Mořská dna jsou poseta pohádkovým bohatstvím minulosti
Kde se skrývají miliardové poklady? Na dně moří a oceánů skončilo svou plavbu mnoho lodí a s nimi i spousta zlata
Moře a oceány pohřbily tisíce lodí. Rozpadávající se vraky historických křižníků, obchodních, ale i pirátských lodí převážely na palubách pohádkové bohatství. O lukrativním byznysu dobře vědí profesionální hledači pokladů. Jsou vybaveni speciální technikou a z hlubin vytahují milionové poklady. Ještě stále však existuje množství míst, kde neuspěli. O faktu, že mořská dna jsou poseta tisíci ztroskotaných lodí, které ukrývají veliké cennosti, netřeba nikoho přesvědčovat. Podle odhadů UNESCO se v hlubinách nalézá ne méně než tři miliony vraků. Jen ve výsostných vodách USA jich má být pětašedesát tisíc. Nejznámější společností, která brázdí moře a pátrá po historických pokladech, je americká Odyssey Marine Exploration (OME). Právě tato společnost loni objevila ve vraku lodi s krycím názvem Černá labuť poklad v hodnotě asi dvanácti miliard. Šlo o sedmnáct tisíc tun zlatých a stříbrných mincí z lodi ztroskotané u Gibraltaru. Americká společnost se však dostala do sporu se španělskými úřady. Španělská civilní garda tehdy obsadila loď hledačů pokladů Ocean Alert a kapitánovi předložila příkaz k prohlídce. Španělé tvrdí, že se americká společnost zmocnila pokladu, který zřejmě ležel ve španělských vodách, nebo p o c h á z e l ze španělské galeony, potopené v Atlantiku v koloniálním období. Američané se brání, že zlaté a stříbrné mince získali legálním způsobem. Mezinárodním konfliktem se zabývá soud v Cádizu, který společnost OME vyšetřuje za krádež španělského dědictví. Kauzu řeší i federální soud na Floridě. Nic to však nemění na tom, že v mořích je množství drahocenných pokladů, o které bude stále velký zájem. Víme, kde se některé nalézají! Legenda Název lodi země, pod kterou se plavila rok, místo potopení (hodnota pokladu je odhadem dle dobových zdrojů v českých korunách nebo v drahých kovech): Flor do Mar (Portugalsko) 1515, Malajsijská úžina 40 až 72 miliard Las Cingue Chagas (Portugalsko) 1594, Azorské ostrovy více než 24 miliard San José (Španělsko) 1708, Cartagena, Kolumbie 36 až 48 miliard Santa Rosa (Portugalsko) 1726, Recife, Brazílie 5 tun zlata Whydah Pirát Black Sam Bellamy 1718, Cape Cod, Massachusetts 24 miliard Lutine (Velká Británie) 1799, holandské Frízské ostrovy 700 milionů až 1,2 miliardy Notre Dame de Deliverance (Francie) 1755, Key West, Florida 49 až 72 miliard Santissima Trinidad (Španělsko) 1616, úžina Osumi, Japonsko 9 tun zlatých a stříbrných mincí Admirál Nachimov (Rusko) 1905, Kórejská úžina téměř 7,7 miliardy Flor do Mar Když sultán z malajské Melaky odmítl roku 1511 obchodovat s Port u g a l c i , vzali to iberští dobyvatelé do svých rukou. Admirál Alfonso d´Albuquerque se svými muži tři dny plenil město. Ukořistili šest tun zlata a dvě stě beden drahokamů. Avšak v silné bouřce severně od břehů Sumatry jeho loď ztroskotala a potopila se. Las Cinque Chagas V roce 1594 se z Indie vracela portugalská obchodní loď, která vezla zlato, diamanty a perly. Mělo jít o loď s největším bohatstvím, jaké kdy opustilo asijské břehy. Po mezipřistání na Azorských ostrovech došlo k bitvě se čtyřmi anglickými, tehdy nepřátelskými plavidly. Potopila se asi 25 km od břehu. Admirál Nachimov Nepřátelské fl otily se střetly v bitvě v Cušimském průplavu. Bylo to v dobách rusko-japonské války v letech 1904-1905. Poražení Rusové měli dvojnásobnou smůlu, protože japonské torpédo poslalo ke dnu v úžině mezi Korejským poloostrovem a Japonskem i jejich křižník Admirál Nachimov, který vezl poklad. San José Galeona vezla v době války o španělské dědictví poklad z Peru do Španělska. V roce 1708 se ocitla v bitce s Angličany na břehu dnešní Kolumbie. O loď má velký zájem americká společnost Sea Search Armada. Santa Rosa Koncem října 1726 vyrazila z brazilského Salvadoru do Evropy portugalská Santa Rosa. Netrvalo dlouho a u města Recife jí na palubě vybuchla zásoba střelného prachu. Ze sedmi set cestujících a členů posádky přežilo sedm. Vedle pasažérů vezla zlaté pruty, perly a drahé kameny. Whydah Loď, se kterou brázdil oceány obávaný pirát Black Sam Bellamy, vezla poklad z asi padesáti přepadených lodí, když ji v roce 1718 potopila vichřice. Lo vec pokladů Barry Clifford ji objevil a dostal nahoru část kořisti. Odborníci však tvrdí, že hlavní náklad zůstal nedotčený. Lutine Když britská fregata Lutine vezla roku 1799 tisíc zlatých a pět set stříbrných prutů z Londýna do Hamburku, u Frízských ostrovů ji prakticky na mělčině potopila silná vichřice. Milionový náklad tak pohltily pohyblivé písečné břehy. Londýnská pojišťovna Lloyd´s vyplatila do té doby nejvyšší sumu v historii námořního pojištění. Notre Dame de Deliverance Francouzská obchodní loď podlehla v roce 1755 hurikánu necelých šedesát kilometrů od Key West na Floridě. Loď vezla mimo jiné 437 kg zlatých cihel, patnáct tisíc zlatých mincí, šest beden drahokamů a šest párů diamantových náušnic. Santissima de Trinidad Bylo to v roce 1616, když španělská galeona podlehla tajfunu. Potopila se na cestě do Acapulca v Osumské úžině severně od Japonska.