V úterý 5. listopadu se rozhodne, kdo ovládne Spojené státy a připadne mu Bílý dům – ale také ultraspeciální letadlo. Ani teď se však volební rivalové nemusejí po všech předvolebních štacích trmácet linkovými spoji. Viceprezidentka i exprezident mají své speciální boeingy, vlastně skoro stejné.
Souboj o Air Force One. Zatím se Trump i Harrisová vozí stejnými menšími boeingy
1.Nejslavnější letadlo
Air Force One je pojem, existuje jen málo tak slavných označení pro letadla. Nejde konkrétně o jeden stroj, Letectvo Spojených států takto označuje právě to, jímž zrovna cestuje prezident. Od vlády George Bushe staršího tuto roli plní dvojice pořádně upravených „jumbo jetů“, tedy obrů Boeing 747-200B. Nesou modelové označení VC-25A.
„Air Force One je jedním z nejznámějších symbolů prezidentského úřadu, na který se vztahuje nespočet odkazů nejen v americké kultuře, ale i po celém světě. Letoun s nápisem ‚United States of America‘, americkou vlajkou a pečetí prezidenta Spojených států je nepopiratelně vidět všude, kde létá,“ popisuje web Bílého domu. Air Force One je schopen tankovat za letu, má tak neomezený dolet a může prezidenta dopravit, kamkoli potřebuje. Palubní elektronika je odolná proti elektromagnetickému pulsu a letadlo je vybaveno pokročilým zabezpečeným komunikačním zařízením, které umožňuje, aby fungovalo jako mobilní velitelské centrum v případě útoku na Spojené státy,“ líčí Bílý dům přednosti „prezidentovy kanceláře na nebi“.
Video Biden upadl na schodech při cestě do Air Force One. Hned natřikrát.Video se připravuje ...Uvnitř má prezident a jeho doprovod k dispozici 400 čtverečních metrů podlahové plochy ve třech patrech, včetně rozsáhlého apartmá pro prezidenta s velkou kanceláří, koupelnou a konferenční místností. Součástí Air Force One je i marodka, která může fungovat jako operační sál, na palubě je vždy lékař. Dvě kuchyně pro přípravu jídla v letadle mohou najednou nasytit 100 osob. S prezidentem totiž létají klíčoví poradci a tělesná stráž, často s sebou také bere na cesty novináře a další hosty. „Před Air Force One obvykle létá několik nákladních letadel, která prezidentovi zajišťují vozidla a služby potřebné na vzdálených místech,“ dodává Bílý dům.
Trump tuto létající pracovnu//ložnici/bunkr/velín důvěrně zná po svém prvním prezidentském mandátu (2017–21). I Harrisová se nejednou svezla, ať už s prezidentem Joem Bidenem, nebo jí jeden ze strojů letectvo poskytlo pod označením Air Force Two.
2.Pro viceprezidentku i první dámu
V roli viceprezidentského speciálu Air Force Two nejčastěji slouží menší Boeing C-32, vojenská verze Boeingu 757. V něm teď bývá Kamala Harrisová vídána, jak přelétá z jedné štace předvolební kampaně do druhé. Třebaže jde o vládní speciál, za tyto cesty v rámci předvolebního klání platí volební štáb Harrisové.
C-32 je speciálně konfigurovaná verze dopravního mezikontinentálního letadla Boeing 757-200. „Karoserie je identická, ale má jiné vnitřní vybavení a avioniku 21. století,“ popisuje web Letectva Spojených států. To provozuje čtyři exempláře, jež slouží nejen viceprezidentce, ale také ministru zahraničí, první dámě, potažmo dalším ministrům či představitelům Kongresu na oficiálních cestách. V některých případech slouží i jako Air Force One – třeba při prezidentových cestách na menší letiště, nebo ho Joe Biden využil, když letěl inkognito na Ukrajinu.
