Středa 24. dubna 2024
Svátek slaví Jiří, zítra Marek
Zataženo, déšť se sněhem 7°C

Udělal chybu za volantem a zemřeli dva lidé. Zhroutil se mi svět, přiznal Jan

Autor: Adam Jaroš - 
13. listopadu 2015
06:45

Stačil okamžik a život se mu otočil úplně naruby. Kvůli drobné nepozornosti za volantem zabil před dvanácti lety Jan z Prahy dva lidi a tři měsíce poté málem pod koly zemřela jeho dcera. Dnes o svém zážitku vypráví školákům, aby svou vinu částečně odčinil.

Dva lidé zemřeli, málem přišel o dceru

Běžná cesta na chalupu a přehledný úsek. Nikdo by nečekal, že se něco může stát. Při předjíždění pomalu jedoucí cisterny ale přišlo něco nečekaného. V protisměru začalo blikat slabé světýlko. „Říkal jsem si, že to bude cyklista, a začal jsem intenzivně brzdit ve snaze vrátit se zpět za cisternu. Jenže v tom okamžiku jsem viděl, že proti nám jede škodovka, které svítí jen pravé obrysové světlo. Nešlo už nic dělat,“ popsal okamžiky hrůzy pan Jan.

Pak přišel náraz. Janovi ani jeho rodině, která jela ve voze, se nic nestalo. V protijedoucí škodovce ale jel pár a s nimi i náklad trubek, kvůli kterým si manželka řidiče přesedla dozadu. Byla namístě mrtvá. Řidič, kterého z místa nehody odvezla záchranka, zemřel v nemocnici po tři čtvrtě roku dlouhém boji o život. Jan dostal trest odnětí svobody na dva roky s podmínkou na tři roky a zákaz řízení na tři roky.

Snaha odčinit vinu

„Byl jsem rád. Soud přihlédl k tomu, že posádka druhého vozu nebyla připoutaná. A kdyby byli, jistě by žili jako my. To, že nesvítili, ale nebylo prokázané,“ svěřil se Jan.

Aby toho nebylo málo, osud si s panem Janem pohrál i tři měsíce po nehodě. Jeho dceru Alžbětu totiž na přechodu pro chodce srazil autobus. Přestože prodělala složitý úraz mozku, naštěstí se vyléčila.

Jan nyní objíždí s projektem Dožij se dvaceti střední školy a čerstvým nebo budoucím řidičům vypráví svůj příběh.

Mladí jsou totiž jednou z nejrizikovějších skupin řidičů, a co všechno se může stát na silnici, si vůbec neuvědomují. „Snažím se je přivést k tomu, aby se zamysleli nad sebou samými a nad tím, co je v životě důležité,“ shrnuje Jan.

Pásy jsou základ, ale nepomohou vždy

Zapnout si při jízdě pás by mělo být pro řidiče samozřejmostí. Petr Havránek, přednosta Kliniky dětské chirurgie a traumatologie Thomayerovy nemocnice, ale připomíná, že je nestačí jen zacvaknout, musí být i správně seřízeny a nastaveny, a obzvlášť u dětí v autosedačkách. „Setkáváme se i s úrazy způsobenými pásy. Dochází k poškození dutiny břišní, rozdrcení jater, sleziny,“ popisuje Havránek. U dětí pak podle něj dochází nejčastěji k úrazům hlavy, kterou mají nepoměrně větší a těžší ke zbytku těla než dospělí.

Především u dospívajících pak přichází razy způsobené nerespektováním pravidel. Nehorší případy vznikají, když třeba spolujezdci motocyklistů jedou bez helmy i bez bot, nebo když se do auta jedoucího z diskotéky snaží nacpat 6 až 7 lidí. „Mají sice rychlejší obranné reflexy, rychle se schoulí, zapřou, ale ani to jim nemusí pomoci,“ připomíná Havránek. Vzpomíná přitom na dívku, která se při nehodě zapřela rukama a airbag jí nenávratně rozdrtil obě zápěstí.

 Tohle jste možná nevěděli

  • Teenageři staří 16 až 18 let tvoří téměř polovinu (40 %) všech obětí dopravních nehod do 25 let.
  • Při srážkách za vysokých rychlostí se mohou orgány uvnitř těla vlivem prudké decelerace utrhnout (kupříkladu srdce od aorty, střeva, slezina). Nemusí vám pomoci ani pásy.
  • Alkohol za volantem u dnešních mladých není takový problém jako řízení pod vlivem drog. Tyto případy jsou na vzestupu.
  • Podsedáky jsou pro děti nejhorším druhem autosedačky. Neuchrání od bočního nárazu a špatně vedené pásy mohou dítě při nárazu uškrtit.
  • Když se rodiče nedívají, sundávají si děti na autosedačkách kvůli pohodlí často pás z ramene dolů a dávají si ho pod ruku. To je může stát v případě nehody život.

eremita ( 13. listopadu 2015 23:17 )

Jestli se dá smrt dvou lidí okecat přednáškami, omluvit nefunkčními světly (nedokázáno, jak tvrdí), potrestat podmínkou se zákazem řízení na omezenou dobu, těžko říct. Radit výrazně mladším, jak se chovat zodpovědně za volantem, je pro muže středního věku, který fatálně chyboval, odvážné. Smrt se nedá ukecat.

setroseuros ( 13. listopadu 2015 13:24 )

jak rila: ten vuz oproti nemu nebyl dobre osvetlenej. Mel jen jedno slabe svetlo . Jedno! takze mozna nebyl na vine jen on. Kdyz jdu na cestu a zejmena na vecer mam se podivat , zda svitim.

bizon_pepa ( 13. listopadu 2015 13:11 )

Kam te vcera vezli? Podle slohu totiz nemuzes mit ridicak. A pokud mas, tak ho dneska dostane fakt uz kazdej debil.

martinbb ( 13. listopadu 2015 11:47 )

To je pravda, že za minulého režimu sa na používanie pásov tak nedbalo, avšak mám ten pocit, že v tej dobe to nebolo na cestách také divoké ako v súčasnosti. Dnes je pás nevyhnutnosťou, môžem potvrdiť z vlastnej skúsenosti. Pekný deň.

frantacizek ( 13. listopadu 2015 11:43 )

jedna=JENDA

Zobrazit celou diskusi