Kobra 11: Auta nikdy nelétala tak vysoko

19. listopadu 2005
15:10

V pokračování seriálu Kobra 11 se to kaskadérskými kousky a filmovými triky jen hemží, vždyť je to také nejdražší seriál německé televize

Když před lety v českém detektivním filmu esenbáci za působivého kvílení motorů honili rychlostí osmdesát km/h zlosyna, škrtli o pouliční lampu a urvali zrcátko, moje babička naříkala slovy: "Taková škoda na majetku! Těch peněz zbůhdarma vyhozených z okna!" V jedné jediné epizodě německého akčního seriálu Kobra 11 bývá zlikvidováno až dvacet automobilů, a to do té míry, že je můžete z autostrády v klidu odnést v tašce. Náklady na natáčení jednoho dílu činí zhruba tři sta padesát tisíc eur. Na koruny to raději nepřepočítávejte, aby vás netrefil šlak. Babička by se uplakala. Jakmile se akční seriál o dálniční policii, kořeněný dlouhými skoky automobilů a následnými divokými explozemi, objevil roku 1996 v televizi RTL, nadšení německého publika neznalo hranic. Doširoka otevřenýma očima a pravděpodobně i s otevřenou pusou jej sleduje v průměru osm miliónů tamních diváků, u nás se jedná o necelé dva milióny diváků (kam se na ně hrabou reality show!). Vyrobilo se už přes sto epizod v osmi sériích, které se vysílají ve třiceti zemích světa. Deset vteřin na obrazovce štáb připravuje až deset hodin. Pětačtyřicetiletý režisér a producent Kobry 11 a zároveň německý kaskadér číslo jedna Hermann Joha auta miloval snad už v kolébce. V osmnácti letech se stal členem britské automobilové skupiny kaskadérů Pekelní jezdci. Jeho nynější firma Action Concept natáčení zajišťuje, on sám vymýšlí ty nejnebezpečněji vyhlížející kousky. A jelikož má už plné zuby toho, platit úctyhodné šestimístné sumy za pronájem částí dálnic, na nichž se odehrávají riskantní honičky a nervydrásající výbuchy, rozhodl se pořídit si dálnici vlastní. Za dva kilometry zaplatí necelé tři miliony eur. Statistiky zničených vozů a dalších objektů Tak například v epizodě Pekelná jízda bylo zničeno 669 osobních vozů, jeden vůz nákladní a ekologické toalety. V epizodě Zajíc a ježek došlo ke zničení čtyř osobních automobilů a jedné tržnice, zatímco epizoda Smrtící jízda v lince 834 zavinila destrukci bezmála padesáti osobních vozů, dvou vozů nákladních, jednoho motocyklu, jednoho karavanu a jedné helikoptéry. Recepty na triky Ohnivé triky: V Kobře 11 projíždějí automobily skrze oheň tak samozřejmě, jako by se proháněly jarní loukou. Jak je to možné? Zkrátka musí se odmontovat nádrž, která se pak nahradí nádobou asi jen na dva litry benzínu. Kaskadér oblékne speciální nehořlavý oděv a projetí ohnivým peklem je za těchto okolností prý brnkačka. Rozhodně to však nezkoušejte. Srážka na dálnici: Taková srážka na dálnici se musí umět velmi dobře sestříhat z mnoha a mnoha záběrů. Například hromadná pouhé tři minuty trvající havárie se točí na čtyřicet až padesát záběrů. Nevěřte tomu, že by napálilo osmdesát aut do sebe, to by bylo i pro ostřílené kaskadérské šílence poněkud nebezpečné. Vrazí do sebe tři auta, ostatní dojíždějí. Následuje pauza, vše se přestaví a točí se další fáze srážky… Přemet auta: K tomuto triku slouží všelijak poschovávané rampy. Podle způsobu, jakým auto na rampu najede, se ve vzduchu otočí doleva či doprava. Důležité je bezpečně přistát. Než se to kaskadér naučí, rozmačká pár aut na kaši. Kotoul: Velmi, velmi nebezpečná záležitost. Má-li se auto v prudké zatáčce pětkrát překulit, je třeba využít nejen nájezdů a můstků, ale zejména neskutečné obratnosti příslušného kaskadéra. A také fíglů. Auto obrácené na střechu má tendenci klouzat. Když mu ovšem instalujete na střechu půlku pneumatiky, vůz se takzvaně chytí a znovu otočí. Možná nevíte, že: - jde o nejdražší seriál v historii německé televize, jen kaskadérské kousky přijdou v každé epizodě na čtvrt miliónu eur - akční scény jsou snímány až šestnácti kamerami - jedna epizoda se natáčí zhruba tři týdny - od počátku natáčení bylo zničeno více než dva tisíce vozů - auta jsou kupována z autobazarů, nové automobily zpravidla darují sami výrobci jako zkušební vozy - seriál se natáčí na šestnáctimilimetrový film, jehož se spotřebovalo přibližně patnáct set kilometrů O seriálových postavách možná nevíte, že - Erdogan Atalay neboli Semir Gerkhan sní o tom, že si jednou zahraje ve filmu. "Zahrál bych si klidně i prehistorického muže," prohlásil. Měří jen sto šedesát centimetrů a studoval na Vysoké škole umění a hudby. Matka je Němka, otec Turek. Sám šestatřicetiletý Erdogan už se stal rovněž pyšným otcem dcery. - Třiatřicetiletý Christian Oliver neboli Jan Richter vlastní továrnu na oděvy, v seriálu V.I.P. hrál po boku dobře vyvinuté Pamely Andersonové, herectví studoval v Americe. Miluje fotbal a box. - Charlotte Schwabová neboli šéfová je vášnivá fotbalová fanynka, ráda vaří a z prvního manželství má dva syny. - Mark Keller neboli André Fuchs zbožňuje manželku pocházející z Turecka a své dva syny. Denně cvičí ve fitcentru, věnuje se karate a kaskadérem se tento výstřední odvážlivec nechával zastupovat jen výjimečně. V seriálu Kobra 11 se ústřední dvojice vyšetřovatelů samozřejmě několikrát proměnila. Na počátku byli hlavními postavami Johannes Brandrup představující Franka Stolteho a Rainer Strecker coby Ingo Fischer. Toho však hned ze začátku zastřelili na parkovišti a na jeho místo nastoupil neobyčejný sympaťák Erdogan Atalay neboli Semir. Po odchodu Stolteho osiřel a dostal nového kolegu: Andrého Fuchse, kterého ztvárnil herec Mark Keller. Ten se ovšem později sám rozhodl odejít, jelikož se chtěl více věnovat hudbě a rodině. Znovu osiřelý charismatický Semir postupně do dvojice vyfasuje Toma Krainicha (René Steinke) a po jeho seriálovém protestním odchodu od policie přichází na obrazovky vrchní komisař Jan Richter (Christian Oliver). Pokračování s názvem Kobra 11- Nasazení týmu 2 si vydupali sami diváci. Neustále se dožadovali dalších a dalších epizod, a tak musely do týmu nastoupit posily v podobě fešáka Franka Trabera (Hendrik Duryn) a půvabné Susanny von Landitzové (Julia Stinshoffová).