Korejský Schettino: Zbabělý kapitán trajektu se prý zachránil mezi prvními!

Loď se potápí, svůj podíl na tom nese i kapitán, ale ten se do bezpečí dostává mezi prvními. Bez valného ohledu na cestující. Podobný scénář, jen zcela jiná lokalita - to jsou osudy kapitánů italské výletní lodi Costa Concordia a jihokorejského trajektu, po jehož havárii se dál pohřešuje na 300 lidí. I Čun-sok (69) je na tom tak podobně, jako zbabělý kapitán Francesco Schettino. I jemu hrozí trestní stíhání!
Jihokorejský trajekt se potopil ve středu u břehů Korejského poloostrova. Podle nepotvrzených zpráv jeho kapitán udělal řadu pochybení a navíc opustil loď mezi prvními. Na jeho hlavu se tak snesla zloba, podle jihokorejských médií však čelí i trestnímu vyšetřování.
Může být obviněn z nedbalosti vedoucí ke smrti a z porušení zákonů týkajících se chování posádek lodí! "Byl jsem jedním z prvních, kdo se dostali do člunu pobřežní hlídky. Od jednoho ze záchranářů jsem přitom slyšel, že kapitán byl na člunu už přede mnou," vypověděl nejmenovaný přeživší v jihokorejské televizi. Na Twitteru se přitom objevila fotografie, jak kapitán opouštěl trajekt.
Náhradní kapitán se veřejně omluvil za neštěstí
Úřadům se však prý zatím nepřihlásil oficiálně nikdo, kdo by potvrdil, že na vlastní oči viděl kapitána I Čun-soka opouštět trajekt klesající ke dnu. Korejský kapitán se za neštěstí, po němž se pohřešuje 287 ze 475 lidí, již veřejně omluvil. "Omlouvám se cestujícím, obětem a rodinám," prohlásil I Čun-sok, přičemž ale odmítl odpovědět na otázky ohledně toho, proč k nehodě došlo a proč loď opustil. Jeho osud tak připomíná pozici "zbabělého kapitána" Francesca Schettina, který opustil potápějící se výletní loď Costa Concordia.
Úřady zatím podle agentury AFP potvrdily devět mrtvých a desítky zraněných, ale počet obětí může prudce vzrůst, protože pohřešovaní by museli přežít ve vodě o teplotě pouhých 12 stupňů či uvnitř lodi více než celý den.
I Čun-sok přitom zastupoval ve středu řádného kapitána lodi, který měl dovolenou. Byl sice náhradní kapitán, ale přesto má bohaté zkušenosti - na moři pracuje 40 let a trasu znal podle provozovatele trajektu dobře. Jihokorejská státní televize YTN však citovala vyšetřovatele, podle nichž se plavidlo během středeční cesty odchýlilo od svého kurzu a čelilo prudkým vichrům.
Zpožděná evakuace: Řekli jim, ať zůstanou na místech!
Terčem kritiky je i fakt, že posádka nařídila cestujícím nasadit si záchranné vesty a zůstat na místě, přestože se plavidlo již evidentně potápělo, a spustila jen dva záchranné čluny. "Opakovali pořád 'setrvejte na svých místech', i když se už dovnitř hrnula voda. Málem jsem zůstal také uvězněn uvnitř, zachránil jsem se na poslední chvíli," řekl jeden z přeživších studentů Čche Min-či. Právě studenti střední školy na školním výletě tvořili většinu cestujících.
O nutnosti evakuace posádka rozhodla až po půlhodině. Jeden z členů posádky O Jong-sok podle agentury AP uvedl, že posádka nevydala okamžitý rozkaz k evakuaci, protože lodní důstojníci na můstku se snažili plavidlo stabilizovat. V okamžiku, kdy se posádka shromáždila na můstku a vyslala nouzové volání pobřežní stráži, se však už loď nakláněla pod úhlem větším než pět stupňů, což je kritická hranice, kdy může být ještě vrácena do vodorovné polohy, řekl O Jong-sok agentuře AP. Napřímení plavidla se nepovedlo...
Kdo uteče, vyhraje!!! Smutné, ale pravdivé!