Nehoda v Kazachstánu: Záhadná podoba s 6 let starým incidentem. Tehdy piloti katastrofu odvrátili
Leteckou nehodu v Kazachstánu nepřežily ve středu skoro čtyři desítky lidí. Příčina nehody není známá, brzy po zřícení stroje se ale objevily znepokojující data, která naznačují, že piloti měli vážné potíže s řízením letadla. To nevyzpytatelně měnilo výšku a směr, než spadlo kousek od letiště, kde mělo přistát. Letečtí blogeři upozorňují na děsivou podobnost mezi včerejším zřícením letadla Embraer 190 a incidentem se stejným letadlem v roce 2018. Stroj mířící z Portugalska do Běloruska byl také dlouho neovladatelný, nakonec ale piloti bezpečně přistáli.
Ázerbajdžánský Embraer se zřítil ve středu ráno na západě Kazachstánu. Havárii nepřežily téměř tři desítky lidí. Stroj se podle údajů společnosti Flightradar potýkal s vážnými potížemi dlouhé desítky minut. Z dat vyplývá, že opakovaně měnil výšku i rychlost, až se nakonec zřítil jen kousek od letiště, kde měl přistát.
Právě křivka letových dat blogerům připomněla incident z roku 2018, kdy piloti totožného stroje bojovali dlouhé desítky minut o přežití, když se jejich Embraer vymknul kontrole.
Let z 11. listopadu 2018 z Portugalska do Minsku popsal web aeroweb.cz.Tento let tehdy mohl skončit zřícením, nicméně pilotům se nakonec podařilo přistát na jihoportugalské základně Beja, 115 minut po startu, jak dále uvádí web.
Posádka se ihned po vzletu potýkala se značnými obtížemi v ovládání letadla, píše magazín. Následně vyhlásila stav nouze, načež se dožadovala vektorování k moři, kde zamýšlela provést ditching neboli přistání na vodní hladinu. V mezidobí zaznamenané komunikace je ovšem patrné, že letoun měnil významně výšku a kurz a piloti jej několikrát označili jako „zcela neovladatelný“. Je pravděpodobné, že problémy způsobila špatná údržba letadla.
Tyto dva incidenty srovnává bloger. „Data letu AZAL J28243, který havaroval u Aktau, jsou děsivá. Letadlo se dostávalo opakovaně do pádové rychlosti už více jak 20 minut před nehodou. Tato nehoda velice připomíná incident letu Air Astana 1388, kde docházelo k velice podobnému problému,“ uvedl český bloger na X.
„Předběžná data z ADSB ukazují, že výška a rychlost letadla oscilovala více jak 70 minut před nehodou!“ dodal na X.
Včerejší let však skončil zřícením. Na palubě bylo podle zpřesněných údajů 67 lidí včetně pěti členů posádky, 38 jich zemřelo. O příčině nehody zatím úřady neinformovaly. Média nicméně uvádějí, že posádka kvůli požáru požádala o nouzové přistání.
Sestřelení? Nebylo by to poprvé
Příčina katastrofy není zatím jasná, místní média přišla i s verzí, že stroj nasál hejno ptáků. Spekuluje se také o možném nechtěném sestřelení zřejmě ruskou protivzdušnou obranou. Váleční blogeři spekulují o tom, že stroj měl namířeno na přistání v Grozném ve chvíli, kdy na něj útočily ukrajinské drony, které se snažila zlikvidovat protivzdušná obrana. Odpovídají tomu údajně i díry v zadní části vraku.
Nebylo by to poprvé, co Rusové omylem sestřelili dopravní letadlo. V červenci 2014 se u vesnice Hrabove na východě Ukrajiny v oblasti ovládané proruskými separatisty zřítil malajsijský Boeing 777 letu MH17 s 298 lidmi na palubě, nikdo nepřežil.
Podle ukrajinských úřadů letadlo sestřelila protiletadlová raketa, z odpovědnosti se navzájem obviňují proruští separatisté a ukrajinské vládní síly. Nizozemsko na základě vyšetřování viní ze sestřelu Rusko. Nizozemský soud v listopadu 2022 kvůli vraždě všech 298 lidí na palubě malajsijského letadla odsoudil v nepřítomnosti na doživotí dva Rusy a jednoho ukrajinského separatistu.
Když se budeš snažit tak pošle i Tebe, demokrate