Šokující pozadí letecké katastrofy ve Washingtonu. Havárie byla jen otázkou času!
Katastrofa u letiště Ronalda Reagana ve Washingtonu byla zřejmě jen otázkou času. Podle amerických médií je tamní koridor extrémně vytížený, celé Spojené státy navíc trápí nedostatek dispečerů, kteří řídí provoz. Při středeční srážce vojenského vrtulníku s dopravním letadlem na okraji americké metropole zahynulo všech 67 lidí na palubě obou strojů. Pouhých 24 hodin před tragédií muselo přistání přerušit jiné letadlo, k jehož dráze se nebezpečně přiblížil vrtulník. A nešlo zdaleka o první případ.
Incident se odehrál v úterý večer místního času. Když se letadlo společnosti Republic Airways letící blížilo k přistávací dráze, řízení letištního provozu ho upozornilo na vrtulník v jeho blízkosti, píše web stanice BBC. „Nad Georgetownem (čtvrť ve Washingtonu) letí ve výšce 300 stop (asi 91 metrů) směrem na sever vrtulník,“ informoval podle zvukového záznamu z webu LiveATC.net řídící letového provozu posádku letadla.
Během několika okamžiků komerční letadlo začalo odbočovat směrem od letiště Ronalda Reagana. „Dostali jsme výstrahu o pohybu helikoptéry pod námi,“ řekl ženský hlas v záznamu z kokpitu o upozornění systému, který diagnostikuje riziko hrozící srážky. Letadlo nakonec bezpečně přistálo o pár minut později. Letadlo pak ve 20:11 místního času (ve středu 2:11 SEČ) na washingtonském letišti bezpečně přistálo.
Vzdušný prostor kolem Washingtonu je přetížený a komplikovaný, což je kombinace, která podle leteckých odborníků může vést ke katastrofě, píše agentura AP. Letecký prostor kolem Reaganova letiště podle nich může být výzvou i pro nejzkušenější piloty. Ti se totiž musejí orientovat podle pohybu stovek dalších komerčních i vojenských letadel a nepřístupných oblastí kolem citlivých míst.
„Byla to katastrofa na spadnutí. Ti z nás, kteří to dělají už dlouho, marně upozorňovali, že se něco takového stane, protože naše systémy jsou extrémně přetížené,“ uvedli Ross Aimer, kapitán aerolinek United Airlines ve výslužbě.
List WP popisuje dva takovéto případy z týdne před středeční nehodou. „Tato dvě odložená přistání (dopravních letounů) během jednoho týdne ilustrují zvýšené nebezpečí v podobě častých letů vojenských vrtulníků vedle rušného letiště, které byly roky zdrojem riskantních situací a obav ze srážek,“ napsal deník.
Vrtulník mimo trasu?
Křížící se letové koridory jsou jedním z několika faktorů zmiňovaných americkými médii, které mohly přispět k nejtragičtějšímu leteckému neštěstí v USA za více než 20 let.
Podle zjištění deníku The New York Times (NYT) byl vojenský vrtulník v době středeční kolize mimo svou předem nahlášenou trasu, která vedla nízko nad zemí podél východního břehu řeky. Letěl také ve větší výšce, než měl, uvedly nejmenované osoby obeznámené s případem. Stroj byl více než 90 metrů nad hladinou řeky, jakkoli podle předpisů se měl držet pod 60 metry.
„Blackhawk letěl moc vysoko, o hodně,“ uvedl americký prezident Donald Trump, který už na čtvrtečním brífinku spekuloval o tom, že nehodu způsobili vojáci. „Byl vysoko nad limitem 200 stop. To fakt není tak těžké pochopit, že ano?“ pokračoval.
Dispečer muse makat za dva!
Federální úřad pro letectví potvrdil, že onoho večera obsazení řídicí věže na Reaganově letišti „nebylo v normě“. A že dispečer na věži vykonával takové množství práce, která měla být rozložena na dva lidi. Dispečer tak musel dohlížet na vrtulníky a zároveň navádět odlétající a přilétající letadla. Jeho kolega totiž pracoviště opustil se svolením nadřízeného dříve, než měl. V noci bývá běžně snížený stav zaměstnanců kvůli slabšímu provozu, ten čas ale při jeho odchodu ještě nenastal, a tak zbylý dispečer musel obstarat dvojnásobnou porci letů. Řízení letového provozu ve Washingtonu (a prý i na řadě dalších letišť!) dlouhodobě funguje v podstavu, chybí tam třetina kvalifikovaných pracovníků, takže dispečeři běžně makají 6 dnů v týdnu jen s 10–12 hodinami pauzy mezi směnami!
Americká letiště se dlouhodobě potýkají s nedostatkem letových dispečerů, který pramení i z doby pandemie covidu-19, kdy letecká doprava zažívala obrovské výkyvy. Deník NYT na problém upozorňoval už v roce 2023 v rozsáhlém textu o tom, že incidenty, při nichž se téměř srazí dvě letadla, jsou na amerických letištích výrazně častější, než bylo do té doby známo.
Hlavní ranvej areálu je přitom nejvytíženější přistávací dráhou v USA, napsal zpravodajský web Axios s odvoláním na správu washingtonských letišť. Americký Kongres podle něj minulý rok schválil navýšení počtu spojů na Reaganově letišti, navzdory obavám o oslabení bezpečnosti. „Tahanice o další lety poháněli aerolinky a členové Kongresu, z nichž mnozí chtějí přímé lety domů,“ dodává Axios.