Čtvrtek 25. dubna 2024
Svátek slaví Marek, zítra Oto
Oblačno, déšť se sněhem 9°C

Je Segway stroj smrti?

Sjížděli jsme v pohodě i malé překážky
 (Autor: Tomáš Vrbenský)
Autor: Zuzana Pšenicová, mivrk - 
10. října 2010
14:20

Jsou módní dvojkolky Segway životu nebezpečné stroje? Stávají se v určitých situacích neovladatelné? Přesně takové otázky začaly padat po nedávné smrti milionáře Jamese Heseldena (†62), vlastníka Segway.

Ten se zabil právě na tomhle stroji své firmy. Blesk zjišťoval fakta u českých zástupců výrobce a zkoušel také jízdu na vlastní kůži. Výsledek? Stroj může být při nesprávném ovládání nebezpečný. Třeba jako motocykl nebo kolo…

Návod k obsluze vystraší

Přes veškerá ujištění výrobce o bezpečnosti stroje člověka určitě znejistí hned návod k obsluze Segwaye. Začíná totiž výstražně: „Kdykoli řídíte Segway PT, riskujete zranění způsobené ztrátou kontroly, kolizí nebo pádem. Abyste mohli jezdit bezpečně, musíte si přečíst následující instrukce...

Jak se na stroji nesmí jezdit a jaká hrozí neštěstí

■ Opustíte-li segway, když je v rovnovážném režimu, může vám ujet, protože pokračuje setrvačností v jízdě

651717:gallery:true:true

■ Předkláníte se přes řídítka dopředu, hrozí přepadnutí

651722:gallery:true:true

■ Chcete přelstít omezovač rychlosti, tlačíte dopředu na řídítka a nutíte stroj k vyššímu tempu

■ Ocitnete se na kluzkém nebo sypkém povrchu

651721:gallery:true:true

■ Jste na prudkém svahu nebo jedete do zatáčky a výrazně se nakláníte do strany

651723:gallery:true:true

■ Narazíte na díru nebo velkou překážku a stroj náhle zastaví

651718:gallery:true:true

■ Sjedete jedním kolem z obrubníku

651720:gallery:true:true

To všechno jsou pro dvojkolky kalamitní situace, při kterých můžete ze stroje spadnout, případně ho převrhnout. A jedna z nich mohla být příčinou smrti Jamese Heseldena. Samozřejmě že podobná omezení platí třeba i pro motocykly a kola…

Vyzkoušeli jsme na vlastní kůži

Na Rašínově nábřeží v Praze sídlí oficiální distributor Segway produktů GSI Distribution. Tam nám půjčili elektrické stroje k vyzkoušení. Po pravdě řečeno, první pocit je trochu zoufalý. Jak asi tohle monstrum zvládnu, když ani nemám řidičák, říkám si. Uklidňuje mě, že tam není žádná spojka, pedály, stěrače či jiné drobnosti, které by amatérského řidiče rozptylovaly.

Prý stačí rozpohybovat náklonem dopředu, brzdit záklonem a zatáčet pomocí řídítek. Jenže… Až tak jednoduché to není. Trvá mi nejméně deset minut, než si na segway zvyknu. Reaguje někdy až moc citlivě na moje chaotické pohyby. Teprve po deseti minutách cítím, že si oba začínáme navzájem rozumět. Podobné pocity měla před časem i kolegyně, která zkoušela stroj v terénu. Převrhnout stroj jí dalo dost práce. Ale jde to…

Sjížděli jsme v pohodě i malé překážky Sjížděli jsme v pohodě i malé překážky | Tomáš Vrbenský

Mohla bych sjet někam, kam bych nechtěla? Mohly by mi selhat brzdy? Ptám se sama sebe. A proč se to přihodilo tak zkušenému jezdci, jakým jistě byl James Heselden? Těžko odpovědět. Ani anglická policie dodnes nemá úplně jasno, jak se nehoda, při níž sjel majitel firmy z devítimetrového srázu, přihodila. Možná byl už tak sebejistý a zamyslel se, nevnímal terén…

Mimochodem – podobně absurdní nehoda se stala v roce 1996 i u nás. Tehdy zahynul ředitel automobilky Škoda Ludvík Kalma po nárazu své octavie do kamionu!

