Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Pendolino hořelo letos už 2x. Jak České dráhy chrání cestující?

Autor: zzu - 
6. srpna 2017
07:46

Během jednoho roku hořelo dvakrát pendolino a to dokonce na stejném místě – v Plzni. Letos v červenci, stejně jako loni v srpnu se to neobešlo bez hasičů. Ani v jednom případě nedošlo k újmám na zdraví nebo ke zdemolování vlaků. A proč? Moderní vlaky varují strojvedoucího, který na nenadálou situaci musí reagovat. Jak to funguje?

Podle mluvčí Českých drah Radky Pistoriusové není důvod k panice. Vlaky jsou proti ohni dobře vybavené. „Vozový park Českých drah splňuje odpovídající normy pro provoz, které samozřejmě akcentují i protipožární prvky. U nových a modernizovaných vozidel na nebezpečí požáru reagují detektory a čidla, které na nestandardní situaci upozorní strojvedoucího,“ uvedla pro Blesk.cz Pistoriusová.

Video  Šokující záběry ze zásahu hasičů u nehody ve Studénce: Aby dostali ven cestující, museli vlak rozstříhat.  - HZS Moravskoslezského kraje
Video se připravuje ...

Navíc strojvedoucí i vlakový personál absolvují pravidelná školení, na kterých se dozvídají, jak při nenadálé situaci mají postupovat. „Při mimořádné události, která se stala u jednotky pendolino, na změnu teploty v ostění střechy reagoval detektor a upozornil strojvedoucího. I když se nevyskytl otevřený oheň, strojvedoucí z preventivních důvodů přivolal hasiče. Cestující nebyli ohroženi,“ popsala Pistoriusová a dodala, jak to funguje s pojištěním.

„České dráhy jsou pojištěné pro případ, že způsobíme škodu někomu jinému. Pokud jde o majetkové pojištění, jdeme zatím cestou tzv. samopojištění. Ekonomickou výhodnost externího majetkového pojištění průběžně analyzujeme.“

Jaká je nejčastější příčina takového požáru?

Podle bývalého strojvedoucího Petra existují dvě hlavní příčiny toho, proč vlak začne hořet. „Nejčastější příčina bývá zkrat na elektronice. Dále oheň může vzniknout od brzd, kdy tam zůstane větší zbytek vzduchu a brzdy se úplně neodbrzdí. To je vidět, když se jede a za vozem zůstává bílý dým. Ale dneska už existují zařízení na tratích, která když zaregistrují takzvaně přibrzděný vůz, pošlou výstrahu výpravčímu. Ten může přímo identifikovat, na kterém voze a nápravě to je. Výpravčí zavolá strojvedoucímu, který pak zastavuje na nejbližší stanici. K ohni by dojít nemělo,“ vysvětlil.

Pistoriusová tvrdí, že požáry nejsou časté, pokud k nim dojde, bývají příčinou převážně technické závady. Pendolino ale požárem přišlo o další soupravu. Z původních sedmi souprav byly rázem v provozu jen čtyři.

„Aktuálně máme k dispozici čtyři pendolina. Jenda jednotka šla na modernizaci, tam se předělává celý interiér, jedna je zničená od nehody ve Studénce přede dvěma lety. A další poničil nedělní požár, šla ale hned v pondělí před komisi a od úterka bude znovu jezdit, dodala Pistoriusová. A opravdu, pendolino po pár dnech znovu jezdilo.

Lidi chrání speciální čidla

Cestující, kteří vlakem jeli, nebyli nijak ohroženi. Jednotka je vybavená speciálními čidly, při nesrovnalosti se dostane do nouzového režimu, tudíž strojvedoucí zastaví, vyhodnotí situaci a řeší ji. 

A co se vlastně ve vlaku stalo? Loni v srpnu to byla chyba klimatizace, letos šlo o jinou závadu. „Jednalo se o technickou závadu na hnacích brzdových odpůrnících hnacího vozu. Požár napáchal škody asi 700 tisíc, uchráněné hodnoty tam máme 15 milionů. Ve vlaku bylo asi 60 cestujících, ale ti vystoupili před příjezdem hasičů. Muselo se počkat na vyzkratování trakčního vedení a potom se rozebral strop vagonu a vynesla se ohořelá izolace. Zasažená část vagonu se chladila,“ popsala pro Blesk.cz mluvčí plzeňských hasičů Pavla Jakoubková.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi