Čekáte v Praze na vlak? Sedněte si na zem!
Na rekonstruovaném Hlavním nádraží v Praze panují podivné praktiky. Cestující podle vedení firmy, která nádraží rekonstruuje, sedět nepotřebují. Praxe je taková, že část sedí na zemi, další čekají, jestli se neuvolní místo na jedné z několika laviček, které v hale nádraží jsou.
Čekáte na vlak? Sedněte si na zem!
Co cestujícího nepříjemně překvapí již na první pohled, je naprostý nedostatek míst k sezení. V celé nádražní hale jsme napočítali pouhých šest laviček, které jsou neustále beznadějně obsazeny. Ostatní cestující řeší situaci většinou tak, že si sednou na zem. Skupiny lidí sedící na dlažbě uprostřed luxusních obchodů, jsou vidět všude.
„Když bylo na nádraží více místa k sezení, využívali ho především bezdomovci a různé asociální existence. Ty lavičky jsme odstranili, protože stejně nebyly dostupné pro běžné slušné cestující,“ komentuje to Martin Hamšík, mluvčí italské společnosti Grandi Stazioni, která rekonstrukci Hlavního nádraží financuje.
Nebylo by místo odstranění laviček lepším řešením posílit na nádraží ochranku a bezdomovce bez platné jízdenky vykázat ven? „I to je jedna z možností, kterou do budoucna zvažujeme,“ říká mluvčí neurčitě. A dodává, že Grandi Stazioni plánuje během příštího roku vybudování čekárny pro cestující. Do té doby se zřejmě budou muset cestující spokojit se sezením na zemi.
Vlak není sociální doprava
„Když jsme jeli posledně, měli jsme štěstí a sedli jsme si na lavičku. Teď už tam ale bylo plno,“ řekla Blesku Zdeňka J., která čekala na vlak do Jindřichova Hradce. Povídali jsme si v horní části odjezdové haly, kde paní Zdeňka i s malou dcerkou seděla. Jak jinak, než na studené dlažbě.
„Pro našince je tu navíc draho. Koupily jsme si něco malého na cestu, ale hrozně tu chybí místo, kde by se dalo nakoupit za ceny pro Čechy, ne pro cizince,“ dodává Zdeňka. Této námitce se není co divit. Vždyť obložená bageta stojí na ‘Hlaváku‘ i 89 korun!
Vedení Českých drah komentuje vysoké ceny poměrně svérázně. „Ceny, které v občerstveních na Hlavním nádraží jsou mi nepřijdou jiné, než jsou například na benzínových pumpách,“ říká mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský. „Auto je přitom dopravní prostředek chudých, nelze se na to dívat tak, že je vlak sociální doprava,“ odmítá mluvčí naše námitky.
Dalším problémem jsou malé, špatně čitelné informační tabule v horní části haly. I ty jsou provizorní a začátkem příštího roku by podle slov Martina Hamšíka měly být nahrazeny. Základní rekonstrukce by podle plánu měla být hotova na začátku příštího roku. Snad s rekonstrukcí skončí i všechna provizoria a my cestující se konečně dočkáme kvality, za kterou Českým drahám platíme.
A kolik stálo to auto? A taky kam jste jela? Do Ostravy nebo Olomouce asi těžko... A co třeba zkusit eShop?