Air Force One: Létající prezidentská kancelář
Tak to je ono! Air Force One! Letadlo prezidenta Spojených států amerických. George Bush v něm přiletí na návštěvu do ČR
Už za dva dny přistane na pražském ruzyňském letišti letadlo prezidenta Spojených států George Bushe (60). Air Force One patří k nejmodernějším a nejbezpečnějším letadlům světa. Koneckonců, výše nákladů na výrobu "Létajícího Bílého domu", jak se mu také říká, tomu odpovídá: V přepočtu více než sedm miliard korun! Jan Sehnal Americká vláda taková letadla vlastní rovnou dvě! Jedno létá s identifikačním číslem 28 000, druhé 29 000. Prezident Bush se tak v případě poruchy či náhlého útoku může vznést do oblak během pár minut náhradním - naprosto stejně vybaveným - letounem. A vláda na nich rozhodně nešetřila: Každý z nich stál více než 325 milionů dolarů! Za tuto částku do něj technici "nabouchali" skutečně to nejlepší, co měli k dispozici. Od nejmodernějších přístrojů pro obranu prezidenta až po luxusní interiér a vybavení. Nebýt občasných turbulencí, posádka by nepoznala, zda pracuje na zemi či deset kilometrů nad ní.
Dbáno na bezpečnost Americká vláda si oba stroje nechala vyrobit na zakázku v roce 1990. Hlavní bod při konstrukci zněl jasně: Bezpečnost! Podobný důraz byl kladen i na samotný komfort dopravy. Stroj je tak mimo jiné vybaven ochrannou technikou, za kterou by se nemuselo stydět ani velitelství pozemní armády. Všechny přístroje jsou třeba propojeny kabely, které jsou stíněné proti elektromagnetickému záření. To vzniká například při atomovém výbuchu. Po celém letadle je položeno více než 500 kilometrů kabeláže, což je asi dvojnásobek než u běžného boeingu! Vodiče jsou navíc chráněny vůči odposlouchávání a případným špionům. Nejvyšší hlava státu může komunikovat s kýmkoliv na zemi či ve vzduchu i zašifrovanou formou. Nonstop ve vzduchu Prezident by díky vyspělým technickým vymoženostem mohl ve své "létající kanceláři" strávit i roky! I palivo se dá tankovat za letu - boeing tak může letět téměř nepřetržitě. A jídlo? Pokud by byl letoun kompletně obsazen a každý z cestujících by dostával tři porce denně, vystačily by všem zásoby přinejmenším na 6 a půl roku! V letadle by tak mohl Bush s celou svou rodinou skutečně bydlet. Koneckonců, vše potřebné pro život a práci k tomu má... Ochranné systémy Při nenadálých situacích je možno letadlo využít jako plnohodnotné armádní velitelství. Je navíc vybaven antinukleární ochranou a dokáže odvrátit nebezpečí raket, které na něj byly vypáleny! Přímo na palubě je pak skupinka několika tajných agentů, kteří se starají jen o prezidentovu bezpečnost. Kuchyně Speciální boeing je vybaven dvěma kuchyněmi, které jsou schopny připravit až sto jídel najednou. Posádka má navíc vlastní kuchyňku a jídelnu, aby »neobtěžovala« pasažéry. Zásoba jídel na palubě vystačí na více než 2 tisíce chodů! O celý letoun se stará 26 lidí z posádky. Motory Letadlo je díky čtyřem výkonným motorům General Electric CF6-80C2B1 schopno doletět do vzdálenosti 12 600 kilometrů (tedy asi jedné třetiny cesty kolem světa), a to bez nutnosti tankovat! Motory z nádrží vysávají 1430 litrů na 100 kilometrů. Patra Boeing se skládá ze tří poschodí. Horní je určeno pro piloty a nezbytná komunikační zařízení, prostřední pro vládní cestující a spodní jako nákladový prostor. Celkově letoun dokáže přepravit včetně posádky až 102 lidí. Ti mohou využít šesti toalet a v případě úrazu je jim na palubě k dispozici i speciální ošetřovna a operační stůl. Podpalubí Kromě nákladu se v něm nacházejí i zásobníky se stlačeným vzduchem. Ten se použije