Trump versus Putin: Kdo má většího ocelového ptáka?
Helsinky v pondělí zažily nejen setkání dvou nejmocnějších mužů planety – prezidentů Ruska a USA, Vladimira Putina (65) a Donalda Trumpa (72). Na letišti Vantaa se také na čas uhnízdily dva z nejimpozantnějších letounů světa.
Pravda, ptáci jsou zejména hliníkoví a oceli mají v sobě podstatně méně, respekt přesto budí pořádný. Trumpovo Jumbo i Putinův Iljušin jsou nejen přepychovými dopravními prostředky, ale také kancelářemi velitelů dvou nejmocnějších armád a největších jaderných arzenálů světa.
Létající Bílý dům
V USA mají prezidentské speciály poměrně dlouhou historii, jméno Air Force One se používá už 65 let. Nejde o jeden konkrétní stroj, formálně se tak označuje vždy letadlo nesoucí prezidenta. Nejčastěji takto slouží dva notně upravené Boeingy 747.
Těmi se prezident přemisťuje Amerikou i po světě, má tam prakticky vše, co (k práci) potřebuje: létající „oválnou pracovnu“, odkud může rozhodovat o všem potřebném včetně případné války a také o tom informovat spoluobčany v přímém televizním přenosu.
Kromě toho má na palubě místo jak pro řadu spolupracovníků, tak pro novináře – může ušetřit čas a dávat rozhovory během letu. O pohodlí až 76 pasažérů se stará 22 stevardů, dvěma pilotům asistuje ještě palubní inženýr a navigátor. Na jedno natankování přeletí skoro půl planety, ale mohou tankovat i za letu.
Současné prezidentovy letouny objednal v 80. letech Ronald Reagan (†93), interiéry navrhla jeho manželka Nancy (†94), ale sami si je neužili, kvůli zpoždění s elektronikou je dostal až George Bush starší (94).
S rozvojem technologií se samozřejmě obnovovala výbava, dnes je na palubě mj. 87 telefonů a 19 televizorů včetně velké plazmové obrazovky v konferenční místnosti. Veškerou techniku spojuje na 383 kilometrů (!) kabelů, dvakrát víc než v normální 747. Navíc jsou pořádně stíněné, aby vše odolalo i elektromagnetickým pulzům z jaderných výbuchů, které by jinak vyřadily elektroniku stovky kilometrů daleko.
Zlatý iljušin
Ruští prezidenti létají upravenými Il-96 už od Borise Jelcina (†76). Jeho následovníci objednali další čtyři kusy, Vladimir Putin si tak může vybírat. Obvykle jich je připraveno několik, ne-li všechny, a z bezpečnostních důvodů se do poslední chvíle neví, do kterého kusu prezident usedne. Přinejmenším jeden další pak prezidenta doprovází. Samozřejmě vedle dalších strojů letectva – ovšem samotné prezidentské letouny neprovozují vojáci, nýbrž státní aerolinky Rossiya.
Prezident pochopitelně může na palubě svého stroje pracovat i velet ozbrojeným silám, má k dispozici pokročilé telekomunikační technologie. Zároveň se však Putin nezapomíná udržovat v kondici, a tak má na palubě posilovnu, a to nijak skromnou. A skromná není ani výzdoba interiéru, kterou navrhl slavný malíř Ivan Glazunov. Jeho neoklasicistní styl se pořádně leskne zlatem.
Vybavení ovšem dodala zahraniční firma, konkrétně Diamond Aircraft z Anglie. Putinův iljušin má být schopen se do jisté míry sám ubránit či skrýt nepřátelům. Speciální nátěr má znesnadnit objevení radarem, na palubě jsou rádiové rušičky i laserová protiletadlová obrana.
VIDEO: „Studená válka je věcí minulosti.“ Putin s Trumpem narovnávali vztahy mezi Ruskem a USA.