
Češi se zbláznili do Valentýna. Hromadně nakupují dárky, roste online poptávka kondomů

Den svatého Valentýna nebo také svátek zamilovaných řada Čechů dlouho odmítala a preferovala tradiční První máj. Nyní se zdá, že upjatost vůči americkému svátku polevuje, alespoň podle obchodníků. Ti už začínají regály plnit čokoládami, plyšáky, luxusním alkoholem a doufají, že letos se tržby opět zvednou. Utrácení ve jménu Valentýna už zaznamenávají hlavně cestovky. Zatímco na romantiku sází spíše ženy, muži volí lechtivější dárky a zvedá se prodej kondomů.
Podle průzkumu agentury STEM/MARK plánuje 37 % Čechů utratit za dárek ke svátku zamilovaných maximálně 400 korun. Na to jsou připravené zejména hypermarkety, které už v tuto chvíli nabízejí výrobky ve valentýnském balení.
Tržby se 14. února zvedají
„Ze zkušeností z našich obchodů můžeme říci, že lidé kolem svátku svatého Valentýna vkládají do košíků jako dárky pro své partnery či partnerky především sladkosti, květiny, ale také parfémy a alkohol. Co se týče trendů, u sladkostí jsou nejpoptávanější čokolády, bonboniéry a další dezerty. Z alkoholu jsou pro zákazníky atraktivním valentýnským zbožím sekty, šumivá vína a prosecca. Velmi oblíbené je ale také růžové víno a dále vermuty a krémové likéry,“ řekla pro Blesk Zprávy mluvčí obchodního řetězce Albert Barbora Vanko.
Vděčné květiny
„Před Valentýnem zaznamenáváme nárůst prodejů květin, bonboniér nebo plyšových výrobků ve tvaru srdce nebo zvířat. I naše nabídka bývá každoročně zaměřena na tyto produkty včetně vín nebo čerstvého ovoce, jako jsou třeba jahody. Řada těchto produktů je pak i tematicky balena do tvaru srdce,“ říká Václav Koukolíček, mluvčí řetězce Tesco.
Muži volí jako valentýnský dárek dlouhodobě nejraději květiny, a to jak hrnkové, tak řezané. Nejoblíbenější jsou růže a tulipány, orchideje a také květiny v různých keramických obalech ve tvaru srdce. Podle Vanko už nyní Albert chystá rozšířenou nabídku sortimentu květin.
Tržby se pak přímo v den svátku zamilovaných zvedají o desítky procent.
Parfémy i kávovary
Vyšší prodeje před Valentýnem hlásí i internetové obchody. Podle Patricie Šedivé z Alza.cz stoupá zájem hlavně o dámské a pánské parfémy, kosmetiku, šperky, ale také fitness náramky a kávovary. Online obchod ZOOT, který se specializuje na prodej oblečení, zaznamenal vloni zvýšení tržeb den před Valentýnem.
„Už nyní nabízíme čokolády, valentýnské čaje, párové masáže a romantické večeře,“ řekl Tomáš Holý ze Slevomatu a dodal: „Je pravda, že nákupy více plánují ženy a ty většinou to s muži umějí, takže si svátek častěji prosadí přímo ony. Už nyní stoupá zájem o valentýnské pobyty v tuzemsku, nebo o zájezdy do Benátek či Verony.“
Lechtivé dárky a kondomy
„Mezi klasické valentýnské dárky patří třeba šperky, velmi oblíbené jsou náramky nebo prsteny, také parfémy nebo spodní prádlo,“ říká obsahová manažerka nákupního rádce Heureka.cz Alexandra Čermáková. V posledních letech roste před Valentýnem zájem i o další věci – v kurzu jsou kromě erotických pomůcek i žertovné erotické předměty a lechtivé hry. Ty nakupují spíše muži.
„Jsou však segmenty a druhy zboží, jejichž prodej právě v období Valentýna dosahuje nejvyšších čísel z celého roku – na internetu se jedná například o kondomy. Právě o ně mají Češi na internetu před Valentýnem největší zájem,“ doplňuje Čermáková.
Valentýn na zámečku nebo v Alpách
V tuto chvíli už na Valentýna nakupují ti, kteří ho hodlají oslavit ve velkém stylu. Jedná se hlavně o víkendové i delší pobyty, samozřejmě s nádechem romantiky.
„Zhruba 70 procent našich zákazníků preferuje v tomto období pobyty na dvě noci v hodnotě kolem 2,5 tisíce korun. 90 procent zákazníků kupuje dárkový poukaz na konkrétní pobyt. Při nákupu kladou lidé větší důraz na romantickou atmosféru samotného ubytování a destinace, zájem je o menší, útulné wellness hotýlky nebo zámecké hotely,“ uvedl Richard Šipoš z portálu Spa.cz.
„Na Valentýna si čeští turisté i letos nejčastěji kupují romantické wellness pobyty a eurovíkendy v evropských metropolích. Zájem je o Londýn, Paříž, Řím a Benátky. V oblibě je také Valentýn na horách,“ uvedla Tereza Picková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
„Letošní Valentýn vychází na období pražských jarních prázdnin. Lidé tedy budou trávit svátek v Alpách, zájem je ale i o cestu za teplem, evidujeme zájem např. o Spojené arabské emiráty,“ uvedl Jan Bezděk z CK Fischer.
„Lidé vyrážejí i do vzdálenější exotiky, jako je například Zanzibar, Mauricius nebo oblast Karibiku,“ přibližuje valentýnské plány některých Čechů Stanislav Zima z CK Exim Tour.
No jo a už se to zase blíží. My se s přítelkyní letos dohodli, že si nebudeme dávat žádné hmotné dárky a raději si nadělíme společný zážitek. Konkrétně máme v plánu jet na wellness víkend do hotelu https://cristalpalace.cz/ Už se oba moc těšíme.