Sobota 13. dubna 2024
Svátek slaví Aleš, zítra Vincenc
Polojasno 22°C

Robot BigDog: Projde drsné hory i sněhovou závěj

Autor: Jana Chmelíková, jak - 
4. července 2010
06:20

BigDog, v překladu Velký pes, patří mezi nejlepší armádní roboty, jaké kdy byly vyvinuty. Američtí vývojáři se nechali inspirovat jednoduše: psem.

Robot má čtyři nohy s podobným mechanismem, jako mají ty psí. O to lépe se pohybuje na sněhu, ledu i v nepřístupném horském terénu. Vojáci tak nemusí na místa, kde by mohli zbytečně riskovat život. Vyřídí to na dálku s pomocí BigDoga. Robot sklidil úspěch a už se vyvíjí jeho dokonalejší sourozenec.

BigDogovi nedělá problémy dostat se v podstatě kamkoliv i po těžce přístupných površích. Navíc unese i velmi těžká břemena. Poháněný je dvojtaktovým jednoválcovým motorem o výkonu 15 koní a jeho nohy jsou mechanicky podobné psím, každou z nich ovládají čtyři hydraulické písty. Díky tomu dokáže udržet rovnováhu, i když do něj někdo strčí. Cílem vývojářů je zajistit, aby se jeho mladší sourozenci dokázali sami zvednout ze země, když upadnou.

Psí palubní počítač

Mozkem tohoto robota je palubní počítač. Ten zpracovává informace o terénu, ve kterém se pohybuje, a má tak vždy aktuální informace. Jeho nohy navíc umějí reagovat na jakékoliv odpružení a přebytečnou energii si ponechají na další krok. Na nohou má robopes řadu senzorů, které snímají každý jeho krok a situaci vyhodnocují. Zachycují kontakt se zemí, sílu, postoj, zatížení a zároveň »vidí«, co je před nimi. BigDog v sobě má i gyroskop – zařízení, které používají letadla nebo torpéda k navigaci. Ostatní senzory snímají vnitřní záležitosti robotického psa, jako jsou sledování hydraulického tlaku, teploty oleje, funkce motoru, nabití baterií a další.

V samostatných zkouškách BigDog běhá rychlostí 6,5 km/h, stoupá do svahu se sklonem až 35 stupňů, chodí po suti, vyšplhá se po blátivém svahu, zvládne sníh i led, unese 150 kilogramů, tedy jeden a půl násobek své váhy. Vytvořil dokonce světový rekord pro vozidla pohybující se na nohách, když ušel 20,6 kilometru bez zastavení či natankování paliva.

Kam zvíře, tam robot

Cílem bylo dostat robota kamkoliv, kam se dostane zvíře. Předchozí roboti armádě sloužili dobře, přesto byl mnohdy problém s pohyblivostí. Projekt byl fi nancován z Kanceláře taktických technologií DARPA. Povolání BigDoga a jeho sourozenců je chránit životy vojáků, když je potřeba přenést břímě například přes minové pole nebo jen pomoci s přemisťováním.

„Když jsme v roce 2003 začali BigDoga vyvíjet, zdála se nám představa, že by robot mohl spolehlivě cestovat i v těžkém terénu bez dozoru, přitažená za vlasy. Vývoj šel mnohem lépe a rychleji, než jsme čekali, teď můžeme vidět světlo na konci tunelu,“ řekl Marc Raibert, vedoucí projektu. „Teď máme nový cíl, robota LS3, který by měl být velkým krokem ve vývoji dynamických robotických technologií.“ LS3 by měl unést 180 kilogramů, bez natankování urazit přes 30 kilometrů do 24 hodin. Aby sám došel na místo určení, bude stačit zadání souřadnic. První prototyp by se měl projít v roce 2012 a vývoj bude stát 670 milionů korun. Zároveň Boston Dynamics pracuje na vývoji PETMANA, robota, který chodí po dvou nohách.

Aktuální dění

 

Izraelsko-palestinský konflikt:

ONLINE dění v Izraeli Velitel Hamásu Iron Dome

Válka na Ukrajině:ONLINE dění na Ukrajině

Zobrazit celou diskusi