Mořské pirátství je na vzestupu

Ačkoliv se nám to nemusí zdát, tak pirátství na Zemi nevymizelo. Od dob mužů s dřevěnou nohou a papouškem na rameni se však mnohé změnilo. Současní piráti jsou ovšem stejně krvežízniví a lační po penězích.
Forbes.com | Archiv
4. dubna 2008 křižovala francouzská luxusní jachta Le Ponant Adenský záliv mezi Jemenem a Somálskem. Najednou plavidlo se 32 kajutami a 3 stěžni obklopil houf motorových člunů. Tlupa somálských pirátů zaútočila na jachtu, loď unesla a všech 30 členů posádky zajala jako rukojmí.
Následoval týden intenzivního vyjednávání, který skončil 11. dubna propuštěním rukojmích do rukou zástupců francouzské armády výměnou za výkupné neznámé výše.
V obrazech: Světové nejvíce nebezpečné vody
V obrazech: Jak udržet miliardáře v bezpečí?
V obrazech: Světové nejvíce nebezpečné pláže
V obrazech: Světové nejvíce nebezpečné destinace
V obrazech: Americké nejvíce nebezpečné práce
V obrazech: Nejkrásnější vrcholy hor
Krátce po schůzce sledoval tým francouzských vyzvědačů Somálce až do vzdáleného místa v Puntlandu, regionu v severním Somálsku, který vyhlásil nezávislost. Francouzské komando je nakonec dohonilo na otevřené pouštní silnici, zaútočilo helikoptérami a 6 z nich zajalo.
Nejnebezpečnější vody světa
Somálsko je, co se týče vzestupu novodobého pirátství během posledního desetiletí, novou významnou oblastí. Nárůst globalizovaného obchodu v posledních dvaceti letech zaplnil oceány nákladními loděmi, velkoobjemovými přepravci a tankery naplněnými vším, co si člověk dokáže představit.
Na světě se nyní přepravuje 80% všeho zboží po moři. V jednom okamžiku světové oceány křižuje na 10 milionů nákladních lodí. Hustá oceánská přeprava a těžké náklady způsobují vyšší koncentraci lodí v pirátských vodách a nový zrod pirátství, nejkrvavějšího, jaké zatím svět viděl. V letech 2000-2006 bylo zaznamenáno 2400 případů pirátství, v posledních 6 letech byl pak tento počet zhruba dvakrát vyšší. Ačkoli se útoky pirátů v tomto období nejméně ztrojnásobily, skutečný počet je nejasný. Lodní společnosti často přepadení nezveřejňují kvůli obavám ze zvýšení pojistného.
Téměř každá vláda pirátství monitoruje, protože věří, že skutečný počet přepadení je o dost vyšší. Australská vláda dokonce odhaduje skutečný počet pirátských ataků vyšší o 2000 %. Ztráty způsobené piráty činí každoročně asi 13 až 16 miliard dolarů a v následujících letech se mohou podstatně zvýšit.
"Pirátství nevymizí," říká Peter Chalk, mezinárodní bezpečnostní analytik institutu RAND, "stává se závážnějším problémem a je pouze otázkou času, kdy ho začneme brát více v potaz."
Jeho slova se už pomalu stávají skutečností. Mezinárodní společenství se na mořské pirátství zaměřilo kvůli možnosti hrozivého dopadu na životní prostředí. Mezinárodní právo povoluje jakémukoli plavidlu postihnout pirátství, které se odehraje v zaoceánském prostoru. 30. října 2007 americká plavidla zaútočila a potopila dvě somálské pirátské lodě po tom, co piráti zajali japonský tanker Golden Mori.
Bezpečnostní rada Velké Británie minulý týden hlasovala ve prospěch nového opatření, které by dovolilo armádě USA zajmout somálské piráty.
Somálsko však není jediným místem, kde se pirátské skupiny organizují. Mezi novodobé mořské lupiče se zařadilo až později. Nejnebezpečnější vody na světě má od roku 2000 jihovýchodní Asie. Malajsie a Indonésie drží v pirátství lví podíl. Problematické jsou také vody Nigérie a Iráku.
Na rozdíl od lupičů ze starých časů je dnešní pirátství často řízeno velice důmyslnými kriminálními organizacemi, jež tvoří ostřílení bojovníci. Vybaveni jsou rychlými čluny, satelitními telefony a GPS. Naposledy chycení somálští piráti prohlašují, že patří do organizované domobrany, která piráty najímá, aby jí získávali prostředky. Organizace začaly útočit z více než jedné lodě zároveň a používají množství různých bojových taktik.
Násilí se stalo obzvláště v posledních 5-10 letech místním zvykem. Zrod nezákonného světového obchodu se zbraněmi, který se rozvinul po pádu Sovětského svazu v roce 1991, podle Chalka usnadnil mnoha lidem to, aby se k pirátům přidali. Obchod se zbrojním arzenálem způsobuje, že levné a nebezpečné zbraně jsou dostupné na mnoha místech světa.
Před 5 až 6 lety, když piráti zaútočili, používali mačety, nože a pistole. "Dnes jsou vybaveni kalašnikovy, automatickými puškami americké výroby a granáty," říká Noel Choong, ředitel mezinárodního námořního protipirátského úřadu v Kuala Lumpur v Malajsii.
Pirátství nepředstavuje pouze obrovský útok na lidskou bezpečnost, ale také ohrožení námořní bezpečnosti. "Přepadené lodě mohou být zanechány bez posádky, a stanou se tak z nich potulná plavidla. V mořských oblastech, kde k útokům často dochází, to představuje vážné nebezpečí kolize," říká Chalk.
"Pravdou je, že novodobé pirátství je násilné, krvavé a používá kruté praktiky," říká kapitán Jayant Abhyankar, náměstek námořního mezinárodního úřadu na konferenci v Singapuru, a dodává: "vznikají také silné obavy, že oběti, ponechány napospas osudu, jsou absolutně bezbranné, smířené s tím, že pomoc nepřijde jen tak."