Na pionýru do Afriky

2. září 2007
01:00

Dobrodruh Jaroslav Šíma osedlal ´fichtla´a ujel tisíce kilometrů. Cestou do Afriky a zpět neměl o dobrodružné zážitky nouzi

Šílenství. Projet za měsíc na motorce Evropou až k Atlantiku i zpět a ještě si odskočit do Afriky, to se dá pochopit. Ale na malém a slabém pionýru? Jaroslav Šíma (51) absolvoval v sedle 'kozího dechu ' či 'fichtlu', jak se vozítku kdysi přezdívalo, téměř osm a půl tisíce kilometrů. Stan, spacák, nejnutnější náhradní díly, mapa, plastová flaška s benzinem pro případ nouze. Když Jaroslav Šíma 7. července vyrážel, ťukali si na čelo i ti, kdož znali jeho předchozí dálkové jízdy. Dobrodružnost podniku nesnižuje ani fakt, že nejel na originálním starém stroji, ale na replice Jawa New Pionýr, která se vyrábí od loňského roku. "V Čechách motorka vyvolávala nostalgické vzpomínky, vždyť kdo na něm v mládí nezačínal," říká cestovatel. Cizinci zase oceňovali retro vzhled a hlavně fakt, že na něm vysoký a 95 kilogramů vážící jezdec dojel tak daleko. Dakarský mazák Průměrnou rychlostí šedesát kilometrů v hodině přefrčel za den a půl Německo. "S větrem v zádech jsem jel i pětaosmdesátkou." Ve Francii se mu rozbil fotoaparát, tak to vzal přes Andorru, kde se dá vše koupit bez daně a tudíž levněji. Malý motocykl si bez obtíží poradil s pyrenejskými srázy, nečinilo mu problémy ani vedro na španělských pláních. "Za celou dobu jsem pouze vyměnil olej a prasklou žárovku světlometu," pochvaluje si Šíma. A tak jedinou provozní starostí bylo doplnit nejpozději po 120 kilometrech benzin. Tankoval celkem pětasedmdesátkrát, dvakrát ho zachránila železná rezerva ve flašce. Přespával, kde se dalo, ve stanu či pod širákem. Jednou za deště třeba zakotvil pod přístřeškem zámečnické dílny na kraji německého městečka. Místo toho, aby mu vynadali, stal se ráno atrakcí pro celé osazenstvo a musel vyprávět. Měl namířeno na největší evropský motorkářský sraz v portugalském Faru. Když zjistil, že by přijel zbytečně brzy, sjel do Gibraltaru a na dva dny se nechal trajektem převézt do afrického Maroka. "Mám to tam rád," usmívá se jezdec, který čtyřikrát absolvoval Rallye Dakar jako novinář s doprovodnou kolonou. Samozřejmě na silnější motorce. Bez motorky nelze žít K vášni pro dvoukolé oře ho paradoxně přivedla před třiadvaceti lety manželka Lenka (53). "Když jsme jeli na výlet autem, nejdřív se jí udělalo špatně a pak usnula. Zkusili jsme vyrazit na starém pionýru. To se jí naopak moc líbilo." Od té doby s ním vzadu na tandemu absolvovala většinu cest s výjimkou dvouleté přestávky, kdy měla po havárii zraněné koleno. "Den, kdy nesedím na motocyklu, je jako bych nežil," zní Šímovo krédo. Takových dnů není v roce ani šedesát. Třeba když napadne přes půl metru sněhu, nebo jsou zledovatělé silnice. Dříve dělal údržbáře a na cesty si bral neplacené volno, později se začal živit jako motoristický novinář. Na sraz do Fara dorazil letos už poosmé a mezi čtyřiadvaceti tisíci motorkáři si odnesl cenu pro 'nejvzdálenějšího účastníka na nejslabším motocyklu'. No a pak pionýra otočil směrem k domovu, a aby nejel zpátky stejnou trasou, vzal to přes Alpy...


Měsíc v sedle Trasa vedla přes Německo, Francii, Andorru, Španělsko a Maroko do Portugalska. Cestou zpět jel ještě přes Švýcar-sko, Lichtenštejnsko, Itálii a Rakousko. Celkem urazil za 31 dní 8380 km, denně v průměru 270. Nejdelší etapa měřila 550 km, nejdéle vydržel v sedle 20 hodin. Spotřeboval 185 litrů benzinu s průměrem 2,2 litru na 100 kilometrů. Nejvýše byl na rakouském Edelweisspitze (2571 m). Teploty při jízdě: 12 až 48 °C. Zavazadla vážila 32 kg.
Nebyl jen na Maltě Jaroslav Šíma najel na motocyklech přes 850 tisíc kilometrů. Je čtyřnásobným mistrem republiky ve sportovní mototuristice. Na dvou kolech navštívil 55 zemí, v Evropě nebyl jen na Maltě. Nejdelší trasa měřila 18 200 km, kdy společně s manželkou po doprovodu dakarské rallye ještě projeli západní Afriku. Doma má čtyři motocykly, dvě jawy a dvě hondy.
Jawa New Pionýr Motor: čtyřdobý vzduchem chlazený jednoválec s objemem 50 cm3 Převodovka: čtyřstupňová Nádrž: 2,8 litru Startování: nožní Hmotnost: 76 kg Maximální rychlost za příznivých podmínek: 82 km/h Může být jednosedadlový i dvousedadlový Proti starému předchůdci má dobré pérování, výborný tah do kopce, vyšší rychlost, menší spotřebu, nejsou potíže se svíčkou a zapalováním Cena: od 22 980 Kč