Šílenství po plyšácích Labubu? Podle experta může být předzvěstí špatných ekonomických časů

Autor: Mii, ČTK - 
10. srpna 2025
17:32

Jsou malé, děsivé i roztomilé zároveň a hlavně jsou všude. Plyšáci Labubu od čínské společnosti Pop Mart v posledních týdnech dobývají svět a stávají se velmi žádaným módním doplňkem. Jejich popularita ale může být předzvěstí blížících se temných ekonomických časů, píše server The New York Post.

Na spojitost mezi čínskými plyšáky a ekonomickými ukazateli upozornil ekonom David Lang z Katedry ekonomie Kalifornské univerzity. Podle něj hračky spadají do efektu, kterému se říká „lipstick index“ (v překladu rtěnkový index).

Tento index je v základu jednoduchý. Ekonomové si v minulosti všimli, že pokaždé, když se blížilo období hospodářského útlumu, tak spotřebitelé začali ve větší míře nakupovat zboží, které lze nazvat „dostupným luxusem“ - něco, co člověka krátkodobě potěší a dá mu pocit, že má něco dobrého. Patří mezi to právě rtěnky, proto se vžilo pojmenování „lipstick index“.

Nemusí to být však jen kosmetika, může jít o lístky do kina, jídlo nebo právě populární hračky. Jde o to, že toto konzumní zboží je drobné, protože na skutečně drahé věci, například novou nemovitost, lidé nemají, byť by jí potřebovali, a tak se potěší něčím menším. Když se takto začne najednou chovat velké množství lidí, podle některých ekonomů to je ukazatel toho, že se blíží recese.

„Když vidíme takovýto boom v nejisté ekonomické situaci, kdy je důvěra spotřebitelů přinejlepším nejistá a plná obav, je těžké se na to nedívat a neříkat si: ‚Jsou lidé racionální?‘“ zamyslel se Lang. „Většina behaviorálních ekonomů by na to odpověděla, že se chovají zcela racionálně,“ podotkl ekonom. Podle něj je další recese v USA na cestě, otázkou není, zda udeří, ale kdy.

Lang upozornil, že Labubu nejsou jen hračky, je to určitý společenský status. Tito plyšáci se prodávají v cenách obvykle mezi zhruba 419 a 850 korunami a poptávka po nich je tak velká, že před oficiálními prodejnami se stojí fronty a světové trhy zaplavují jejich napodobeniny.

Postavičky od čínské firmy Pop Mart se dostaly na trh v roce 2015, v poslední době se kolem nich točí byznys v hodnotě miliard dolarů. V obchodech v USA se prodávají za cenu okolo 30 dolarů za kus, nicméně jejich cena se při přeprodeji může vyšplhat až na tisíce dolarů. Prodávají se v neprůhledných krabičkách, takže zákazníci přesně neví, kterého mončičáka si kupují. Pokud nejsou s koupí zcela spokojení, pořídí si dalšího, uvádí ABC News. Pro fanoušky nejsou jen hračkou, považují je za doplňky. S jednou z těchto postaviček pověšenou na kabelce uživatelé sociálních sítí zachytili třeba zpěvačku Rihannu.

krapotkin ( 10. srpna 2025 20:23 )

Připomíná mi to starého mončičáka.

Zobrazit celou diskusi