Saab je na pokraji krachu

Švédská automobilka Saab, kterou vlastní společnost General Motors (GM), se dostala do velkých problémů s platební neschopností, v pátek po vynucené středeční odstávce znovu zahájila výrobu.
Její generální ředitel zároveň médiím sdělil, že o koupi kdysi prominentní značky má momentálně zájem "sedm až osm vážných zájemců".
"Jsme v neuvěřitelně stresové situaci," přiznal Jan-Ake Johnsson deníku Svenska Dagbladet a dodal, že věří v brzké vyřešení problémů kolem vlastnictví firmy. General Motor se totiž zatím nepodařilo Saabu zbavit, ačkoli to dává otevřeně najevo. Kdyby se nového vlastníka nepodařilo najít do tří měsíců nepodařilo nalézt do tří měsíců, musí GM zaujmout jiné stanovisko ohledně přísunu peněz do Saabu a zajistit prostředky na hledání nového kupce.
Ve středu se problémy tak vyhrotily, že švédská celní služba kvůli nezaplaceným poplatkům pozastavila veškerý transport dodávek ze zemí vně EU do Saabu i vývoz hotových výrobků firmy a hranice EU. Ve městě Trolhättan se zároveň přechodně zastavila výroba, která se však dnes ráno znovu rozběhla. Celní poplatky budou podle Johnssona uhrazeny. Jak se bude krize vyvíjet dále není jasné.
Švédská vláda odmítá Saab vysvobozovat z krize s tím, že jeho nelehkou situaci nezpůsobila jen současná finanční krize, ale i špatně zvolená řídící strategie, která se nepřizpůsobuje podmínkám na trhu.
Saab minulý týden požádal o ochranu před věřiteli, která by měla umožnit restrukturalizaci jeho aktivit. Saab prodělal v loňském roce zhruba tři miliardy švédských korun (téměř osm miliard Kč). Letos očekává podobnou ztrátu kvůli klesající poptávce, zastarávajícím modelům, nadměrným výrobním kapacitám a vysokým nákladům.
General Motors koupila v Saabu v roce 1990 poloviční podíl a o deset let později jej zcela ovládla. Saab však mateřskému podniku od roku 1996 nepřináší žádný zisk.
Máte také Saab? Jsou nové Saaby stejně dobré jako klasické modely? Vyjádřete svůj názor v diskuzi pod článkem.
Buďte první, kdo se k tématu vyjádří.