis Hodina podal právě za Střídavku. „Tímto způsobem, ať už vědomě nebo nevědomě, může docházet k budování obrazu mužů obecně jako osob, které jsou nebezpečné ženám, které je ohrožují a které jim jsou nepříjemné. S budováním takového obrazu mužů se potkáváme v opatrovnických sporech, kde to má negativní dopad,“ popsal pro Blesk Zprávy, proč se problematice věnuje právě prostřednictvím Střídavky, Hodina.

Bagatelizování? Prý ne

Otázkou zůstává, jestli se nejedná o bagatelizování problému, který reálně existuje, protože nejedna žena sexuální obtěžování v kupé zažila. Stejně tak nejedna žena doma, třeba od rodičů, slyšela, ať si nikdy ve vlaku nesedá do kupé, ale využije otevřené vozy. Podle Hodiny to prý bagatelizování není. „Není to bagatelizování, není to problém, který by se týkal většiny mužů. Ne většina, ani ne výrazná menšina to dělá, naprostá většina mužů se chová slušně. Je to jako kdybychom řekli, že ve vlacích občas cikáni někoho okradou, tak uděláme kupé pro bílé,“ uvedl pro Blesk Zprávy Hodina. Muži by prý neměli být diskriminováni kvůli vrozenému znaku.

Iveta (28) jezdila vlakem za svým přítelem, který pracoval v zahraničí. Podle ní jsou dámská kupé jednoznačně dobrá věc, na kterou si nenechá „sáhnout“. „Jezdila jsem v dámském kupé a rozhodně to bylo fajn. Ani přítel si tenkrát nepřál, abych jezdila v běžném kupé. Cesta byla dlouhá a člověk nemá nikdy jistotu, koho by mohl ve vlaku potkat. Od kamarádek jsem několikrát slyšela, že je muži ve vlaku obtěžovali,“ popsala pro Blesk Zprávy žena.

A dámská kupé využívá i Saša U. (40). „Oceňuju to hlavně, když cestuju v nočních hodinách,“ popsala žena. A využívá je i Bětka H. (26). „Já tam jezdím moc ráda, je tam klid, zásuvka a většinou je to hezký vůz.“

Naopak Vladimír B. (50) má pocit, že takové kupé jen „zabírá místo“. „Prostor pro kola, kupé pro maminky s dětmi a tak dále, budu si mít kam sednout? Chtěl bych kupé pro svobodné pány,“ pronesl s nadsázkou muž.

České dráhy (ČD) se nařčení brání. Dámské oddíly zavedly na základě podnětů a zkušeností veřejnosti ze zahraničí. „Cílem této služby je ve vybraných vlacích poskytnout ženám, které cestují samy, místo, kde se budou cítit bezpečně, a to hlavně při cestách na okraji dne, například časně ráno nebo pozdě večer (tedy například po setmění, před rozedněním). Oddíly jsou situovány v blízkosti oddílu vlakového personálu. Jejich smyslem je nabídnout ženám pocit vyššího bezpečí a možnost využívat plnohodnotně železniční dopravu,“ uvedl pro Blesk Zprávy mluvčí ČD Petr Šťáhlavský.

ČD: Dámská kupé postupně vymizí

Speciální oddíly mohou pak cestující najít jen v několika dálkových vlacích, je jich přesně 187 z více než 500 dálkových vlaků a z více než 7000 v průměru denně vypravených vlaků. „Jedná se pouze o jeden oddíl o šesti místech k sezení, což je zanedbatelný počet míst v celém vlaku, který ovšem řadě žen usnadňuje cestování. Oddíly jsou využívány a některými zákaznicemi přímo vyhledávány,“ vysvětlil Šťáhlavský.

Se zaváděním moderních, velkoprostorových vlaků by ale i speciální dámská kupé měla postupně mizet. Přítomnost muže v dámském kupé není podle Šťáhlavského ani zcela zakázaná. Může si sem sednout v případě, že s tím ženy souhlasí, nebo pokud není v celém vlaku jiné volné místo.

