Dnes slaví Blesk 25 let s vámi! Jaký byl příběh z první titulní strany?

13. 4. 2017
05:25

„Je to více než rok, kdy Hospodářská rada vlády stála před volbou, zda se dostaví letiště v Ruzyni nebo se přikročí k milovickému projektu v hodnotě zhruba deseti miliard dolarů,“ psal Blesk na své úplně první titulní straně z 13. dubna 1992. Proč to bylo první titulní téma? A co se za 25 let změnilo?

Šlo o reakci na dohodu ČSFR s Ruskou federací o řešení materiálních důsledků pobytu sovětských vojsk na našem území. Výběr hlavního tématu první titulní strany po 25 letech okomentoval zakladatel a první šéfredaktor Blesku Petr Schönfeld.

„V tu dobu byl odchod ruských vojsk žhavé téma. Nejen politické, ale velmi diskutované i mezi lidmi. Milovice navíc byly symbolem, známkou toho, jak nám vojáci zemi zničili. A toto téma pochopitelně vyvolávalo emoce.“

 

Jak se od té doby Milovice změnily a co se stalo s velkolepými plány? Pětadvacet let poté se počet obyvatel Milovic zdesetinásobil, úroveň města stále stoupá. Jen dráha bývalého vojenského letiště, kde namísto migů a těžkých transportních letounů dosedají ultralighty, stále chátrá…

Někdejší vládní garnitura projekt obnovy milovického letiště smetla ze stolu. Ostatně i dnes obří náklady na rekultivaci území potenciální zájemce odrazují. Plány na zřízení báze v Milovicích v minulosti odpískaly třeba nízkonákladové irské aerolinky.

„Ryanair to mohl dostat za pár korun, ale investice na sanaci území, jak se o tom hovořilo, by dosahovaly stovek milionů korun,“ vypráví starosta Milovic Milan Pour. Další podnikatelské záměry, jako třeba škodovácký testovací polygon, či největší fotovoltaická elektrárna v regionu, pak narazily na odpor místních obyvatel.

Fotogalerie Nejzajímavější titulní strany Blesku za 25 let! 174 fotografií

Podle starosty se v Milovicích otočili všichni polistopadoví prezidenti, a každý z nich obci sliboval světlé zítřky. „Naposledy pan prezident Zeman v roce 2015 mluvil o čínských investicích. Minulý rok při návštěvě Číny jsem o tom mluvil se zástupci našeho vyslanectví, ale nic takového, že by sem k nám měly přijít investice, mi nepotvrdili,“ říká Milan Pour. Ptáme se, zda Milovice mají alespoň nějaký užitek z ladem ležícího letiště. „Máme finance ze smluv s organizátory festivalů Let it Roll a Votvírák, z těch jde do rozpočtu několik set tisíc,“ říká.

„V žádném případě tu nechceme nějaké montovny, chemickou výrobu, lakovny, skládky a podobně. Spíše podporujeme zaměření na hi-tech technologie. A aby lidé peníze, které v Milovicích vydělají, tady také utratili,“ říká k možnému budoucímu využití starosta.

Také podle středočeské hejtmanky Jaroslavy Pokorné Jermanové je přáním kraje mít tu technologický park. Jenže kvůli probíhajícímu soudnímu sporu s někdejším nájemcem letiště má kraj dočasně svázané ruce, a investory lákat nemůže.

Na dotaz, jestli je obnova letiště ještě vůbec ve hře, Jermanová Blesku řekla: „Nemyslím si, že by tam mělo být.“ Také podle starosty Poura si místní letiště nepřejí. I když, kdo ví. Referendum na toto téma se tu nekonalo.

Expert: Letiště postrádá smysl

Letiště v Milovicích sice vzniklo už ve 20. letech minulého století, betonovou dráhu ale získalo až koncem 40. a začátkem 50. let. Sověti po invazi dráhu prodloužili na 2500 metrů, rozšířili na osmdesát. Tím se stala jednou z největších v tehdejší Evropě.

Martin Kačur je odborník na letiště, šéfoval Ruzyni, teď řídí letiště ve středočeských Vodochodech. Nápadu na obnovení letů v Milovicích moc nevěří, ne však z obav z konkurence. „Jde o to, na co by se mělo letiště zaměřit, zda na cestující, nebo na zboží. V případě nákladní dopravy si netroufám říct, že toho zboží je pro rentabilní fungování letiště dostatek a pro velká nákladní letadla zřejmě nebude stačit ani délka dráhy,“ řekl Kačur Blesku.

Schůdnější by prý bylo zaměření na cestující. „Pak už jste ale v přímé konkurenci s ruzyňským letištěm a také naším projektem ve Vodochodech. Je tedy otázka, čím vším by milovické letiště umělo oslnit,“ říká.

Problémů mají Milovice více. Letiště by se prakticky muselo vybudovat od nuly, včetně pozemní dopravy, k němu sehnat personál, zajistit řízení letového provozu… Nešťastné je prý i nasměrování ranveje. „Ani ne kilometr za koncem ranveje je přímo v ose obec Straky. To takhle jinde nemáte,“ vypočítává.

VIDEO: Milovice už dlouho působí jako město duchů! Po Sovětech už zbyly jen ruiny.

Video Dron video: Milovice, město duchů! Po Sovětech už zbyly jen ruiny. - David Malík, Tomáš Polák, Daniela Pilařová
720p 480p 360p 240p

carmin-je-vemeno ( 13. dubna 2017 11:51 )

a za těch 25 let stále píšou jen koko-tiny

prycsnima ( 13. dubna 2017 09:21 )

 Jó? Mohlo se diskutovat? A to jak?Esemeskou? Dyg ste neměli internet. Santikxaus už ho ale měl.Ale Blesk ještě nebyl online.

santikxauz ( 13. dubna 2017 07:32 )

To ještě nebývala cenzura jako dnes,diskutovat se mohlo pod každým článkem,dnes kvůli korektnosti jen na cenzorem vybraných.

Zobrazit celou diskusi
1080p 720p 360p
Další videa