V ČEZu a Škodovce zakázali Facebook. Česká spořitelna toleruje 20 minut na síti
Flákání zaměstnanců na Facebooku mnohým zaměstnavatelům pije krev. Proto je ve většině firem přístup na tyto stránky úplně zablokovaný. Někde vás za "facebookování" klidně i vyhodí. Oslovili jsme velké firmy v Česku a zjistili, jak se k Facebooku staví.
Každý aktivní uživatel Facebooku to zná. Narychlo mrknout na zeď, zjistit, co se děje. Aktualizovat status, okouknout a okomentovat fotky známých, zasadit kukuřici na farmě. Ani se nenadějete a hodina času je pryč!
Mnoha zaměstnavatelům ze soukromých firem již došla trpělivost. Zaměstnanci pracující hlavně za počítačem jsou v neustálém pokušení na Facebook kouknout. Jejich pracovní výkonnost klesá a jednoduše řečeno se flákají. Proto mají na stránky největší sociální sítě, která dosáhla již půl miliardy uživatelů, zakázaný přístup.
Dvacet minut na Facebooku pracovní výkon neovlivní, míní Česká spořitelna
Stejně tak se odepírá přístup ke zpravodajských serverům nebo soukromým emailům, kde lidé proflákají nejvíce času. Někde se problém řeší radikálně.
Facebook hlavně pro pracovní účely
V dalších námi oslovených firmách např. ČEZ, Škoda Auto nebo Student Agency mají na Facebook přístup jen vyvolení manažeři nebo zaměstnanci, kteří ho používají pro kontakt s veřejností.
Fenomén Facebooku, Twitteru a dalších sociálních sítí se v oblasti public relations (kontaktu s veřejností) těší veliké oblibě. Schopný manažer dokáže během krátkého času nalákat spousty fanoušků a ve vteřině je informovat o všem novém přímo na jejich profilu. Navíc si pomocí chytrých aplikací, tvářících se jako různé testy nebo hry může zjišťovat jejich údaje a zájmy. Být na Facebooku je pro tyto zaměstnance v podstatě povinností.
Odpověď mluvčího Škodovky Rudolfa Dreithalera je v podstatě totožná: "Přístup do Facebooku není v naší firemní počítačové síti standardně podporován. Výjimkou jsou zaměstnanci, kteří ho potřebují k práci."
I mediální společnosti Facebook zakazují
Dokonce i mediální skupina Mafra vydávající kupříkladu Mladou Frontu DNES již Facebook svým zaměstnancům zakázala! O podobném kroku uvažuje i vydavatel Blesku nebo týdeníku Reflex Ringier Axel Springer CZ.
A jak to vypadá s Facebookem u vás v práci? Napište nám váš názor v diskuzi pod článkem.
AAA Auto
„Domníváme se, že používání sociálních sítí v práci může mít vliv jak na celkovou efektivitu práce, tak také v sobě skýtá i jistá bezpečnostní rizika. Jedná se o jistou formu zábavy v pracovní době, kdy může dojít k uveřejnění například citlivých firemních informací. Proto se naše společnost rozhodla omezit většině zaměstnanců přístup z pracovních počítačů na sociální sítě. Výjimku tvoří ti zaměstnanci, kteří se starají o monitoring a správu sociálních sítí,“ řekla Karolína Topolová
Viceprezidentka AAA AUTO
České dráhy
„Každý zaměstnanec, který má v práci přístup k internetu je seznámen s podmínkami přístupu a musí s nimi souhlasit. V nich je mimo jiné ustanoveno, že služební internet lze využívat pouze ke služebním účelům a v souvislosti s plněním pracovních povinností. Zaměstnance je také odpovídá za reprezentaci a ochranu dobrého jména ČD. Veškeré pohyby na internetu jsou ze strany zaměstnavatele automatizovaně monitorovány. Obecně porušení pravidel využívání internetu může vést k úplnému zamezení přístupu, v případě vážného porušení pravidel pak může být taková situace posuzována jako vážné porušení pracovní kázně se všemi důsledky plynoucími ze Zákoníku práce,“ řekl Blesku Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.
