Pivní tácek je už pradědeček!

27. srpna 2004
05:01

Češi milují pivo! Ovšem k tomuto zlatavému moku patří i pivní tácek. Historie této oblíbené "hračky" štamgastů se začala psát v Německu před už více než sto lety.

Pivo Čechům šmakuje! V jeho spotřebě jsme dokonce světové jedničky. I když se to může zdát neskutečné, každý z nás ročně vypije 161 litrů zlatavého moku, což je slušných 322 půllitříků. K pivečku ale patří i pivní tácek. Historie této oblíbené "hračky" štamgastů se začala psát v Německu už před více než sto lety. První pivní "dekl" byl z dřevěné plsti a podle něho se dodnes zachovává průměr většiny tácků 107 milimetrů. O tento kotouč je nebývalý zájem. Jen jeden z českých pivovarů ročně zásobuje hospody u nás více než třiceti milióny kusy. Kdyby se položily vedle sebe, zaplnily by plochu šedesáti fotbalových stadiónů! První tácek, v Německu známý pod názvem bierdekl, uvedl na trh v roce 1880 drážďanský výrobce papíru Robert Sputh. Název "dekl" byl užíván proto, že fajnovější zákazníci pili pivo ze žejdlíků, opatřených stříbrným nebo cínovým poklopem. Ty levnější byly bez "deklů". Aby žíznivci do moku nespadl hmyz nebo listí, pokládali si na džbánky tehdy běžně používané plstěné podložky. Plstěné pratácky, často obarvené do ruda nebo zelena, ovšem nebyly zrovna hygienické a doprovázel je silný zápach. I proto je možná pivaři začali čím dal častěji místo poklopu používat jako podtácky. A toto využití jim už zůstalo. "Po těchto předchůdcích se zachovalo ale ještě něco. Dodnes je používán standardizovaný průměr většiny tácků 107 milimetrů," sdělil mluvčí Plzeňského Prazdroje Alexej Bechtin. Nejlepší surovinou pro výrobu pivních tácků se nakonec ukázalo čerstvé smrkové dřevo. "Má dlouhá vlákna a vyznačuje se nejvyšší savostí. Kmeny vybraných smrků se rozmělní na kaši, z níž se odejme voda. Výroba tácků je docela věda. Než je série hotová, musí se pečlivě a dlouho zkoušet na kroutivost, měkkost i odolnost vůči tekutině," popisuje Bechtin. Největším světovým výrobcem tohoto artiklu je jedna německá firma, která denně vychrlí kolem deseti miliónů těchto hospodských pomůcek. Roční produkce například Plzeňského Prazdroje přesahuje třicet miliónů kusů. "Tácky jsou stále žádanější i u sběratelů. Proto jsme vydali i speciální sadu s uměleckými motivy," dodal mluvčí Prazdroje.


Zajímavosti Pivní tácky už dávno nenesou jen reklamy na jednotlivé pivovary. Využívají je i politické strany, rádia nebo kina. Změnil se i jejich vzhled: existují tácky ve tvaru Austrálie, nebo pod sklenku vína ve tvaru listu. Velkopopovický Kozel obnovil tradici porcelánových tácků. Když v hospodě hrozí nuda, je možné si z nich složit puzzle Gambrinus. V Německu je nejoblíbenější tácek ve tvaru bumerangu, se kterým si prý pivaři rádi pohazují mezi stoly.
Tácek k výročí PRAHA - Pivní tácky poslouží i jako kuriózní dárek k výročí. Dejvická radnice jich nechala vytisknout deset tisíc k oslavám Bubenče, který letos slaví 100 let od povýšení na město. Speciální série tácků se stane raritou ve vybraných bubenečských hospodách a určitě i vyhledávaným lákadlem pro sběratele. "Tento pivní tácek je informačním nosičem programu samotných oslav výročí a také vstupenkou do soutěže "6 x o Bubenči"," vysvětlil mluvčí Prahy 6 Martin Šalek.