Američané opět v Česku. V konvoji pojedou Strykery i legendární Humvee. Co dál?

  • Na konvoj v Praze čekaly jen dvě desítky odpůrců, zato stovky příznivců
    Autor: ČTK,zst - 
    7. 9. 2015
    18:00

    Podruhé v krátké době Českem projede konvoj americké armády. Tentokrát ale není cílem demonstrace síly a moderní techniky, ale jen přesun z Německa do Maďarska. Setkání s občany proto nejsou v plánu. 550 vojáků a 150 vozidel by mělo mezi 9. a 14. zářím projet Českou republikou. A milovníci vojenské techniky se mají opět na co těšit. I když se setkání s veřejností neplánují, můžete si na konvoj počkat někde po cestě.

  • 1.Jedním z největších lákadel Dunajské jízdy budou americké Strykery.

    Stryker: Pevnost na 8 kolech! Stryker: Pevnost na 8 kolech! | Foto: Ladislav Křivan

    Osmikolový obrněný transportér Stryker používá americká armáda od roku 2002; do ukončení výroby loni v listopadu jich pro pozemní síly USA vzniklo zhruba 4500, nasazeny byly v Iráku i Afghánistánu. Podobně jako jiná vozidla svého druhu existuje v řadě variant – od té základní pro přepravu vojáků, přes velitelské či průzkumné vozidlo, ženijní a zdravotnickou verzi, až po stíhač tanků nebo verzi určenou pro chemický průzkum.

    Výrobcem obrněného transportéru Stryker je koncern General Dynamics, tedy stejná firma jako v případě Panduru.

  • 2.Americký obrněnec uveze méně vojáků než český Pandur.

    Český Pandur vs. americký Stryker Český Pandur vs. americký Stryker | ČTK

    Základní verze Strykeru má dvoučlennou posádku a uveze devět plně vyzbrojených vojáků. Je dlouhá 6,95 metru, široká 2,72 metru a vysoká 2,64 metru. Hmotnost obrněného transportéru činí 19 tun, s motorem o výkonu 350 koňských sil dosáhne maximální rychlosti téměř 100 kilometrů v hodině; dojezd činí 500 kilometrů.

    Pro srovnání, taktéž osmikolový Pandur používaný českou armádou má v základní verzi dvoučlennou posádku a uveze 12 vojáků. Váží 20,5 tuny, je dlouhý 7,5 metru, široký 2,7 a vysoký 2,1 metru (výška bez střelecké věže). Motor má výkon 450 koní, Pandur může jet až 105 kilometrů v hodině a dojezd má 700 kilometrů.

  • 3.Do Česka znovu zamíří také legenda Humvee.

    Českem projede i několik vozů Humvee. Jedno takové putovalo v rámci pomoci Američanů také na Ukrajinu. Českem projede i několik vozů Humvee. Jedno takové putovalo v rámci pomoci Američanů také na Ukrajinu. | EPA

    Víceúčelové vozidlo, které se už během první války v Perském zálivu stalo ikonou americké armády. Název vozu, který v amerických ozbrojených silách začal v polovině 80. let nahrazovat džípy, vznikl zkomolením zkratky HMMWV (z anglického High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, česky Vysoce mobilní víceúčelové kolové vozidlo). Základní model uveze čtyři vojáky, existují ale i další verze včetně sanitní či nesoucí rakety.

  • 4.Humvee používají během misí i čeští vojáci.

    Humvee mohou být doplněna o kulomety, nosiče raket nebo mohou sloužit jako sanitní vozy. Humvee mohou být doplněna o kulomety, nosiče raket nebo mohou sloužit jako sanitní vozy. | ČTK

    Kromě amerických vojáků používají Humvee ozbrojené síly asi 50 zemí světa, včetně ČR (čeští vojáci zejména v zahraničních misích). Humvee měl původně sloužit hlavně logistice v zázemí a nebyl navržen do bojových akcí, až dodatečně vznikly jeho obrněné varianty. Zkušenosti z Iráku a Afghánistánu ale ukázaly, že ani ty nejsou schopné dostatečně ochránit vojáky zejména před improvizovanými náložemi. V současné době tak vybírají americké ozbrojené síly nástupce Humvee, který bude pancéřovaný.

