Kellner a další čeští miliardáři: Prachy jim daly křídla!
Koupili si i nebe! Platí to o elitní skupince lidí, jejichž majetek se počítá na miliardy korun. Soukromý tryskáč je nejen odznak klubu bohatců, ale také nezbytnost. Kellner, Bakala a spol. musí na jednání o obrovských investicích přijít neunavení, s »rychlou« hlavou…
Ne všem českým pracháčům říká letadlo pane. Je možné si ho i půjčit na určitou dobu, ale to má riziko: když se vám na druhém konci světa nabídne pohádkový kšeft, nemusí být zrovna ocelový pták rychle k dispozici…Výhodnější variantou je pořídit si na letadle podíl.
Kupte si kus éra
Napadlo to Warrena Buffetta, někdejší jedničku mezi světovými boháči. Jeho firma NetJets nabízí i v Česku tryskáče jako pizzu. Nejmenší dílek obnáší jednu dvaatřicetinu letounu plus 25 letových hodin za rok. Přijde to na zhruba 2,5 milionu korun a zákazník dostane jistotu: když zavolá, může do 10–24 hodin startovat. Pokud je jeho letoun zrovna obsazený, NetJets mu poskytne stejný, nebo lepší model.
Firma má u nás přes 30 zákazníků a její tržby rostou. Věří, že k ní přijdou i ti, kteří letadla vlastní. Létat sám totiž znamená prý tolik starostí, jako mít své aerolinie… Přesto těch, kdo na to mají, přibývá. Nový gulfstream dostane Karel Komárek, o nových tryskáčích přemýšlejí i Jiří Šimáně nebo Jan Světlík. Blesk vycházel z největšího světového byznysového magazínu Forbes a seřadil letadla podle výše majetku jejich majitelů.
Petr Kellner (48)
PPF (finančnictví, těžba nerostů)
Majetek: 90 až 125 miliard korun
Boeing 737-7HZ BBJ (P4-NG K) Gulfstream G550 (N185GA) Gulfstream V (G 500) (N680GA)
Nový, 33 metrů dlouhý boeing si Kellner pořídil za cenu kolem jedné miliardy korun. Tak obří stroj nikdo v regionu nemá, spíš jde o doménu Rusů nebo arabských šejků. V Ruzyni se kvůli němu musel upravovat hangár, aby 13metrový ocas nevykukoval ven a neprozrazoval, kdy je nejbohatší Čech doma. Je to stejný typ, který mají aerolinky, a vměstnají do něj až 150 lidí, nejluxusnější modely BBJ jsou ale upravené jen pro 12 pasažérů. „Je velký rozdíl, když letíte 12 hodin, vyspíte se, osprchujete se a ráno jdete čerstvý na jednání. Má to cenu komfortu, času, ale i toho, že hlava zůstane rychlá,“ pochvaloval si Kellner v MF Dnes.
Předtím létal se strojem Gulfstream G550 v hodnotě zhruba 800 milionů, který má dnes jako zálohu nebo na kratší cesty. Ještě starší – a první privátní letoun v Česku – sloužil později druhému muži PPF Jiřímu Šmejcovi, ale letos se objevil v nabídce dealerů s letadly z druhé ruky.
Pavel Tykač (48)
Czech Coal/MUS ( uhlí) 5BJ/OK
Majetek: 28 až 33 miliard korun
EMBRAER LEGACY 600 (EMB-135BJ/ OK-SUN)
Je jedním z prominentních klientů společnosti ABS, létá se strojem z roku 2006, který oficiálně patří ABS Legacy Ltd. – podobně zatajení jsou i další majitelé embraerů zaparkovaných u ABS. Snímek Tykačova stroje je ze švýcarského Svatého Mořice, kde letoun parkoval loni i letos v zimě.
Karel Komárek (43)
KKCG (těžba ropy)
Majetek: 17 až 22 miliard korun
EMBRAER LEGACY 600 (EMB-135BJ/OK-KKG)
Komárkův letoun z roku 2005 spravuje společnost Grossmann Jet Service, kterou koupil a dnes již spadá do miliardářova impéria. Jeho společnost má ve správě ještě jeden menší tryskáč, osmimístný Hawker 900 XP (vlevo). Po Novém roce zřejmě miliardář přesedne do prestižnějšího a pohodlnějšího Gulfstreamu G550, jímž už navíc na jeden zátah doletí za dětmi studujícími v USA.