v případě ohrožení, pokud by byl kyslík v letounu zamořen nebezpečnou chemikálií či nebezpečnou látkou. Pracovna Bush má v letadle vlastní kancelář a pokoj, samozřejmostí je i koupelna s toaletou. K dispozici mu jsou další kanceláře s vybavením pro plnou prezidentovu práci, jako kdyby se nacházel na zemi. Jen telefonů je v letadle 85! V boeingu se nachází i několik počítačů s internetem a 19 televizorů. "Volačka" Air Force One Tento volací znak se ve skutečnosti používá pro identifikaci jakéhokoliv letadla, v němž se zrovna nachází prezident Spojených států! Nemusí se tak vůbec jednat o současný Boeing 747200B. Ve vzduchu se může rádiovým znakem Air Force One hlásit třeba i malá jednomotorová cessna. Samozřejmě za předpokladu, že se v ní právě přepravuje současná hlava USA. Airbus A-319 české vlády I česká vláda vlastní letoun určený výhradně pro prezidentské či vládní lety. Na počátku tohoto roku vystřídalo zastaralý TU 154 nové letadlo: Airbus A-319 CJ. Dvoumotorový stroj pojme 44 lidí a vynese je rychlostí až 850 km za hodinu do výšky 12 tisíc metrů. Disponuje doletem osm a půl tisíce kilometru, což je přibližně 11 hodin nonstop letu. Kromě pracovny, která je vybavena satelitním telefonem či faxem, je na palubě letadla pochopitelně i toaleta se sprchovým koutem či odpočívárna s křesly v krémových barvách, stolkem a pohovkou.
V čem létali američtí prezidenti? Boeing 314 - Prvním americkým prezidentem, který se vznesl se svou letkou do vzduchu, byl Franklin D. Roosevelt. V roce 1944 požádal o vytvoření Prezidentské letecké kanceláře. Byl mu k dispozici Boeing 314 Clipper, zvaný plachetnice. Mohl totiž přistávat i na vodě. C-87A Liberator Express - Jednalo se vůbec o první letoun, který byl určen výhradně pro potřeby prezidenta USA! Konstruktéři si s ním ale nelámali hlavu - jednoduše předělali bombardér B-24 Liberator, kompletně upravili interiér a vybavili jej potřebnou technikou. C-54 Skymaster - Letadlo C-87A se kvůli častým poruchám ve vzduchu příliš neproletělo, a tak krátce nato přišel na řadu Skymaster. Tomu se říkalo Sacred Cow neboli Posvěcená kráva. V jeho útrobách byla veškerá nezbytná technika pro práci prezidenta, jako třeba radiotelefon, prostor na odpočinek nebo vysunovací schůdky pro invalidní vozíček tehdy už postaršího Roosevelta. C-118 Liftmaster - Harry S. Truman používal předělávku slavného Douglase DC-6. Jako první letadlo s označením Air Force One měl vnějšek kokpitu vymalován jako hlava orla. Douglas se dnes »pyšní« hrůznou statistikou: Jedná se o jedno z letadel, s nímž jsou nejčastěji spojovány letecké katastrofy. Lockheed C-121 Constellations - Po Trumanovi nastoupil do úřadu Dwight D. Eisenhower, který si zažádal o Lockheed. Svůj vzdušný koráb nechal poprvé vybavit běžným telefonem a telegrafem. Boeing 707 - V roce 1958 zaznamenala americká prezidentská letka revoluci. S končícím Eisenhowerem a přicházejícím Johnem F. Kennedym přišla na řadu první proudová letadla - boeingy. S nimi létalo i několik následujících prezidentů: Richard M. Nixon, Jimmy Carter, Ronald Reagan i George H. W. Bush. Boeing 747 - Až v roce 1990 - už za vlády George Bushe staršího -prezidentská fl otila povýšila na boeingy řady 747. Letadla byla poprvé vybavena moderními přístroji a vymoženostmi, jako například ochranou proti elektromagnetickým zářením. V současné době používá prezident George Bush mladší Boeing 747-200B s označením VC-25A. Výška: 19,3 m Rozpětí: 59,6 m Délka: 70,7 m Rychlost: až 1014 km/h (Mach 0,92) Dostup: 13 746 m Max. vzletová hmotnost: 374 850 kg Cena: 325 milionů dolarů