„Nejméně náročný zákazník.“ Na Františka vzpomínají rodina Gammarelli i další obchodníci z Vatikánu
Rodina Gammarelli oblékla již mnoho předchůdců papeže Františka. Zesnulého lídra církve označila jako toho „nejméně náročného zákazníka", který „si nikdy nepřál nic zvláštního". Napsalo o tom zpravodajství Sky News. František byl přitom pravidelným zákazníkem i v řadě menších vatikánských obchodů, podotýká agentura AP.
Rodina Gammarelli poskytuje Vatikánu církevní oděvy od roku 1798. Rodinný podnik se nachází na malém náměstí poblíž Pantheonu a nelze ho na první pohled spatřit.
Gammarelliové byli osobními krejčími papeže Františka, stejně jako jeho předchůdců. Všechno v tomto obchodě je vyráběno ručně a s pečlivostí a police jsou plné rolí nádherného hedvábného damašku.
Není překvapivé, že papež František dával přednost prostějšímu stylu oblékání. „Papež František byl jeden z našich nejméně náročných zákazníků. Nikdy si nepřál nic zvláštního,“ popsal pro britské zpravodajství Sky News Lorenzo Gammarelli.
„Chtěl jen obyčejné bílé sutany. Mezi papežem Františkem a papežem Benediktem XVI. byl velký rozdíl, protože Benedikt rád nosil všechny papežské ozdoby, včetně červené ‚mozzety' – krátké pláštěnky po lokty,“ pokračoval Gammarelli.
Objednávka pro nového papeže
Šatník papeže není neměnný. Barvy sezony neurčuje oděvní veletrh Milan Fashion Week, ale katolický liturgický kalendář. Zelená kasule, tedy barevný plášť nošený přes kleriku, je určena pro běžnou nedělní mši. Fialová se nosí v období adventu a postní doby. Červená je pro Letnice, které připadají na sedmou neděli po Velikonocích.
Jezdí sem nakupovat kněží z celého světa, ale papež byl jediným zákazníkem, kterého rodina Gammarelli osobně navštívila ve Vatikánu.
Před obchodem vlaje vatikánská vlajka na půl žerdi na znamení smrti papeže. Zůstane tak po devět oficiálních dnů smutku. Po konkláve bude rodina Gammarelli očekávat první objednávky od svého dalšího papežského zákazníka.
Zákazníkem ve vatikánských obchodech
V okolí Vatikánu, kam měl papež František ve zvyku se spontánně vydávat, přitom oplakávají i další obchodníci muže, kterého znali nikoli jako hlavu církve, ale jako obyčejného člověka. Modlili se za něj v době jeho hospitalizace a nyní jim nesmírně chybí, napsala agentura AP.
„Byl naším stálým zákazníkem více než sedm let,“ řekl AP Sebastián Padrón, argentinský zmrzlinář, jehož obchod se nachází za rohem od Františkova strohého pokoje ve Vatikánu. Zavzpomínal, jak blízký si on a jeho rodina s papežem Františkem byli a jak papež často dával jeho dětem dárky.
„Ta vzpomínka je nádherná, a proto to tolik bolí,“ řekl Padrón. František byl proslulý slabostí pro sladké a Padrónova zmrzlina s příchutí dulce de leche, což je tradiční argentinský mléčný karamel, se stala jeho oblíbenou.
Averze k luxusu
Když se František v roce 2013 stal papežem, rozhodl se bydlet v hotelu Dům svaté Marty, namísto honosných papežských apartmánů v Apoštolském paláci s výhledem na Svatopetrské náměstí. Tato volba vypovídala o jeho averzi k luxusu a snaze mít co nejblíže k běžným lidem.
Po Římě se pohyboval v obyčejném autě a byl zvyklý si sám zaskočit do různých obchodů, aby si koupil vložky do bot, vyměnil brýlové čočky a koupil nahrávky klasické hudby a tanga z rodné Argentiny. A mrzelo ho, že se nemůže volně procházet po městě, jako byl zvyklý v Buenos Aires.
Krejčí: Samý úsměv, velmi přátelský
„Setkal jsem se s mužem, který byl samý úsměv, byl velmi přátelský,“ řekl krejčí Raniero Mancinelli, který papežovi prodal prostý pektorál, který František nosil dlouhá léta. Mancinelli, který byl krejčím posledních tří papežů, dodal, že na rozdíl od jeho předchůdců František chtěl, aby bylo všechno prosté, praktické a levné.
Mancinelli řekl, že před konkláve, které ho nakonec zvolilo papežem, prodal Františkovi kardinálskou šerpu. A vzpomíná na to, co mu budoucí papež řekl, když mu sdělil cenu oděvu: „Raniero, jsi trochu zloděj, jsi trochu moc drahý.“ O zbytku svého šarlatového kardinálského oděvu František pravidelně říkal, že ho dostal z druhé ruky od svého předchůdce ve funkci arcibiskupa v Buenos Aires.
V optice v centru Říma
František několikrát způsobil zmatek mezi turisty i Římany, když se objevil v optice v historickém centru Říma. Luca Spiezia, který obchod vlastní se svým otcem, vzpomíná na překvapení, když se mu papež při setkání v roce 2015 představil prostě jako „Francisco“.
Když mu nabídl nové brýle, František odmítl, požádal pouze o nová skla do starých obrouček a trval na tom, že za provedenou práci zaplatí.
„Nikdy vám nedal najevo, že je mocnou postavou světa, i když byl hlavou církve,“ řekl Spiezia. „Doufám, že v tom bude pokračovat i jeho následovník,“ dodal.
Hlavně vzpominají obchodníci se smrtí od kterých kupoval válečné drony