První parník by oslavil 200 let

Paroloď Clermont
 (Autor: Blesk)
Autor: INT - 
17. srpna 2007
01:00

Paroloď Clermont se zapsala zlatým písmem do dějin námořnictví, když 17. srpna 1807 ujela 240 km za 32 hodin

Parník Clermont nebyl první lodí svého druhu, byl však nejúspěšnější. V roce 1807 trvala cesta z New Yorku do Albany, dlouhá 240 km, běžně týdny až měsíce. Clermont to zvládl za neuvěřitelných 32 hodin. A to všechno díky svému konstruktérovi Robertu Fultonovi, který se tak zapsal do historie. Od vyplutí Clermontu dnes uplyne přesně 200 let. "Nyní již nejsme závislí na tom, až zafouká vítr," prohlásil tenkrát Fulton triumfálně. A nemýlil se. Jeho paroloď, která dostala název Clermont až později, zlomila všechny rekordy. V roce 1807 pokořila vodní cestu mezi New Yorkem a Albany a o rok později přeplula i Atlantik. Pouť k sestavení úspěšné lodi byla pro Fultona trnitá. Před Clermontem navrhl dva parníky, jejichž konstrukce se příliš neosvědčila. Ve službách francouzského vojevůdce Napoleona Bonaparte však také zdárně odzkoušel dvě ponorky s názvy Nautilus a Nautilus II. Jejich jméno posloužilo jako inspirace pro název ponorky ze známého románu o kapitánovi Nemo od Julese Verna.


Paroplavba v Čechách Tradice paroplavby u nás má své počátky ve 40. letech 19. století. První parník nesl jméno Bohemia, postavil ho Angličan Joseph John Ruston a jezdil po Labi do Drážďan. Tradice paroplavby v Praze začíná s pokusy průkopníka české techniky Josefa Božka (1782-1835) na parním člunu ve Stromovce. V roce 1865 Pražská plavební společnost získala parník Vltava, což znamenalo začátek osobní lodní dopravy.