Zdeněk Bakala (51)
NRW/OKD (uhlí a nemovitosti)
Majetek: 11 až 12,5 miliardy korun
BOMBARDIER 700-1A11 5000 (9H-AFR)
Letoun vyrobený v roce 2007 a o dva roky později uvedený do provozu stojí 40 milionů dolarů (cca 800 milionů korun). Parkuje v Ženevě, a když je volný, společnost, která jej spravuje, ho nabízí k pronájmu. A to buď pro 12 pasažérů v sedě, nebo v noční variantě se dvěma ložnicemi a sedmi lůžky.
Ivo Lukačovič (38)
Seznam.cz (internet)
Majetek: 7,5 až 8,5 miliardy
CESSNA 525A CJ2+ (OK-ILA)
Je velký fanoušek letectví, vlastní tryskáč si pořídil předloni a sám má pilotní průkaz. Patří mu i vrtulník Eurocopter a v Točné u Prahy staví letiště a letecké muzeum celkem za čtvrt miliardy korun. Největší atrakcí muzea bude původní předválečný letoun Lockheed Electra, s nímž kdysi létal Jan A. Baťa.
Patrik Tkáč (39)
J&T (finančnictví)
Majetek: 6 až 7 miliard
EMBRAER LEGACY 600 (EMB-135BJ/ OK-JNT)
„Kdysi jsme jednali ve Východoslovenských železnárnách a chtěli jsme tam přijet jako páni. Tak jsme si na 40 minut půjčili letadlo. Změnilo nám to život,“ vzpomínal Tkáč před pěti lety. Sám stál u zrodu společnosti ABS Jets, která je v privátním létání domácí jedničkou a do její flotily patří řada letounů.
Jiří Šimáně (62)
Unimex (cestovní ruch)
Majetek: 5,7 až 6,7 miliardy
CESSNA CITATION SOVEREIGN (CL 680/OK-UGJ)
Do jeho impéria spadá i firma Travel Service, která si letos pořídila už třetí devítimístnou cessnu a chce kupovat další. Poptávka od klientů totiž roste. Hodina letu s Travel Service stojí po Evropě asi 95 tisíc korun, na delších trasách cena klesá.
Daniel Křetínský (37)
Sparta (fotbal)
Majetek: 4,5 až 6 miliard korun
Cessna Citation Bravo (550B) (OK-VS Z)
Má menší, úspornější cessnu z roku 2002, kterou spravuje a dál pronajímá ABS Jets.
Jaromír Tesař (39)
Energo-Pro (energetika)
Majetek: 3 až 5 miliard
LEARJET 60 XR (OK-JDM)
Také jeho letoun je nenápadně zaparkovaný u ABS Jets. S druhým z majitelů svitavské firmy Jiřím Krušinou využívají letadlo k cestám za svým byznysem – miliardy korun vydělávají díky rozsáhlé síti vodních elektráren v Gruzii, Turecku a na Balkáně.
Richard Háva (55)
dříve Omnipol (zbraně)
Majetek: není možné zjistit
HAWKER BEECHJET 400 (Ok-RHM)
Starší sedmimístný letoun patřil dřív státnímu Ústavu civilního letectví, nyní létá ve stáji Time Air.
Ivo Rittig (49)
lobbista
Majetek: není možné zjistit
NEXTANT 400XT (OK-ESC)
Muž s nitkami do zákulisí české politiky, který žil z královských provizí za tištění jízdenek pro pražský dopravní podnik, si pořídil vlastní letadlo před necelým rokem. Jeho atypický letoun v Evropě zatím nikdo nemá, je to repasovaný, 12 let starý stroj z USA. Pro lobbistu ho spravuje Time Air, která už deset let provozuje aerotaxi. Předloni její dva piloti zahynuli při havárii s cessnou Antonína Charouze.
Tak milí autoři článku,fotografie bez souhlasu autora se nepoužívají a proto jsou učiněny nezbytné kroky k tomu,aby jste se už takto nechovali!!!!