Nestlé
„Technicky není přístup na internet včetně facebooku blokován. Přístup na facebook v pracovni době z nepracovních důvodů odporuje interním pravidlům, která stanoví, že je na pracovišti nepřijatelné účastnit se aktivit on-line včetně chatování, účasti na webových konferencích a podobně pro nepracovní účely. Pracovni důvody tu samozřejmě v některých případech být mohou, například v rámci marketingové komunikace se spotřebiteli,“říká Martin Walter za firmu Nestlé.
Aukro.cz
„Přístup na sociální sítě obecně, nejen na FB, ale také třeba na Twitter, mají povolený naši zaměstnanci pouze pro účely výkonu své práce. Přístup na sociální sítě zaměstnancům neomezujeme. Povinnosti zaměstnanců jsou stanovené v našich interních předpisech (povinnost pracovat ve stanovené pracovní době svědomitě, řádně a podle svých sil, znalostí a schopností),“
říká mluvčí Aukra Lenka Hanušová.
aPRiori
„Přístup k Facebooku není u nás v agentuře omezen, protože pro mnohé klienty využíváme tuto sociální síť v kampaních nebo sledujeme, zda a případně v jakých souvislostech se o nich na Facebooku diskutuje. Facebook je zajímavý i z hlediska průzkumu chování lidí, jak se vyjadřují k různým tématům, co je zajímá nebo čím se chtějí bavit,“ doplňuje Jiří Holub z PR agentury aPRiori.
Česká podnikatelská pojišťovna
„Přístupy na sociální sítě jsou u nás blokovány, protože je to otázka bezpečnosti. Ohledně těchto stránek existují hrozby, které musíme co nejvíce omezit,“ říká Renata Svobodová, tisková mluvčí ČPP.
Ministerstvo pro místní rozvoj
„Ministerstvo pro místní rozvoj v tuto chvíli nemonitoruje aktivity zaměstnanců na sociálních sítích a ani nechystá žádnou interní směrnici, která by přístup na ně regulovala,“ Janu Jabůrková, tisková mluvčí.
Magistrát hlavního města Prahy
„Činnost každého počítače, používaného pracovníkem MHMP, je neustále monitorována, a to z několika hledisek. Nejpodstatnější je sledování aplikací, které jsou na počítači spouštěny, a doby, po kterou aplikace běží (aplikací se rozumí cokoliv, co je na počítači spuštěno, tedy i jakákoliv hra či jiná nepracovní záležitost). Dále se sledují otevírané webové stránky, a to z hlediska nejčastějších návštěv a z hlediska nejdelších časových intervalů strávených na těchto stránkách. Ze získaných údajů lze velmi podrobně sestavit „pracovní snímek“ dané stanice. Tyto informace mají sloužit především pro management úřadu k usnadnění jeho práce se zaměstnanci.“
„Pokud zaměstnanci využívají majetek zaměstnavatele k častým a delším pobytům na webových stránkách, které lze vyhodnotit jako soukromé, poté takovou situaci samozřejmě řešíme. V minulosti byli již někteří z pracovníků za podobnou činnost potrestáni (odebrání odměn, snížení osobního ohodnocení apod.) a s jedním pracovníkem byl dokonce rozvázán pracovní poměr.
Mezi nejčastější „mimopracovní“ používání koncových stanic lze zařadit zjišťování informací z různých zpravodajských serverů a jiných informací (např. idnes, jízdní řády, chat, hry apod.) a také návštěvy sociálních sítí (např. Facebook, Twitter apod.),“ vysvětluje Jiří Wolf, tiskový mluvčí MHMP.
Kofola
„Co se týká přístupu zaměstnanců na facebook a jiné sociální sítě, tak v Kofole je v rámci vnitřních směrnic nastaven přístup pouze některým skupinám zaměstnanců, jako je například marketing, PR a další, kteří tuto komunikační platformu využívají ke své práci. Ostatním zaměstnancům je přístup na tyto stránky zamezen,“ říká Hana Bednářová ze společnosti Kofola.
neřekla bych, že dělá reklamu, jen upozorňuje, že se dá dneska vochcat úplně všechno...ale na takovou placenou službu se vá každý vyprdne...to si radši počká a na fc jukne doma...pokud není závislák....