Měl jezdit na Měsíci

Stejné otázky kladu v kanceláři českého distributora GSI. „Vozítka Segway se vyrábějí v USA. Je to vlastně patent, který vzešel z vývoje v NASA, kdy se vymýšlely stroje, které by se mohly pohybovat po Měsíci. Američané jsou ve výrobě velmi přísní, všechno mají zálohované dvakrát. Teď už se u nás pohybuje sedmá generace, takže si umíte představit, jak je jejich bezpečnost jištěna z mnoha stran. U pana Heseldena zřejmě šlo o nehodu, jaká se může stát na čemkoliv, co má kola. Pokud vím, tak u nás se nikdy nepřihodil ani vážnější úraz, natož smrtelný,“ vysvětluje Milan Kudrys z GSI Distribution. Naopak dává příklady, kde všude u nás se dnes segway využívá. Potřebují ho ve velkých skladech, ale také policisté a hasiči. „V Pekingu na olympijských hrách ho běžně používali policisté a mají ho tam dokonce v armádě. Viděli jsme fotografie vojáků, kteří z něj stříleli samopalem,“ dodává Milan Kudrys.

 


Z horníka milionářem

James Heselden (†62) byl příkladem chudého hocha, který se vyšvihl. V patnácti začínal pracovat jako horník. Později ale vynalezl skladné látkové obaly, které se daly rozložit do krychle a po naplnění pískem sloužily jako stavební části narychlo budovaných hrází proti povodním. Loni koupil americkou firmu Segway Inc. vyrábějící elektricky poháněné dvoukolky. Jeho jmění je odhadováno na 5 miliard korun.

Zajímavosti kolem segwaye

Dnes už se slovo segway používá pro dvoukolku stejně jako označení lux pro vysavač podle původní značky. Je to vozítko ideální do přecpaných městských ulic, zaparkujete s ním všude. Stabilitu stroje jistí elektronika a také přídavné gyroskopy (snímače pohybu). Určují vaše těžiště tak, abyste se nepřeklopili. Maximální rychlost je 20 km v hodině. Není určen do terénu – do lesa mezi kořeny. Jsou ale typy vysloveně terénní.

Ovládání je jednoduché – pouhým pohybem těla. Náklonem dopředu jej rozjedete, přitáhnutím k sobě zastavíte. Na palubní desce je zobrazen stav baterie, rychlost a podobně. Obě kola jsou kontrolována a řízena elektromotorem, díky čemuž se dá bezpečně zatočit a zabrzdit.

Je ekologický – napájí jej lithium- iontový akumulátor podobný těm, které jsou v mobilních telefonech. Baterie se nabíjí pouhé dvě hodiny a na jedno nabití ujedete asi 38 km. Když se spotřebovaná energie přepočítá na peníze (za 100 kilometrů zaplatíte 13 korun) vyjde vám, že jízda na něm je jedenáctkrát výhodnější než v automobilu. A to i přesto, že segway vás přijde asi na 200 000 korun.

alfblesk ( 11. října 2010 06:23 )

Chorvatsko-Promajna. Tam byla cvičná rampa s instruktorem. Za půl hodiny se dal výcvik zvládnout. Lidi s tím pak jezdili třeba do Baško Polje po úzké cestičce mezi lidmi naprosto v pohodě. Je to vynikají dopravní prostředek bezvadně a intuitivně ovladatelný. Jezdit na tom bez základního výcviku je riskatní.

djaba ( 10. října 2010 21:22 )

Je třeba si uvědomit , že je to stroj jako třeba motocykl .Tudíž hlaní odpovědnost je na řidiči a ne na výrobci .

Zobrazit celou diskusi