    Malá automobilka AM General vyrobila od roku 1984 na 280.000 Humvee. Popularita vozu vedla i k vývoji civilní verze Hummer H1, o jejíž vznik se zasloužil Arnold Schwarzenegger. Později vznikly pod taktovkou firmy General Motors modely H2 a H3, ty ale měly s původním vojenským modelem společný jen design a v roce 2010 značka zanikla.

  • 5.Strykery doprovodí i jejich předchůdci Piranhy.

    Jeden z typů obrněného vozidla Piranha - váží 9,3 tuny, dlouhý je 6,25 metru a široký 2,66 metru. Jeden z typů obrněného vozidla Piranha - váží 9,3 tuny, dlouhý je 6,25 metru a široký 2,66 metru. | Wikipedie

    Předchůdce Strykerů – Piranha a její varianty – patří k nejrozšířenějším obrněným transportérům západní provenience, i bez započtení Strykerů jich vzniklo téměř 10.000, velmi často v licenci. Americké ozbrojené síly převzaly první z nich již téměř 20 let před zahájením výroby Strykeru, od roku 1983 má totiž námořní pěchota ve výzbroji zhruba 750 transportérů LAV-25, tedy v Kanadě vyráběné licenční verze Piranhy.

  • 6.Konvoj doprovodí také podpůrný tým v čele s těžkými náklaďáky HEMTT.

    Těžké taktické nákladní vozidlo HEMTT. Těžké taktické nákladní vozidlo HEMTT. | ČTK

    HEMTT (Heavy Expanded Mobility Tactical Truck – těžké taktické nákladní vozidlo s vysokou pohyblivostí) slouží v amerických ozbrojených silách od roku 1982. Základní osmikolová verze může sloužit například jako vyprošťovací vozidlo či cisterna, desetikolová varianta pak funguje jako základ systému pro přepravu vojenských kontejnerů. Mohutný vůz se dvěma řiditelnými nápravami dokáže překonat i velmi těžký terén, používá se i jako nosič raketových systémů Patriot.

  • 7.Doplní je střední taktická vozidla různých typů.

    Střední taktické vozidlo FMTV - cisterna. Střední taktické vozidlo FMTV - cisterna. | ČTK

    FMTV (Family of Medium Tactical Vehicles – rodina středních taktických vozidel) slouží v americké armádě od začátku 90. let, vozy s trambusovou kabinou postupně nahradily „tradiční“ náklaďáky s kapotovaným motorem. Existují v několika variantách, jež se liší nosností (typicky 2,5 a 5 tun), počtem náprav, provedením kabiny i nástavbami (například valník s plachtou nebo tahač návěsů). Základem řady, již dnes podobně jako HEMTT vyrábí specializovaná automobilka Oshkosh Corporation, byl v Rakousku vyráběný nákladní vůz Steyr 12M18.

  • 8.A chybět nebudou ani tahače M915.

    Vojenský tahač M915. Vojenský tahač M915. | Reprofoto: Youtube

    M915 – tahač návěsů, který vychází z civilního nákladního vozu automobilky Crane Carrier Company a jejž americké ozbrojené síly používají od konce 70. let. Během let vzniklo postupně několik variant, včetně lehce pancéřované. Všechny slouží zejména pro rychlou přepravu nákladů i vojenské techniky po zpevněných komunikacích.

milofr ( 7. září 2015 19:58 )

Rok 1968 se opakuje ale z druhé strany, začínáme víc remcat a tak dělají bububu

dzelo ( 7. září 2015 19:51 )

Nějak se tady ti emeričtí darebáci začínají projíždět jako doma. To jsme to dopracovali nyní jsme obyčejný protektorát USA s protektorem na velvyslanectví a to nebyla potřeba ani mnichovská smlouva!

smrk ( 7. září 2015 18:58 )

Můžou jet vlakem - kaspari.

Zobrazit celou diskusi