Za odvoz nebožtíka tisícovka navíc. Pohřební ústavy šidí pozůstalé

Neuvedené ceny, žádná potvrzení o objednávce nebo nedodržení domluvené částky – nejen v těchto případech pohřební ústavy své klienty šidí. Potvrdila to kontrolní akce České obchodní inspekce. Během 135 kontrol zjistili různé nedostatky u téměř 40 % z pohřebních služeb, na které si posvítili. Kontrolovaní nejčastěji porušovali zásady poctivosti prodeje a také řádně nevystavovali pozůstalým objednávky pohřbu. Inspektoři se na ně proto zaměří i v příštím roce.
Pohřebnictví je podle České obchodní inspekce oblast specifických služeb. Lidé ji vyhledávají v těžkých životních situacích, kdy řeší ztrátu milovaného člena rodina. Oprávněně tak očekávají, že pohřební ústavy budou jejich požadavky respektovat a nesetkají se s nepoctivostí a jinými nešvary, které jsou běžné v jiných oblastech. Jak ukázala kontrolní akce, skutečnost je ale poněkud jiná.
„To, že ne vždy tomu tak je, prokázali inspektoři ČOI při kontrolní akci probíhající od dubna do září, a to i přes skutečnost, že je trh v této oblasti v podstatě ustálený a nové podnikatelské subjekty vznikají pouze ojediněle. V průběhu 135 kontrol zjistili různé nedostatky v téměř 40 % z nich,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Celoplošná kontrolní akce České obchodní inspekce probíhala od dubna do září a zaměřila se především na plnění informačních povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele, v návaznosti na zákon o pohřebnictví.
V kterém kraji podváděly pohřební služby nejčastěji?
Kontroly pohřebních služeb – rok 2015 |
||||
Inspektorát |
počet kontrol |
kontroly se zjištěním |
zjištěná porušení v % |
|
Středočeský a Hl. město Praha |
20 |
5 |
25,0 % |
|
Jihočeský a Vysočina |
23 |
11 |
47,8 % |
|
Plzeňský a Karlovarský |
20 |
4 |
20,0 % |
|
Ústecký a Liberecký |
22 |
13 |
59,1 % |
|
Královéhradecký a Pardubický |
12 |
4 |
33,3 % |
|
Jihomoravský a Zlínský |
15 |
7 |
46,7 % |
|
Moravskoslezský a Olomoucký |
23 |
9 |
39,1 % |
|
Celkem |
135 |
53 |
39,3 % |
Mezi vůbec nejčastěji zjištěné nedostatky patřila povinnost informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků, kterou porušilo 26 prodávajících. „Jednalo se zejména o neuvedení cen nabízených pohřebních služeb, doplňkového pohřebního sortimentu jako jsou vázy, urny, obaly na urny, růžence, keramika apod. V některých případech byly uváděny ceny bez DPH,“ upřesňuje Fröhlich.
Povinnost prodávajícího zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, nebyla dodržena ve 12 případech. V případě 9 kontrol zase pohřební ústavy nevydaly písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání. V některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo všechny povinné údaje.
Pohřební ústavy nedodržují sjednané ceny
Poskytovatelé pohřebních služeb nedodrželi v 8 případech i povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo jejich poskytování správně účtovat. „Například bylo zjištěno nesprávné účtování v případě, kdy poskytovatel služby účtoval za převoz zemřelého navíc částku 1000,50 Kč,“ vysvětluje Fröhlich.
V šesti případech se jednalo i o porušení zákazu používání klamavých obchodních praktik. Pět pak řádně spotřebitele neinformovalo o tom, jak a kde může uplatnit reklamaci. „Nedostatečné informace poskytl např. v obchodních podmínkách prodávající, který nabízel sjednání pohřbu bez obřadu prostřednictvím internetu. Jiný poskytovatel služby v objednávce uváděl, že veškeré reklamace je třeba uplatnit u dodavatele služby nejpozději do 48 hodin po pohřbu,“ uvedl Fröhlich.ČOI rozdala 46 pokut za více než 100 tisíc korun
V průběhu kontrolní akce zaměřené na pohřební služby vydali inspektoři zákaz prodeje na 275 kusů výrobků, které nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh, v celkové hodnotě 103 862 Kč. „Jedna z kontrolovaných pohřebních služeb v obci Vratimov například prodávala 22 různých druhů zboží bez označení výrobce a dovozce. Což je podle zákona o ochraně spotřebitele špatně. Byly mezi nimi 3 druhy keramických uren, skleněná urna, plastová urna,“ upřesnil Fröhlich.
Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo celkem 46 pokut v souhrnné výši 119 000 Kč. „Z výsledků kontrol pohřebních služeb v roce 2015 vyplynulo, že zaměření České obchodní inspekce na tuto specifickou a zejména pro spotřebitele psychicky náročnou oblast služeb mělo svoje opodstatnění,“ dodal Fröhlich.
Tento segment trhu je podle něj v podstatě ustálený a nové podnikatelské subjekty vznikají pouze ojediněle, lze předpokládat, že v budoucnu bude více těchto firem nabízet spotřebiteli pohřební služby také prostřednictvím internetu. ČOI vzhledem k značnému poměru zjištěných nedostatků bude tuto oblast kontrolovat i v příštím roce.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.