A je to tady, kvetou krokusy!

15. března 2005
05:01

Zima už pouští svou vládu z rukou. Na Slovácku pokryl zem koberec fialových krokusů. O různých lapáliích se zimou se dočtete v článku...

Kdo se bál, že zima svou vládu letos nepustí z rukou, může si oddechnout. Přišlo to skoro přes noc: Na Slovácku pokryl zem koberec fialových krokusů, závějemi sněhu proklubaly své hlavičky sněženky. Příroda se začala parádit na velikou slávu. Jaro totiž přijde už tuto neděli!


Lidé topí slámou. Uhlí je drahé! Domácnostem docházejí zásoby paliva. Na nové nejsou peníze To tu ještě nebylo! Na Tachovsku lidé žadoní u zemědělců, aby jim prodali slámu. Důvod? Nemají už čím topit. Zima byla tuhá a také se pořádně protahuje. Domácnosti tak musí dokupovat nové palivo. Uhlí a dříví je ale moc drahé a lidé nemají peníze. Sláma je levnější. Sedláci ale mají sami málo, a tak prodávat nechtějí. "Je to pár dní, co za mnou přišli staří manželé. Jestli mi nezbyla nějaká sláma. Oni že by ji koupili. Už nemají čím topit a uhlí je pro ně moc drahé. Tak jsem jim dal zadarmo pár balíků," prozradil soukromý zemědělec z Tachovska, který ale nechce zveřejnit své jméno. Stejnou podmínku si při rozhovoru stanovili i zmínění manželé, protože se za svou situaci stydí. "Máme oba malé důchody. Začít šetřit na uhlí už proto musíme na jaře. S tak dlouhou zimou jsme ale nepočítali, a tak teď sbíráme dříví v lese. Když jsme četli vaše noviny, kde byl článek o požáru seníku, tak manžel dostal nápad, že si v kamnech zatopíme slámou," svěřila se Blesku důchodkyně. To samé ale už napadlo i radnici v Plané. Ta hledá zemědělce, kteří by jí slámu na topení dodávali ve velkém. "Uhlí je čím dál tím dražší, a tak chceme přejít na ekologický způsob vytápění. Topit plynem jsme kvůli vysoké ceně zamítli," vysvětlil starosta Plané Karel Vrzala, proč se radní rozhodli pro slámu. Město počítá s tím, že staré kotle na hnědé uhlí vyhodí z kotelny pro sídliště letos v létě.
Lokomotivu rvali ze závějí Nejtěžší operaci letošní zimy zažilo včera horské nádraží v Merklíně na Karlovarsku. Od sobotní vánice tam ležela v hluboké závěji 64tunová vykolejená lokomotiva, přezdívaná tranzistorák. Včera přijel vyprošťovací vlak z Plzně. Po třech hodinách vrátili lokomotivu zpátky na koleje. "Ať ji tu nechají do jara, až odtaje sníh," zlobili se drážní kopáči, kteří mašinu museli ručně vyhrabat ze závěje. Přijela prohrnout koleje, ale sama uvízla. Pomocný vlak k ní musel nacouvat pozpátku, aby na konec závěje vytahali z nářaďového vagónu dva obří hevery a ocelový pražec, na němž kolos zvedali. "Sjela v závěji z kolejí o 12 centimetrů. Museli ji vyzdvihnout a po jednotlivých nápravách posadit zpátky na koleje," popsal operaci šéf provozního depa Aleš Dáňa. První pokus vrácení lokomotivy na koleje nevyšel. Chlapi museli uskočit, jak se 64tunový bumbrlíček rozkymácel. "Byla to fuška, ale už jsme si poradili s horšími případy," přiznal předák vyprošťovacího vlaku Michal Heindl.
Krutá zima mění zvyky zvěře Je zle! Až k příbytkům v některých obcích na Vysočině přichází v těchto dnech zvěř. Místo aby se brodila za potravou hlubokým sněhem, dává přednost propluhovaným silnicím! Projíždějících automobilů se nijak nebojí. "Zvěř skutečně už v těchto dnech ztrácí plachost a pud sebezáchovy," potvrzuje neobvyklou situaci jednatel žďárských myslivců Oldřich Sedlář. V některých místech Žďárských vrchů leží více než jeden a půl metru sněhu. Zvěř proto zaléhá v bezprostřední blízkosti krmelců. "Problém je, že do lesů se už žádný traktor s krmením pro velké množství sněhu nedostane. Zásoby v krmelcích docházejí a co tam myslivci přinesou na zádech, spořádá zvěř za pouhý den," dokládá ze zkušenosti Sedlář. "Víme, že když už zvěř čeká u krmelce na člověka, je skutečně zle. Něco podobného jsme už tady zažili v sedmdesátém roce. Zvířatům docházejí tukové zásoby, jsou oslabena. Jejich energetická spotřeba ve vysokém sněhu je až stonásobně vyšší než za normálních podmínek," zdůrazňuje nimrod. Myslivce trápí, že zvěř plaší v lesích nyní především lyžaři. "Někteří si s sebou na běžky vezmou navíc psa. To je šelma v revíru, kterou srnčí cítí na velkou vzdálenost a prchá. Už nacházíme první uhynulé kusy, které po takovém fyzickém vypětí podlehly zápalu plic," dodává Oldřich Sedlář.
Sníh prorazili na sedmý pokus Po tříhodinovém boji se sněhem vyčistili železničáři nejstrmější českou trať z Tanvaldu na Jablonecku do Kořenova a Harrachova. O víkendu tam vlaky uvízly v závějích mezi čtyřmetrovými bariérami sněhu. "Trať se podařilo úplně uvolnit až v půl osmé večer. Sníh odhrnovaly dvě spojené lokomotivy o výkonu 1600 kW. Před sebou tlačily pluh a trať prohrnuly až při sedmém pokusu," uvedl Jindřich Berounský z Českých drah.