Neděle 16. května 2021
Svátek slaví Přemysl, zítra Aneta
Oblačno, déšť 16°C

Pozor na „zobání“ zdravých semínek: Nadměrná konzumace může skončit operací

Autor: ula - 
31. července 2017
06:10

Jsou moderní a ke zdravé stravě bezpochyby patří. Škála rostlinných semínek, která si lidé sypou do jogurtů, ovocných nápojů nebo je pojídají jen tak, je dnes velmi široká. I zdánlivě nevinné semínko však musíme zařazovat do jídelníčku s rozumem a mírou. Platí to zejména o populárních chia semínkách.

„Je nutné si uvědomit, že semínka – obzvláště chia – na sebe dokážou navázat velké množství vody a dokážou zvětšit svůj objem až dvanáctkrát. To může vést až k endoskopické operaci. O takovém případu jsem již ve své praxi slyšela,“ říká nutriční terapeutka z poradny Incare Jana Šulcová.

Přiměřené dávkování rozličných druhů semínek lze však jednoznačně doporučit. Třeba nejvíce užívané lněné semínko obsahuje velké množství bílkovin, vlákniny a n-3 nenasycených mastných kyselin. Tady se ovšem zase doporučuje tato semínka před užitím namlít, jelikož bez rozkousání projdou zažívacím traktem celá a cenné látky se nemohou řádně vstřebat. A zase užívat v přiměřeném množství. I jinak prospěšné látky mohou za určitých okolností způsobit zdravotní potíže.

VIDEO: Výživová expertka: Pečivo nevynechávejte, lepek zdravým neškodí

Video Výživová expertka: Pečivo nevynechávejte, lepek zdravým neškodí. - Andrea Ulagová, Daniela Pilařová

Pozor na kombinování s léky

„Je důležité dodržovat doporučené denní dávky. Hlídat množství se určitě vyplatí lidem, kteří se snaží zredukovat svoji váhu, jelikož se jedná o bohatý zdroj energie. Některá semínka se nemusí slučovat s léky, které lidé užívají. Doporučení by měli lidé najít na příbalovém letáku k lékům a v případě nejasností určitě doporučuji poradit se s lékařem“, vysvětluje Šulcová.

15 gramů chia semínek denně

Nic to však nemění na tom, že právě lněné semínko odborníci doporučují díky n-3 nenasyceným kyselinám lidem, kteří nejedí ryby. Zmiňovaná chia semínka, jinak šalvěj hispánská, jsou zase doporučovaná diabetikům.

Vzhledem k tomu, že semena absorbují poměrně velké množství vody a současně mají velké množství rozpustné vlákniny, pomáhají pozvolna uvolňovat energii ze sacharidů do krevního oběhu. Z toho důvodu si chia semínka oblíbili právě pacienti s cukrovkou. Kromě bílkovin a vlákniny obsahují chia semínka populární antioxidanty, vápník, železo, zinek, fosfor a hořčík.

Jen se musí pamatovat na množství. Denní doporučená dávka chia semínek je 15 g.

„Vše, co v životě děláme, musíme dělat s rozumem a mírou. O jídle to platí dvojnásob. Vyvážená pestrá strava je důležitým základem celkového zdravotního stavu,“ dodává nutriční terapeutka.

Přečtěte si více o Chia semíncích ZDE

jana999 ( 31. července 2017 07:42 )

žádná chia semínka nejezte, je to drahé, věčně problematické co se týče plísní, pesticidů, víc vám to ublíží než přinese, naše bábrle to ani neznala a dožila se 106 let

Zobrazit celou diskusi
Další videa