Učí se, jak nepropadnout "kouzlu" teroristy

Blesk se podíval do zákulisí leteckých společností. Letušky musí projít speciálním výcvikem a jídlo podávané v letadle je kontrolováno počítačem...
"Hoří! Rychle nasadit kuklu a zavolat do kokpitu!" Tak musí zareagovat letušky, když by se na palubě letadel ČSA vyskytl problém. Náročný výcvik prodělá každý zájemce o prestižní místo palubních stevardů. Jak přesně probíhá, si Blesk zkusil na vlastní kůži! V instruktážním filmu to všechno vypadlo jednoduše. Nasadit masku, vzít hasicí přístroj a šlehající plameny uhasit. Když si ale patnáct budoucích letušek a stevardů tu samou situaci zkouší v modelu kabiny letadla, zjistí, že to tak jednoduché není. První čtveřice - posádka - ještě před vypuknutím požáru chodí nervózně po kabině a hledá, kde bude hořet. "Ještě nehoří," usměvavě je upozorňuje lektor Tomáš Chlupáč. "Kouře se nebojte, je to ten samý jako na diskotékách," dodává. Když se konečně z binu - zavazadlového prostoru nad hlavami cestujících - vyvalí kouř, zavládne chaos. Cestující se "dusí", jedna z letušek je žádá, aby se předklonili, druhá křičí podle pokynů: "Hoří nám bin vpravo veprostřed!" "Nasadit kuklu," opakuje si postup jedna z adeptek. "Kdo bude volat do kokpitu?" dohadují se další dva. Jedenáct "cestujících" se směje, ale po uhašení ohně vyčtou posádce celou řadu chyb. "Tuhle situaci budou cvičit ještě mnohokrát. Důležité je, aby si postup zautomatizovali a uměli se domluvit v týmu, kdo co bude dělat," vysvětluje Chlupáč. Za profesionálním vystupováním posádky jsou hodiny tvrdé dřiny a učení. Seznámit se musí i s tím, co je Stockholmský syndrom. "Ve vypjatých situacích mohou pociťovat zmatené pocity. Například při setkání s teroristou mohou mít nutkání se s ním ztotožnit. Letušky musí vědět, že jim taková reakce hrozí, a být na to připravené," dodává lektor. "Hodně biflujeme, ale líbí se mi, že si lidé téhle profese váží," říká Pavel (24) z Liberce. Vystudoval filologii, ale nakonec zvítězilo praktické povolání. Se spolužáky z kursu se ve vzduchu ale bude potkávat jen zřídka. Posádky totiž losuje počítač.
Jaká kritéria musí palubní průvodčí splňovat? Věk - nad 19 let Vzdělání - minimálně středoškolské s maturitou Výška - ženy 160-185 cm, muži 160-190 cm Jazyky - angličtina + jeden další světový jazyk Výborný - zdravotní stav Příjemný - vzhled a vystupování Schopnost - uplavat aspoň 100 metrů
"Vzdušná" kuchyně: 15 tisíc jídel denně Košer stravu razítkuje rabín v Belgii. Maso při vaření hlídá sonda Kuchaři ve vysokých čepicích a řezníci se zástěrami. Takhle si asi nikdo letiště nepředstavuje. Na tom, aby mohla stevardka během letu naservírovat svačinu, oběd nebo večeři, ale v zázemí Českých aerolinií pracují desítky lidí. V "letecké kuchyni" se denně vaří ve velkém. Až kolem 15 tisíc jídel! Jsou určena pro lety ČSA, ale i dvanácti dalších leteckých společností. A co umějí kuchaři připravit? Vedle české klasiky jim pod rukama projdou i exotické lahůdky. Jak je správně připravit, to se kuchaři učí třeba až v Soulu. Jídla pro let do hlavního města Jižní Koreje jsou asi největší specialitou a musejí korejsky nejen vypadat, ale i chutnat. Vaří se třikrát týdně. V přípravnách se v těch dnech objeví japonská ředkev takuan nebo houba shiitake. "Pro ty, kteří na exotiku nemají chuť, je připraveno jídlo západního typu," říká šéfkuchař teplé kuchyně Miroslav Černý. A jak se menu pro letadla vybírá? "Dvakrát ročně se ze šedesátky jídel vyberou sestavy pro jednotlivé lety. Tratě mívají dvě menu v ekonomické třídě a tři v business třídě. Ta se zhruba po 14 dnech střídají," vysvětluje ředitel Palubních služeb ČSA Petr Veselý. Vedle menu, které podle délky letu mají i několik chodů, se připravuje také 23 speciálních jídel. Ta si cestující musejí zamluvit dopředu při koupi letenky. "Vyžadují je z náboženských důvodů, kvůli dietám nebo pro děti," vysvětluje Veselý. Některá jídla se ale na Ruzyni nepřipravují. Pro ty, kdo chtějí košer stravu, je například připravena krabice, zabalená a orazítkovaná pod dohledem rabína až v Belgii. V přípravnách na Ruzyni je živo už od rána. Odděleně, v boxech se zpracovává zelenina, maso, cukrovinky. Před letem se jídla zkompletují do plastových misek nebo na porcelánové nádobí. Do letadel se vozí ve speciálních kontejnerech, ze kterých je letušky po ohřátí servírují cestujícím. Po celou dobu přípravy se o vepřo-knedlo-zelu, kuřecím prsíčku nebo sladké štafetce vedou podrobné záznamy. "Při pečení nebo vaření je do středu masa zavedena sonda. Zaznamená, při jaké teplotě se maso upravovalo. Záznamy se nechávají dva roky a slouží ke zpětné kontrole," dodává šéfkuchař Černý.