Kabina pro cestující je rozdělena do čtyř sekcí:
- V přední části je komunikační centrum, kuchyňka, toaleta a 10 sedadel business třídy.
- Druhá sekce je plně uzavřená kajuta pro potřeby hlavního cestujícího. Nachází se v ní zahrnuje prostor pro převlékání, soukromou toaletu, oddělený zábavní systém, dvě místa pro cestující první třídy, otočná sedadla a rozkládací divan pro tři osoby, který se dá rozložit na lůžko.
- Třetí část obsahuje konferenční a personální zázemí s osmi místy v business třídě.
- V zadní části kabiny se nachází všeobecné sezení s 32 místy business třídy, kuchyňka, dvě toalety a skříně.
3.Trumpův zlatý tryskáč
Shodou okolností má Boeing 757 i Donald Trump; říká mu Trump Force One. Jeho firma Trump Organization tento stroj vyrobený roku 1991 koupila o 20 let později. Předtím létal v Dánsku, Mexiku a pak byl soukromým tryskáčem spoluzakladatele Microsoftu Paula Allena. Pobere 43 pasažérů, kterým je k dispozici jídelna, pro pár vyvolených i ložnice a sprcha. Funkcemi se s vládním Air Force Two poměřovat nemůže, v luxusu má jistě navrch, i díky výzdobě z 24karátového zlata.
Oba stroje se potkaly na ploše letiště LaGuardia 11. září, když viceprezidentka i exprezident přiletěli do New Yorku připomenout si výročí teroristických útoků na Světové obchodní centrum (což bylo teprve podruhé, co se Harrisová s Trumpem setkala osobně – poprvé to bylo den předtím v televizní debatě).
4.Nedočkavý viceprezident
Trumpův „running mate“ senátor J. D. Vance zatím dal při podobném setkání otevřeně najevo, jak se těší na Air Force Two. Když se se svým Boeingem 737 „Trump Force Two“ octl na letišti ve Filadelfii stejně jako Harrisová, vyrazil po asfaltu – ke zděšení ochranky – si její stroj obhlédnout, s novináři v závěsu. „Chtěl jsem si jen prohlédnout své budoucí letadlo,“ deklamoval sebejistě podle Daily Mailu.
A se stejnou sebedůvěrou už také slibuje, že některé ze stoupenců kandidátky Trump–Vance pak v Air Force Two povozí. Totiž vyhlásil loterii, v níž stačilo na jejich kampaň přispět jakoukoli částkou, uvedl Newsweek.
Mimochodem, ani jste Vancovi nemuseli poslat jediný cent, a přece jste se možná jeho boeingem svezli. Stroj 737-800 vyrobený začátkem století s označením N917XA má Trumpova kampaň pronajatý (od malé letecké společnosti Eastern Air Express) teprve od léta, kdy si ho pomalovala jmény a slogany. Ale dříve létal na běžných linkách, v letech 2018–19 si ho pronajímala česká Smartwings, jak vyplývá z dat webu Air Fleets.
Podle Newsweeku nejde o luxusní soukromý tryskáč, jaký má k dispozici kandidát na prezidenta; Trump Force Two zůstal nakonfigurován jako běžný přepravní letoun se 189 sedadly.
5.Obnova flotily
Ať už vyhraje volby Harrisová, nebo Trump, vítěz může doufat v další brzký „upgrade“. Boeing VC-25A už přece jen slouží tři dekády, vydržet mají oba kusy do roku 2027, resp. 2028. Letectvo už má objednané dvě nové 747-8 pro roli Air Force One. Jumbo jety už se dva roky nevyrábějí, letectvo však u firmy Boeing našlo dva zakonzervované neprodané exempláře, které si nechává předělat. Hotové měly být už letos, firma Boeing však nabrala skluz.
A co uhlíková stopa ? Proč nejezdí na kolech ? Aspoň by se ukázalo, kdo je na tom fyzicky líp.