„Smysl oddílu je tak naplněn např. v časných ranních nebo ve večerních hodinách, kdy je ve vlaku méně cestující a žena se proto nemůže obrátit na spolucestující, protože je jich ve vlaku v tuto dobu málo, a může se tak cítit snáze zranitelná. Místa jsou přitom vybrána tak, aby byla v blízkosti míst vlakového doprovodu, který může v případě nouze snáze asistovat,“ dodal Šťáhlavský. Dámské oddíly byly podle mluvčího již zrušené na trase Praha – Brno – Wien – (Graz), kde už se jezdí jen moderními velkoprostorovými vlaky.

V půlce března se k problematice vyjadřovala i ombudsmanka Anna Šabatová. Ta se zabývala hned několika stížnostmi na dámská kupé. Ani podle ochránkyně lidských práv se ale nejedná o diskriminaci. Jeden oddíl v celém vlaku totiž podle ní nemůže výrazně omezit přístup mužů k využívání vlakové dopravy.

„Zvyšovat pocit bezpečí a zájem žen o cestování vlakem je legitimním cílem, kterého lze dosáhnout zřizováním dámských kupé,“ konstatuje ombudsmanka Anna Šabatová na webu a dodává: „Důležitá je skutečnost, že dámská kupé nemohou výrazněji omezit, nebo dokonce vyloučit přístup mužů k vlakové dopravě, protože tato kupé nejsou zřizována ve všech vlacích. Tam, kde dámská kupé jsou, představují pouhých šest míst v celém vlaku.“

yarda ( 26. srpna 2018 10:56 )

Kybych byl zvrlík (nejsem, aspoň doufám), tak bych zřízení těch kupé uvítal. Aspoň bych věděl, kde hledat oběti svých choutek. Pokud je ve vlaku průvodčí nebo jiná úřední osoba co může s takovým udělat krátký proces, tak ta kupé nejsou potřeba. A pokud není, tak samotné vyhrazené kupé nepomůže.

an.manchester ( 12. dubna 2018 07:16 )

jedno kupe v celem vlaku je nic proboha, a vetsinou zeny si nemaji co honit v kupe kde jsou muzi ze? Ale tzv. honice a ne jednoho jsem zazila v dobach meho cestovani do skoly prace vlakem mnohokrat, dnes jiz necestuji takto. Takze panove, kdyz je mezi vami urcite procento honicu co se prasi ve vlaku pred cizimi zenami, kdo je na to zvedavy? To uz jsou jine sluzby a ty at si dotycni panove nekde zaplati v ulicce lasky. Proste prijdou pudy jak na psa, tak na co se ze ovladat no. Klidne by mohl byt i cely vlak jen pro zeny a jiny jen pro muze, by to byla legrace jak by si honili pred muzi ohony a zadna zena v dosahu. Ano rada muzu ma partnerku a nechova se takto pudove. Sabatova ma casto ne moc dobre napady , ale toto nikomu neublizi a pomouze zenam ktere nemaji zaludek ani nervy na honice ohonu..a ono jich je dost na nadrazich ve vlacich....

mirkli ( 12. dubna 2018 04:31 )

Ať mají samostatná kupé, ale ať s nediví, když si budou chtít sednout do kupé kde sedí muž, že s nimi vyběhne. Ono být v kupé s některými ženami je velmi obtěžující. A je přece rovnopravnost.

tomik007 ( 12. dubna 2018 00:36 )

ANO - aby to melo nejakou skutecne hmatatelnou logiku, tak by to mohlo byt napr. gay ci lesbo kupe a verim tomu ze by to ti politici (treba Krnda) prosadili pomerne rychle.

tomik007 ( 12. dubna 2018 00:27 )

SUBSAHARSTI UPRCHLICI jiz nebudou muset dlouze prohledavat vagony, anzto budou mit svoje objeti pjekne pohromade, tudiz je tam zmaknou podstatne jednoduseji

Zobrazit celou diskusi
Další videa
Články odjinud