Za odvoz nebožtíka tisícovka navíc. Pohřební ústavy šidí pozůstalé

Pohřební ústavy šidí své zákazníky. ČOI jim za to rozdala pokuty převyšující sto tisíc korun.(Ilustrační foto)
Pohřební ústavy šidí své zákazníky. ČOI jim za to rozdala pokuty převyšující sto tisíc korun.(Ilustrační foto)  (Autor: Profimedia.cz)
Autor: sou - 
17. prosince 2015
15:12

Neuvedené ceny, žádná potvrzení o objednávce nebo nedodržení domluvené částky – nejen v těchto případech pohřební ústavy své klienty šidí. Potvrdila to kontrolní akce České obchodní inspekce. Během 135 kontrol zjistili různé nedostatky u téměř 40 % z pohřebních služeb, na které si posvítili. Kontrolovaní nejčastěji porušovali zásady poctivosti prodeje a také řádně nevystavovali pozůstalým objednávky pohřbu. Inspektoři se na ně proto zaměří i v příštím roce.

Pohřebnictví je podle České obchodní inspekce oblast specifických služeb. Lidé ji vyhledávají v těžkých životních situacích, kdy řeší ztrátu milovaného člena rodina. Oprávněně tak očekávají, že pohřební ústavy budou jejich požadavky respektovat a nesetkají se s nepoctivostí a jinými nešvary, které jsou běžné v jiných oblastech. Jak ukázala kontrolní akce, skutečnost je ale poněkud jiná.  

„To, že ne vždy tomu tak je, prokázali inspektoři ČOI při kontrolní akci probíhající od dubna do září, a to i přes skutečnost, že je trh v této oblasti v podstatě ustálený a nové podnikatelské subjekty vznikají pouze ojediněle. V průběhu 135 kontrol zjistili různé nedostatky v téměř 40 % z nich,“ uvedl mluvčí ČOI Jiří Fröhlich. Celoplošná kontrolní akce České obchodní inspekce probíhala od dubna do září a zaměřila se především na plnění informačních povinností stanovených zákonem o ochraně spotřebitele, v návaznosti na zákon o pohřebnictví. 

V kterém kraji podváděly pohřební služby nejčastěji? 

Kontroly pohřebních služeb – rok 2015

 

Inspektorát

počet kontrol

kontroly se zjištěním

zjištěná porušení v %

 
 

Středočeský a Hl. město Praha

20

5

25,0 %

 

Jihočeský a Vysočina

23

11

47,8 %

 

Plzeňský a Karlovarský

20

4

20,0 %

 

Ústecký a Liberecký

22

13

59,1 %

 

Královéhradecký a Pardubický

12

4

33,3 %

 

Jihomoravský a Zlínský

15

7

46,7 %

 

Moravskoslezský a Olomoucký

23

9

39,1 %

 

Celkem

135

53

39,3 %

 

Mezi vůbec nejčastěji zjištěné nedostatky patřila povinnost informovat spotřebitele o ceně prodávaných výrobků, kterou porušilo 26 prodávajících. „Jednalo se zejména o neuvedení cen nabízených pohřebních služeb, doplňkového pohřebního sortimentu jako jsou vázy, urny, obaly na urny, růžence, keramika apod. V některých případech byly uváděny ceny bez DPH,“ upřesňuje Fröhlich.

Povinnost prodávajícího zajistit, aby jím prodávané výrobky byly přímo viditelně a srozumitelně označeny výrobcem, nebyla dodržena ve 12 případech. V případě 9 kontrol zase pohřební ústavy nevydaly písemné potvrzení o převzetí objednávky v případech, kdy nebyla služba poskytnuta na počkání. V některých případech sice potvrzení vydáno bylo, ale neobsahovalo všechny povinné údaje. 

Pohřební ústavy nedodržují sjednané ceny

Poskytovatelé pohřebních služeb nedodrželi v 8 případech i povinnost prodávat výrobky a poskytovat služby za ceny sjednané v souladu s cenovými předpisy a ceny při prodeji výrobků nebo jejich poskytování správně účtovat. „Například bylo zjištěno nesprávné účtování v případě, kdy poskytovatel služby účtoval za převoz zemřelého navíc částku 1000,50 Kč,“ vysvětluje Fröhlich.

V šesti případech se jednalo i o porušení zákazu používání klamavých obchodních praktik. Pět pak řádně spotřebitele neinformovalo o tom, jak a kde může uplatnit reklamaci. „Nedostatečné informace poskytl např. v obchodních podmínkách prodávající, který nabízel sjednání pohřbu bez obřadu prostřednictvím internetu. Jiný poskytovatel služby v objednávce uváděl, že veškeré reklamace je třeba uplatnit u dodavatele služby nejpozději do 48 hodin po pohřbu,“ uvedl Fröhlich. 

ČOI rozdala 46 pokut za více než 100 tisíc korun

V průběhu kontrolní akce zaměřené na pohřební služby vydali inspektoři zákaz prodeje na 275 kusů výrobků, které nesplňovaly podmínky pro uvedení na trh, v celkové hodnotě 103 862 Kč. „Jedna z kontrolovaných pohřebních služeb v obci Vratimov například prodávala 22 různých druhů zboží bez označení výrobce a dovozce. Což je podle zákona o ochraně spotřebitele špatně. Byly mezi nimi 3 druhy keramických uren, skleněná urna, plastová urna,“ upřesnil Fröhlich. 

Na základě zjištěných porušení obecně závazných právních předpisů v dozorové působnosti České obchodní inspekce bylo v rámci kontrolní akce pravomocně uloženo celkem 46 pokut v souhrnné výši 119 000 Kč. „Z výsledků kontrol pohřebních služeb v roce 2015 vyplynulo, že zaměření České obchodní inspekce na tuto specifickou a zejména pro spotřebitele psychicky náročnou oblast služeb mělo svoje opodstatnění,“ dodal Fröhlich.

Tento segment trhu je podle něj v podstatě ustálený a nové podnikatelské subjekty vznikají pouze ojediněle, lze předpokládat, že v budoucnu bude více těchto firem nabízet spotřebiteli pohřební služby také prostřednictvím internetu. ČOI vzhledem k značnému poměru zjištěných nedostatků bude tuto oblast kontrolovat i v příštím roce.

Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.

Zobrazit celou diskusi